تامین آب بدن، غذا‌های بر پایه گیاهان، پروبیوتیک ها، فعالیت بدنی و ویتامین‌ها و مواد معدنی از نکات مهم در پیشگیری از سرماخوردگی هستند.
کد خبر: ۷۸۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ 08 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: با توجه به تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا، این روز‌ها بسیاری از ما با سرماخوردگی مواجه می‌شویم که رعایت بهداشت فردی در این بازه زمانی بسیار و بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. اما چطور می‌توان با تغذیه که یک رکن اساسی زندگی ماست، بدن را تقویت کنیم تا در برابر این اتفاق مصون باشیم؟

او ادامه داد: تامین آب بدن، غذا‌های بر پایه گیاهان، پروبیوتیک ها، فعالیت بدنی و ویتامین‌ها و مواد معدنی از نکات مهم در پیشگیری از سرماخوردگی هستند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می‌شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد؛ بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه‌های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن جلوگیری کنند.

او با بیان اینکه مقدار آب روزانه مناسب برای بدن، بسته به وزن و انرژی مصرفی و شرایط بدنی متفاوت است، ادامه داد: به طور میانگین برای یک فرد در شرایط طبیعی، نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می‌شود. البته ممکن است برای هر فرد، بیشتر یا کمتر باشد.

محمدجعفر دهزاد گفت: باید رژیم غذایی خود را سرشار از سبزی، میوه و غلات کامل کنیم تا هم سیستم ایمنی بدن تقویت شود و هم با دریافت آنتی اکسیدان‌ها و فیتونوترینت‌های متنوع و کافی توان مقاومت و مبارزه بدن افزایش یابد.

او با بیان اینکه بروکلی، پیاز قرمز، انگور، جو و جو دوسر و چای مثال‌های خوبی برای این موارد هستند، افزود: در طول روز دست کم مصرف ۷ واحد از سبزی‌ها و میوه‌ها با کمک مشاوران تغذیه، مفید است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بر اساس تحقیقات جدید، مصرف پروبیوتیک‌ها با تعدیل باکتری‌های مفید روده، می‌تواند از ورود باکتری‌ها و عوامل بیماری زا به بدن تا حدود زیادی پیشگیری کند.

محمدجعفر دهزاد بیان کرد: ماست‌های پروبیوتیک، محصولات بر پایه کفیر و یا مکمل‌های پروبیوتیکی موجود در داروخانه‌ها (با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه) می‌تواند کمک کننده باشد.

او اضافه کرد: داشتن یک فعالیت بدنی متوسط می‌تواند تا حدود زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

فعالیت بدنی متوسط به چه معنی است؟
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پیاده روی برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در اکثر روز‌های هفته یک فعالیت بدنی متوسط تلقی می‌شود. او افزود: ورزش نکردن یا ورزش‌های خیلی شدید (در صورتی که بدن آماده نباشد) می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند.

محمدجعفر دهزاد تصریح کرد: شاید همواره بیشترین توصیه‌ها برای پیشگیری از سرماخوردگی در این دسته باشد! نخستین مثالی که به ذهن همه می‌رسد چیزی نیست جز ویتامین C، البته باید بگوییم ویتامین C اثرگذار است، اما نه تا حدی که شنیده ایم. بر اساس مطالعات، ویتامین C برای همه افراد این کارکرد را ندارد و ممکن است برای ما بی اثر باشد.

او گفت: بهترین راه، استفاده از یک مولتی ویتامین – مینرال روزانه است که با نیاز‌های روزانه ما منطبق باشد، بنابراین باید نیاز‌های بدن خود و برچسب خوانی مکمل را آموخته باشیم و می‌توانیم در این باره از متخصصان تغذیه کمک بگیریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار