یک پزشک اهل تسنن هلال احمر مستقر در کاظمین:
یک پزشک اهل تسنن مرکز پزشکی هلال احمر مستقر در کاظمین گفت: عشق به رهبران دینی باعث افزایش روحیه و قدرت و انرژی در فرد می شود.
کد خبر: ۷۹۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۴ 23 October 2019

به گزارش تابناک رضوی، دکتر قربان‌بردی اتک‌پور از گنبد که برای دومین بار به عتبات آمده‌ است به خبرنگار ما افزود: مسائل شخصی و اعتقادی افراد بیشتر امری شخصی و خصوصی است و قرار نیست فرقه‌های مختلف به یکدیگر ایرادی بگیریم.

وی اظهار کرد: کار ما کار پزشکی و خدمت به مردم و زائران و افراد نیازمند است و اگر نگاه تبعیض آمیزی وجود داشته باشد شخصی مغرض محسوب می‌شویم و نه پزشک که جان و سلامت انسان‌ها برایش محترم است.

این پزشک اعزامی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر یادآوری کرد: پزشک در صحنه جنگ حتی وظیفه دارد به مجروح دشمن هم رسیدگی کند.

وی که دارای 19 سال سابقه پزشکی بوده و بازنشسته آموزش و پرورش است، بیشترین مشکلی که بیماران در عتبات دارند را نه بهداشت، بلکه ضعف ایمنی بدن دانست که نمی توانند حجم بالای فعالیت را تحمل کنند.

وی افزود: بدن ضعیف، میکروب های بیشتری می گیرد و ما انتظار نداریم جامعه ما با این آمار اینقدر به بیماری عفونی مبتلا شوند.

دکتر اتک‌پور‌ با بیان اینکه دو اصل اساسی برای یک انسان تغذیه و ورزش است، تصریح کرد: کمبود ایمنی بدن و پایین بودن قدرت عضلات معضل اصلی این روزهای جامعه ماست که اگر این کمبودهای تغذیه در جامعه درست شده و ورزش همگانی شود اینهمه بیماری نداریم.

وی افزود: چنانچه این دو مقوله بدرستی رعایت شود قول میدهم آمار بیماران اربعین در سالهای بعد آنقدر کاهش بیاید که با نصف این روزها بشود به آنها رسیدگی کرد.

این پزشک اعزامی هلال احمر به کاظمین گفت: مهم این است مردم یاد بگیرند چگونه کمبودهایشان را تشخیص بدهند و ساده‌ترین و آسان ترین راه تشخیص این کمبود، حس خود فرد است.

وی بااشاره به اینکه بدن انسان همانند یک ماشین زنده است که  وقتی بنزین ندارد خودش به ما هشدار داده و اطلاع می دهد، گفت: در بدن انسان ساده ترین هشدار این است که دلتان می‌خواهد یک چیزی را بیش از اندازه میل بفرمایید!

به گفته وی، دومین راه تشخیص مشکلات، خوردن چیزهایی است که خوردنی نیست، ولی شخص به خوردن آن تمایل دارد.

اتک‌پور گفت: سومین علامت مشکل افراد، حس بویایی متفاوت است به طوریکه تمایل به بوی نادرست می‌تواتد نشانه یک کمبود در بیماری‌ها باشد مثل بوی بنزین، نفت، سیگار و الکل.

وی افزود:‌ مشکل خیلی ساده‌ای برای خانمی که برای یک سرماخوردگی ساده به همکار ما مراجعه کرد، وجود داشت و معاینه شد، دارو را دریافت کرد و نشست.

من گفتم شما مشکلی داری که باید آن را رفع کنی وگرنه بدنت مرتب دچار عفونت می شود!

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی این بیمار که به او گفته بود، افزود: آن خانم خیلی تعجب کرد که من خصلتهایش را تعریف کردم و گفت من فکر کردم کسی قبل من اینجا آمده و این موارد را به شما گفته است!

من توضیح دادم سیستم ضعیف بدنت این چیزها را به من گفته است.

وی افزود: داروهایی که برایش تجویز کردیم آهن ، روی، کلیسیم منیزیم و داروهای تقویتی دیگر بود که اطمینان دارم ایمنی بدنش را تقویت می‌کند.

اتک‌پور درباره تجویز داروها گفت: داروها برای کسانی لازم است که کمبود دارند و برای همه تجویز نمی شود.

وی درباره "طب تقویتی" گفت: این نوع طبابت کمبودهایی که در بدن وجود دارد را مشخص کرده و بر روی گروه مواد معدنی که در قرآن از آن به "حدید" یاد شده و شامل آهن و روی و برخی دیگر از مواد است را برمی‌شمارد.

وی افزود: ما می گوییم همه باید از طریق غذا مواد لازم بدن را تامین کنند، ولی نقصی که خود به خود در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و مشکلات جذبی که در روده های افراد وجود دارد باعث می شود دچار کمبود شویم و این کمبود قبل از آن که در آزمایشگاه خودش را نشان دهد در رفتار آدم ها خودش را نشان می دهد.

این پزشک اعزامی از مرکز پزشکی حج و زیارت ایران به عتبات تاکید کرد: کمبود مواد معدنی در ایران و برخی از کشورهای دیگر به قدری شایع است که شاید بتوان گفت 80 یا 90 درصد از جامعه ما کمبود مواد معدنی دارند.

وی افزود: یک انسان سالم فقط ایمنی ندارد؛ بلکه سیستم عصبی، سیستم خواب، سیستم اشتها و...هم دارد که کارایی این موارد در صورت وجود این کمبود پایین می آید.

به گفته دکتر اتک‌پور، نکته مهم این است که پیش از رسیدن به سطح نازلی که در آزمایشگاه به‌عنوان سطح میانگین و پایین محسوب می‌شود علائم ها خودشان را نشان می دهند و در کتاب های پزشکی هم بسیاری از این موارد آمده اما اینها را برای افرادی در نظر می گیرند که از نظر آزمایشگاهی از حد خاصی پایین‌تر آمده باشند.

وی درباره فعالیت مرکز پزشکی حج و زیارت در عتبات گفت: امکانات هلال احمر باید کامل‌تر شود و کاری کنیم که مراجعات کاهش پیدا کند و این اتفاق به  آموزش عمومی نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار