یکی از فعالان عرصه صنعت با انتقاد از بی‌توجهی‌ها برای استاندارد اجباری بالابرها اظهار داشت: نبود استاندارد اجباری، بالابرها را در شیراز به قتاله تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۸۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 11 October 2019

بیژن ابنوزاده افزود: این روزها تنها به استاندارد آسانسورها توجه می‌شود و این در حالی است که گرایش مردم به سمت استفاده از بالابرها نیز افزایش یافته است.بیژن ابنوزاده افزود: این روزها تنها به استاندارد آسانسورها توجه می‌شود و این در حالی است که گرایش مردم به سمت استفاده از بالابرها نیز افزایش یافته است.
وی بیان کرد: متاسفانه هنوز هیچ استانداردی برای بالابرها که بسیار پر تنوع بوده و در حال حاضر 60 تا 70 نوع آن نیز طراحی شده‌اند یک تعریف مشخص استاندارد وجود ندارد و هر فردی به راحتی یک سکوی آهنی ساخته و با استفاده از تعدادی سیم بکسل آن را به بالابر تبدیل می‌کند که چیزی جز تهدید جان افراد بیش نیست.
 این فعال صنعتی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری در زیر پله، انبار، سوپری‌ ، قنادی و مکان‌های دیگر یک سکوی آهنی ساخته و از آن به عنوان بالابر استفاده می‌کنند که اینها با نداشتن استاندارد بسیار خطرآفرین است.
وی گفت: بسیاری از این بالابرها باربر هستند ولی به عنوان نفربر استفاده می‌شود که باید با مسئولان متولی برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.
ابنوزاده تصریح کرد: به تازگی نصب بالابر در ساختمان‌های جدید توسط شهرداری شیراز اجباری شده به طوری که از کف ساختمان و همسطح با آسفالت کوچه تا رسیدن به آسانسور اگر ساختمان دارای ارتفاع باشد باید بالابر نصب کند که این نیز با توجه به نصب بالابرهای غیر ایمن بسیار خطرناک است و جان مردم را تهدید می‌کند.
مدیرعامل شرکت بالان صنعت شیراز گفت: پیمانکاران و یا افراد حقیقی که می‌خواهند پایان کار بگیرند در این موضوع از بالابرهای غیرایمن استفاده می‌کنند که باز هم نیاز است مسئولان ورود کرده و برخورد قانونی لازم نیز صورت گیرد.
ابنوزاده خاطرنشان کرد: در استفاده از بالابرها باید حداقل ضریب سیم نسبت به پولی 40 برابر باشد تا منجر به شکستگی سیم بکسل نشود اما با توجه به عدم رعایت این موضوع شاهد شکستن سیم بکسل و بروز حادثه هستیم.
وی با بیان اینکه هر بالابری با سیم بکسل بدون رعایت قدرت پولی ساخته شده باشد غلط است، گفت: بالابر از ضروری ترین وسایل شده است و همان‌طور که در آسانسور ضد سقوط تعبیه می‌شود و از اجزایی تشکیل شده که ضرایب ایمنی بالا دارد در بالابرها نیز باید رعایت شود.
این فعالان عرصه صنعت گفت: اگر شهرداری برای شیشه دو جداره، نصب حفاظ نرده، رعایت فاصله کلیدهای پریز برق و سایر موارد الزاماتی دارد، باید در مورد بالابرها نیز به استانداردها توجه کند.
ابنوزاده تصریح کرد: باید کاری کرد که با همکاری انجمن‌های و کانون‌های فعال و حمایت متولیان مربوطه، استاندارد در بالابرها را نیز اجباری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار