دانستنی های پزشکی
در این دانستنی‌های پزشکی درباره عارضه‌ای که کلیه‌ها را درگیر می‌کند و میوه خوشمزه فصل سرد که دشمن سرماخوردگی است خواهیم گفت.
کد خبر: ۷۸۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 12 October 2019

به گزارش تابناک سمنان در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

وجود خون در ادرار

اگر باکتری‌های بخشی از بدن با ادرار در ارتباط باشند موجب آلودگی می شوند، در این صورت علاوه بر این که در ادرار خون دیده می‌شود، فرد دچار تکرر ادرار و سوزش آن خواهد شد. وجود خون در ادرار همیشه نشان دهنده مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد. این مشکل می‌تواند عفونی باشد یا در اثر ضربه و یا اختلال عملکرد‌های طبیعی بدن بوجود آمده باشد. گاهی اوقات به خصوص در بزرگسالان عفونت ادراری هیچ نشانه‌ای ندارد. عفونت ادراری با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. عفونت مجاری ادراری می‌تواند به کلیه‌ها هم برسد. علائم درد در کلیه‌ها مشابه هستند، ولی احتمال تب و درد در طرفین هم وجود دارد.

ساعت10/نوشیدنی که تنها موجب کاهش کالری خواهد شد/میوه ای خوشمزه که فئاید زیادی بر بدن دارد/ دلیل قرمزی چشم چیست/

اگر بدن بیش از حد کلسیم یا مواد معدنی بسازد، تجمع آن‌ها در کلیه منجر به تشکیل سنگ خواهد شد. گاهی سنگ‌ها کوچک هستند که خود به خود دفع می‌شوند، ولی گاهی برای خلاص شدن از آن‌ها نیاز به جراحی وجود دارد. این نوع عارضه مشکلات دیگری از جمله کم خونی داسی شکل، هموفیلی یا سندرم آلپورت را در پی خواهد داشت.

دوندگان بیشتر از سایر ورزشکاران در معرض این آسیب هستند، ولی در این گروه چندان شایع نیست و پزشکان علت واقعی آن را نمی‌دانند. این عارضه ممکن است به دلیل کمبود آب، جراحت مثانه یا تجزیه بیشتر گلبول‌های قرمز در ورزش هوازی باشد. افراد باید با دیدن علائم این نوع عارضه فورا به پزشک مراجعه کنند.

قرمزی سطح چشم

لکه‌های قرمز در سفیدی چشم به دلیل بزرگ و گشاد شدن عروق موجود در سطح اسکرا (قسمت سفید چشم) ایجاد می‌شود. مدت زمان ایجاد علائم، یک یا دوطرفه بودن آن، حاد یا مزمن بودن و سن در تشخیص این عارضه بسیارمهم هستند.

قرمزی چشم به دلیل قرار گرفتن در  معرض آفتاب، خشکی چشم، گرد و غبار، ورود جسم خارجی، حساسیت، عفونت، ضربه و سایر شرایط پزشکی ایجاد می‌شود. عواملی که موجب قرمزی چشم می‌شوند شامل پارگی رگ چشم، یائسگی، برخی داروها، گلوکوم حاد (آب سیاه)، نور خورشید، خشکی چشم، آلرژی هستند.

بیماری‌هایی که ماست سل ها، هیستامین و مواد شیمیایی دیگری را آزاد می‌کنند، می‌توانند موجب التهاب چشم شوند که نتیجه آن خارش، قرمزی و آبریزش چشم خواهد شد. استفاده از اشک مصنوعی برای از بین بردن خشکی و قرمزی چشم مفید است، ضمن این که باید با پزشک درباره عوارض جانبی مصرف برخی دارو‌ها مشورت کنید.

ساعت10/نوشیدنی که تنها موجب کاهش کالری خواهد شد/میوه ای خوشمزه که فئاید زیادی بر بدن دارد/ دلیل قرمزی چشم چیست/

روزانه ۳ کیوی بخورید تا  دچار سرماخوردگی نشوید

خوردن کیوی به طور روزانه می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند. ویتامین C می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و حتی ممکن است به بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. این میوه برای کودکان و افراد مسن بالای  ۶۵ سال بهترین انتخاب خواهد بود.

عارضه خطرناکی که دشمن کلیه است/ میوه فصل سرد که داروی سرماخوردگی است

کیوی (مانند بیشتر میوه ها) حاوی فیبر زیادی است. فیبر به دفع مدفوع کمک می‌کند. در نتیجه کیوی برای یبوست بهترین گزینه خواهد بود. یکی از دلایل اصلی کاهش بینایی، بیماری به نام دژنراسیون ماکولا است. مطالعات نشان داده که خوردن سه کیوی در روز می‌تواند شما را از این بیماری محافظت کند. همچنین کیوی فشار خون را کاهش می‌دهد.کیوی سرشار از لوتئین است که یک آنتی اکسیدان قوی است. در نتیجه زمانی که فشار خون به درجه بحرانی می‌رسد می‌توانید از کیوی استفاده کنید.

آب ولرم همراه لیمو تازه

 آب گرم و لیمو ویتامین سی دارد. این نوشیدنی به عنوان محرکی که موجب فعالیت بیشتر کبد می شود برای خارج کردن سموم از بدن مفید است. اگرچه آب گرم همراه با لیمو مزایای بسیاری از جمله افزایش ویتامین C، کاهش کالری و جلوگیری از خشکی بدن را به دنبال دارد؛ اما نقشی در کاهش میزان سموم بدن انسان ایفا نخواهد کرد.

در بدن افراد سموم مختلفی وجود دارد اما با این وجود، ساختار بدن به شکلی است که به تنهایی می‌تواند این سموم را دفع کند. در واقع، کبد ما از این قدرت برخوردار است که با تولید آنزیم‌هایی مشخص بدن را از وجود سموم مختلف پاک کند.

ساعت10/نوشیدنی که تنها موجب کاهش کالری خواهد شد/میوه ای خوشمزه که فئاید زیادی بر بدن دارد/ دلیل قرمزی چشم چیست/

هندوانه و فواید آن

هندوانه دارای آب و مواد مغذی فراوانی است که با وجود همین فواید می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر بگذارد. توانایی هندوانه در افزایش سطوح آرژینین است تا آمونیاک و دیگر ترکیبات سمی از بدن را حذف کند. هندوانه گزینه‌ای خوبی برای فرونشاندن تشنگی و تامین آب مورد نیاز بدن است. با انتخاب هندوانه‌های قرمز از بیشترین میزان مواد مغذی، مانند لیکوپن و فلاونوئیدها، بهره خواهید برد.

ساعت10/نوشیدنی که تنها موجب کاهش کالری خواهد شد/میوه ای خوشمزه که فئاید زیادی بر بدن دارد/ دلیل قرمزی چشم چیست/

همچنین، توجه داشته باشید مواد مغذی هندوانه‌هایی که به تازگی برداشت شده اند کمترین میزان تخریب را تجربه کرده و هرچه هندوانه مدت زمان بیشتری نگهداری شود از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود. هندوانه یکی از بهترین منابع برای ماده مغذی لیکوپن است، که در سایر مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی و گریپ فروت صورتی یافت می‌شود و رنگ قرمز و صورتی را به آن‌ها می‌بخشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پستان ارتباط دارد.

هندوانه ممکن است عملکردی فراتر از تحریک جوانه‌های چشایی داشته باشد. لیکوپن که در هندوانه یافت می‌شود با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، تصلب شرایین و فشار خون بالا هم پیوند خورده است. هندوانه حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید‌ها است. کاروتنوئید‌ها و تری ترپنوئیدها، همگی دارای قابلیت‌های آنتی اکسیدانی قوی هستند و از این رو، رادیکال‌های آزاد مضر در بدن را پیش از این که پیری و ابتلا به بیماری را تسریع کنند، از بین می‌برند. حدود ۹۲ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و از این رو، منبعی عالی برای پیشگیری از کم آبی بدن و تامین آب مورد نیاز سلول‌ها محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار