با گذشت ۵ دوره از تشکیل شوراهای شهر و روستا دست یابی به مدیریت واحد شهری و ساماندهی بسیاری امور در حد یک رویا باقی مانده است.
کد خبر: ۷۹۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ 22 October 2019
تابناک فارس به نقل از شیرازه:گاهی موضوعاتی را کتمان می کنیم که شاید پس از گذشت ۲۰ سال هم، توان ساماندهی و بهبودبخشی از آن را نداریم اما همچنان آن را کتمان می کنیم.
 
این کتمان باعث می شود پیشنهادی برای بهبودبخشی برای آن موضوع نخ نما ارایه نشود و یا اگر بحثی هم پیرامون آن مطرح شود در حد شعار باقی بماند.
 
مدیریت واحد شهری و دستیابی به آن یکی از این موضوعات خسته و نخ نمای این سالهاست و هنوز با گذشت ۵ دوره از تشکیل شوراهای شهر و روستا دست یابی به مدیریت واحد شهری و ساماندهی بسیاری امور در حد یک رویا باقی مانده است.
 
می توان تصور کرد که شاید دستگاه‌های دولتی اجازه ورود نظام مدیریت و یا پیشنهادی شورایی را به این نهاد نداده اند هر چند نهاد سیاسی شورا در سنوات گذشته اهتمامی برای دستیابی به این امتیاز بزرگ را نداشته است و به فرماندهی و قرار داشتن در حوزه ستادی شهرداری ها و سازمانهای منشعب بسنده نموده است. 
 
حالا این عدم دستیابی به مدیریت واحد شهری باعث بروز مشکلات و البته بحران‌هایی شده است که برای گره گشایی از آن نیازمند تعاملات بین بخشی هستیم حتی در حوزه امنیت.

این طور که فرمانده انتظامی فارس در جلسه مشترک با اعضای شورای شهر شیراز عنوان کرده است امنیت وابستگی شدیدی به حوزه اقتصاد و فرهنگ عمومی دارد، حوزه ای که در سنوات گذشته  روی آن سرمایه گذاری قاطعی انجام نشده است.
 
کارهای شورایی در نظام اجتماعی قبلاً با حضور موسفیدها انجام و به سامان می رسید روزگاری که بزرگان قوم گرد هم می‌آمدند و مشکلات جامعه آن زمان را حل و فصل کرد.
 
 نظام سیاسی و بحث برانگیز شورایی چه در حد پارلمان های شهری و چه پارلمان ملی در این روزگار جهت خاصی به این روند داده است، روندی که حضور موسفید ها و رویکرد کدخدامنشی آنان را کاهش و در عوض ورود مهره های حزبی را جایگزین کرده است.

وقتی قطب های اقتصادی برای ورود به عرصه‌های سیاسی-اجتماعی پا به عرصه رقابت ها و جهت‌دهی افکار عمومی می گذارند رویکرد سیاسی شورا در بلتد مدت باعث غفلت از فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی تاثیرگذار خواهد شد. 
 
طی این سالها حکایت عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی حکایتی عجیب و تاسف باری است چرا که عدم توجه به رویکرد سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ زیان‌ها و خسارت‌های امروز را به همراه داشته است.


 خسارت‌هایی که ۶۵ درصد جرائم را در شهر شیراز مرکز فارس متمرکز کرده و تاسف دوباره از اجرای موازی‌کاری های بی تاثیر توسط دستگاه های هم نام و صرف اعتبارات بدون بازده می بایست مورد آسیب شناسی جدی قرار گیرد.
 
 اگر امروز مواد مخدر درصد آسیب های اجتماعی و پایه و اساس جرایم معرفی می شود این محصول حاصل بی تفاوتی های دیروز ماست هرچند که این بی تفاوتی ها همچنان ادامه دارد.
 
 راهبرد اصلی این حوزه دستیابی به تعامل بین بخشی و اهداف موضوعی آن است. رویکردی که در بیست سال گذشته دست نیافتنی بوده  و تلاشی برای سامان یافتن آن نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار