نرخ جدید نان که از سوی شورای هماهنگی گندم، آرد و نان استانداری عصر امروز توسط فرماندار قم اعلام شد، با مخالفت برخی از نانوایان همراه بود که درنهایت به اعمال رسمی آن و ادامه بحث و نظر مسئولان با نانوایان در این زمینه منجر شد.
کد خبر: ۷۹۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 23 October 2019

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری در نشستی صمیمی با نانوایان در مسجد رضاییه که با استقبال قابل‌توجهی از دعوت فرماندار قم روبرو شده بود، به بیان قیمت‌های جدید نان در استان قم پرداخت اما گلایه و نارضایتی نانوایان در پایان جلسه، نشست را از حالت رسمی خارج کرد و موجب شد تا فرماندار قم ساعتی را به‌صورت غیررسمی در کنار نانوایان بنشیند و درد و دل‌ها و دلایل مخالفت برخی از آن‌ها با نرخ‌های اعلام‌شده را بشنود.

آنچه حیدری به‌عنوان دستورالعمل به حدود 900 نانوایی فعال استان قم اعلام کرد، که به گفته او از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرایی خواهد شد، ازاین‌قرار است: نان سنگگ با وزن 470 گرم از قیمت 750 تومان به 1100 تومان، در بخش نانوایی‌های آزاد پز نیز نان سنگک با وزن 470 گرم از قیمت 1100 تومان به 1500 تومان و در بخش نان ریزشی نانوایی‌های آزاد پز از قیمت هر کیلوگرم 2200 تومان به 2500 افزایش پیدا کرد.

همچنین نان بربری با وزن 650 گرم، از قیمت 700 تومان به 1000 تومان، نان بربری با وزن 660 گرم از قیمت 1100 تومان به 1300 تومان، نان تافتون با وزن 170 گرم از قیمت 200 تومان به قیمت 300 تومان، نان لواش با وزن 170 گرم از قیمت 200 تومان به 300 تومان همچنین نان ریزشی در بخش نانوایی‌های دولتی نیز از هر کیلوگرم 1700 تومان به 1900 تومان افزایش یافت.

نانوایان اعتماد عمومی را افزایش دهند

فرماندار قم به جایگاه و موقعیت مهم دینی و اجتماعی نانوایان نیز اشاره کرد و از آن‌ها خواست تا در این مسیر گام بردارند و اعتماد عمومی را افزایش دهند.

حیدری به نرخ متوازن با رعایت حقوق نانوایان و مردم خبر داد و افزود: برای نرخ‌گذاری جدید، از اردیبهشت‌ماه پیگیر بودم و جلسات کارشناسی متعددی از ابتدای شهریورماه سال جاری انجام‌ شد. به‌ویژه برای نان سنگک که در قم قوت غالب مردم است و باید نسبت به افزایش قیمت آن توجه لازم صورت گیرد.

فرماندار اما رکود قم در کیفیت و پخت نان را گوشزد کرد که هم حفظ حرمت و جایگاه قم در خدمت به زائران است و هم رضایتمندی شهروندان را در پی دارد که مسئله مهمی است و فقط با افزایش کیفیت نان و رعایت انصاف در تولید و فروش آن حاصل می‌شود.

وی همچنین رعایت بهداشت در نانوایی‌های قم را مطلوب عنوان کرد و از واحدهای صنفی خواست که نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند چراکه مشتریان روی این موضوع حساس هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز با اشاره به نرخ جدید نان از تمام نانوایی‌ها خواست تا با دریافت نرخ نامه جدید، از ابتدای آبان ماه به‌صورت الزام‌آور آن را در واحدهای خود نصب کنند و در غیر این صورت با متخلفین برخورد خواهد شد.

اختلافات حاصل 5 سال تأخیر در نرخ‌گذاری است

اکبر زارعی با انتقاد از تأخیر در نرخ‌گذاری نان طی 5 سال گذشته، گفت: اگر هرسال 10 درصد نرخ نان افزایش پیداکرده بود، شاهد این‌همه اختلاف و شکایت در نرخ‌گذاری نان نبودیم.

وی با اشاره به واگذاری نرخ‌گذاری نان از امسال به کمیته نرخ‌گذاری استانی از قبول مدیریت استان در اجحاف به نانوایان از سال 93 خبر داد و تصریح کرد: مشکلی ازنظر تأمین گندم و آرد و مرغوبیت و کیفیت نان در سطح استان نداریم.

پس‌ازاین سخنان و قبل از خاتمه جلسه تعدادی از نانوایان نسبت به نرخ جدید و شرایط شغلی خود اعتراضاتی را بیان کردند که فرماندار قم بخشی را به‌صورت ایستاده گوش و پاسخ داد اما با بالا گرفتن اعتراضات، حیدری آن‌ها را به نشستن و بحث پیرامون مباحث مطرح‌شده دعوت کرد.

نان با این وزن و نرخ، مقرون‌به‌صرفه نیست

عمده اشکال نانوایان در سه محور خلاصه بود. موضوع اول کیفیت آرد بود که تقریباً اکثر نانوایان رضایت نداشتند و نامرغوب بودن نان را عامل ازدیاد نمک جهت نگهداری خمیر عنوان کردند. موضوع دوم کاهش وزن نان بود که با وزن 470 گرم نان مرغوبی تولید نخواهد شد و این موجب شکایت مردم خواهد شد و تلاشی که برای وزن 600 گرم نسبت به آرد تولیدی صورت گرفته تا نان مرغوبی حاصل شود، از دست خواهد رفت.

موضوع سوم نیز قیمت نان بود که با توجه به اینکه در حال حاضر نان باقیمت 1000 تومان در قم عرف شده است و جامعه آن را پذیرفته است، باید نرخ‌گذاری متوجه به این قیمت انجام شود نه نرخ 5 سال پیش. ضمن اینکه کاهش وزن نان موجب افزایش ساعت کار نانوایان خواهد شد که به نسبت دستمزد مقرون‌به‌صرفه نیست.

البته قیمت 1100 تومان برای نان سنگک نیز از دیگر اشکالات نانوایان بود که پول خورد برای دادن مابقی پول مشتریان کم است و این موضوع اختلافات و مشکلات جدیدی برای آن‌ها به وجود خواهد آورد.

فرماندار قم نیز پس از استماع نظرات و انتقادات نانوایان به بیان توضیح فنی نرخ جدید پرداخت و موضوع کیفیت آرد را قول داد تا دنبال کند و رضایت نانوایان حاصل شود. ضمن اینکه از آن‌ها برای جلسه دیگری در فرمانداری و بحث پیرامون این نرخ دعوت کرد که رضایت نانوایان را به دنبال داشت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
ما ایرانی ها فقط اسممون مسلمان هست
ولی رسمأ مسلمانی در ایران مظلوم است
بجای یک راهکار برای ثابت نگه داشتن قیمت ها فقط به ایجاد تورم و گرانی فکر می کنیم
حتی شهر مذهبی قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. فقط خدا را شکر که سپاه پاسداران
به موقع جلوی این وضعیت های بد را که بعضیا در مجلس تصویب می کنند را می گیرد
و مردم را نجات می دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار