رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس با بیان اینکه برآوردهای کارشناسی در جریان سیل شیراز جلوی فرار از تقصیر را گرفت گفت: این برآوردها عمدتا به صورت معاضدتی و رایگان توسط کارشناسان این کانون و به درخواست سازمان‌های ناظر و مسوول از جمله سازمان بازرسی استان فارس انجام شده است.
کد خبر: ۷۹۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 22 October 2019

محمد حسین دادخواه روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های کارشناسی دادگستری و روز کارشناس در جمع خبرنگاران اظهار داشت : در جریان سیل فروردین ماه امسال در شیراز ۶۲۲ مورد کارشناسی انجام شده که همه آنها بر اساس مستندات و مدارک متقن و ادله کافی به سازمان‌های مسوول ارجاع گردید.

وی ادامه داد : دراین زمینه ۲۵۹ مورد کارشناسی از خسارت های وارد شده به لوازم خانگی مردم ، ۲۲۸ مورد کارشناسی از خودرهای آسیب دیده انجام گرفت: بیشتر این کارشناسی ها در ۲۴ ساعت اول بروز حادثه سیلاب به نتیجه رسید و این موضوع یک نقطه عطف در انجام امور کارشناسی رسمی بوده است .

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس ادامه داد : هیاتی ۱۱ نفره از کارشناسان این کانون کار بررسی خسارت های سیل و علل بروز آن را انجام دادند ، در بررسی‌ها و برآوردهای بعدی نیز کمترین خلل به این نظرات کارشناسی وارد آمد و تقریبا همه مراجع مسوول بر اساس نظرات کارشناسی رسمی اقدامات بعدی را انجام دادند ، شناسایی مقصران حادثه و پرداخت خسارت و ممانعت از شانه خالی کردن برخی از دستگاهها از زیر بار تقصیر بزرگترین دستاوردی است که در این زمینه برای کانون کارشناسان رقم خورد .

پنجم و ششم فروردین ۹۸ بارش باران، سیل آفرین شد و با آنکه این آب های خروشنده عمری نداشتند اما جان‌های بسیاری را گرفتند و با آنکه به سرعت فرو نشستند بسیاری از خانه‌ها و زندگی‌ها را تخریب کردند.

بارش بی وقفه و شدید باران دوشنبه ۵ فروردین‌ ۹۸ به گونه ای بود که به یکباره ۱۸ میلی‌متر آب را در مدت ۱۰ دقیقه بر سر مردم فرود آورد و باعث به راه افتادن سیلاب از کوه های اطراف شیراز به سمت دروازه قرآن در شاهراه ورودی شمال شیراز شد.

کارشناسی رسمی سد راه فساد است

دادخواه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارشناسی رسمی سد راه مفسده و فساد است گفت: در بسیاری از پرونده های قضایی که با فساد برخورد می شود اگر موضوع قبل از ارتکاب تخلف و جرم به کارشناسی ارجاع داده شده بود مفسده ای شکل نمی گرفت ، در بسیاری از تخلفاتی که در شهرداری ها رخ می‌دهد یا بانکها عامل ایجاد آن هستند اگر کارشناسان رسمی موضوع را بپذیرند و ورود کنند هیچ مفسده ای شکل نمی‌گیرد .

وی با بیان اینکه پیشگیری از بروز فساد به مراتب هزینه و تبعات کمتری نسبت به مبارزه با آن دارد، گفت: یکی از مهمترین مسائل در پیشگیری از بروز فساد در بخش‌های مختلف، استفاده از ظرفیت کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری در انجام امور مرتبط است.

دادخواه با اشاره به پرونده بانک سرمایه یا پدیده شاندیز در موضوع فساد اقتصادی که منجر به ضرر و زیان شماری از شهروندان شد، گفت: در این موارد کارشناسانی از سوی بانک سرمایه و پدیده شاندیز مشخص و معرفی شدند که بیشتر به عنوان یک کارمند آن سیستم‌ها عمل کرده بودند. تعیین کارشناس به عنوان کارمند یک دستگاه بزرگترین ضربه ای است که بر بدنه کار کارشناسی وارد می شود.

 

دادخواه : انتخاب کارشناس برای برآوردها بسیار مهم است و سیستم باید کارشناس را برگزیند
این مقام مسوول گفت: در پرونده بانک سرمایه یکی از اراضی ارزش‌گذاری شده توسط کارشناس مرتبط در شهرستان جهرم استان فارس قرار داشت که ۴۰۰ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود حال آنکه ارزش ملک کمتر از ۴۰ میلیارد تومان بود. این موارد بیانگر آن است که انتخاب کارشناس برای برآوردها بسیار مهم است و سیستم باید کارشناس را برگزیند ، در استان فارس اکنون انتخاب کارشناسان رسمی با سیستم انجام می شود و افراد کمترین دخالت دراین موضوع دارند .

وی از قضات نیز خواست تا واگذاری امور کارشناسی رسمی را به سیستم گزینش کارشناس محول کنند و راسا برای انتخاب کارشناس دخالتی نداشته باشند ، این مسله در نشست رییس قوه قضاییه هم مورد تاکید قرار گرفت ، در آن نشست بیان شد که متاسفانه ۹۰ درصد از امور کارشناسی به ۱۰ درصد از افراد خاص واگذار می شود و ین یک نقیصه بزرگ است .

برخی از ساختمان های مدارس تایید کارشناسی ندارد

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه بسیاری از ساختمان های مدارس غیر انتفاعی و حتی مدارس دولتی استاندارد های لازم برای یک ساختمان ایمن را ندارد و در برابر زلزله آسیب پذیر است گفت: طی کمتر از یکسال اخیر استفاده از ساختمان های مقاوم برای تاسیس مدارس غیر انتفاعی اجباری شده است و بسیاری از مدارس که از قبل مجوز تاسیس داشته است در ساختمان های غیر استاندارد و ناایمن راه اندازی شده است .

دادخواه ادامه داد : کارشناسان رسمی دادگستری در این زمینه بیشترین تاکید را بر اجرای مقررات ملی ساختمان دارند و بدون اغماض و مماشات نظرات خود را بیان می کنند ، در عین حال ما با این بحران هم مواجه هستیم که تعداد کافی ساختمان ایمن برای راه اندازی مدارس در شیراز و سایر شهرستان ها که همه شرایط ایمن سازی را داشته باشند وجود ندارد ، در واقع جایگزین مناسبی برای این موضوع تعریف نشده که در شرایط ناکافی بودن ساختمان های استاندارد از آن گزینه‌ها استفاده شود .

بسیاری از رشته های شغلی نیاز به کارشناس رسمی دارد

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس افزود: بسیاری از رشته های شغلی نیاز به کارشناس رسمی دارد ، این خلاء اکنون وجود دارد که در اختلافات که در برخی از زمینه های مسوولیتی و شغلی ایجاد می شود به دلیلی تعریف نشدن کارشناس رسمی حق و حقوق مردم ضایع می شود ، در سطح کشور ۷۵ رشته شغلی برای ورود کارشناسان تعریف شده اما هنوز هستند مشاغلی که می بایست برای ورود کارشناسان بازتعریف شود .

وی اضافه کرد : ۵۵ رشته کارشناسی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس وجود دارد و سایر رشته‌ها نیز به دلیل نبود نیاز ایجاد نشده است.یک هزار و ۴۱۷ کارشناس رسمی دارای پروانه در این استان فعالیت می کنند از این تعداد ۵۳ نفر زن و مابقی مرد هستند و ۶۱ نفر دارای مدرک دکترا، ۴۲۰ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی دارای مدرک کارشناسی هستند.

اول آبان ماه روز استقلال کانون کارشناسان رسمی دادگستری و روز کارشناس نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار