هزینه‌های دولت و ایجاد بار مالی جدید را هم از معایب ارتقای شهرها به شهرستان ذکر کرد.
کد خبر: ۷۸۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 08 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایسناکاز آنجا که اداره استان‌های بزرگ از یک کانون تصمیم گیری واحد، ناممکن یا به سختی امکانپذیر است، اما طی سال‌های پس از انقلاب، در پرتو مفهومی از دانش جغرافیایی در در قالب تقسیمات کشوری، امکان تمرکزدایی اداری و سیاسی و تقسیم کار ایجاد شد.

فارس نیز استانی بزرگ است که طی سال‌های اخیر علی‌رغم مشکلات اقتصادی اما بنابر آمارهای اعلامی در مسیر توسعه قرار گرفته و در این رهگذر برای تثبیت امنیت و توسعه پایدار، خواستار ارتقای تعدادی از شهرهای خود شد.

اگرچه این مهم با حاشیه‌های فراوانی همراه و در زمان تصدی مسئولیت استانداری فارس توسط افراد در مقاطع مختلف، منجر به اعتراض‌هایی شد اما در نهایت در پی مصوبه اخیر تقسیمات کشوری توسط وزیر کشور، شهرهای زرقان، بیضاء، اوز، سرچهان، خفر، آباده طشک و کوه‌چنار به شهرستان ارتقا یافتند و شهرستان‌های کازرون و مرودشت نیز به فرمانداری ویژه تبدیل شدند.

تسهیل سیستم اداری، تمرکز برای خدمت بهتر، اشراف بیشتر مسئولان به منطقه تحت ماموریت، سهولت دسترسی‌ها، کاهش تردد و تصادفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی وقت از جمله مزایایی است که به دیدگاه کارشناسان، با ارتقای یک بخش و شهر ایجاد می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پیامدهای ارتقاء بخش‌ها و شهرها و تغییرات تقسیمات کشوری، بسیار بیشتر از معایب این تغییرات است.

علی اکبری خاطرنشان کرد: انضباط اداری شهرهایی که در مجاورت شهرهای بزرگ و کلانشهرها قرار دارند، در سایه قرار گرفته که با ارتقای آنها در طرح تقسیمات کشوری به شهرستان، فرصت بازیابی ایجاد می‌شود.

وی، انتقال سرمایه جدید، گردش سریع اداری و تسریع در تصمیم گیری را از مهمترین مزایای ارتقای شهرها در طرح تقسیمات کشوری عنوان کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین افزایش ورود سرمایه و بازگشت افراد بومی منطقه و ترجیح سرمایه گذاری در شهر ارتقا یافته را از دیگر این مزایا برشمرد.

اکبری افزایش هزینه‌های دولت و ایجاد بار مالی جدید را هم از معایب ارتقای شهرها به شهرستان ذکر کرد.

مسعود رضایی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه توسعه تنها با تغییر در ساختار اداری بخش یا شهرستان ایجاد نمی‌شود، گفت: ارتقاء بخش‌ها یا شهرستان‌ها در تقسیمات کشوری، فراهم شدن بستر توسعه در ابعاد مختلف است.

او با اشاره به ارتقاء تعدادی از بخش‌ها و شهرستان‌های استان فارس در مصوبه اخیر تقسیمات کشوری، گفت: این مهم در فارس تحقق خواسته به حق مردم در بخش‌ها و شهرستان‌های ارتقاء یافته بود که با حمایت مدیریت ارشد استان و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس و همراهی دولت محقق شده است.

رضایی با اشاره به اینکه مردم بخش زرقان در شهرستان شیراز، سال‌ها مطالبه ارتقاء به شهرستان را دنبال کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه نمایندگان بر مبنای انتظارات مردم قدم بر می‌دارند، یکی از خواسته‌های مردم زرقان که تحت پوشش حوزه انتخابیه شهرستان شیراز قرار دارد، ارتقای تقسیمات کشوری بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات متعددی در این شهر برگزار شد تا اختلاف احتمالی میان مردم این شهر و بخش‎های تابعه آن برداشته شود، افزود: با اجماع مردم گام‌های نهایی در وزارت کشور برای تبدیل شهر زرقان به شهرستان برداشته شد.

رضایی که معتقد است استقلال یک شهر با تبدیل آن به شهرستان موجب تسریع در اجرای مطالبات مردمی و اداری می‌شود، خاطرنشان کرد: امید است از فرصت ایجاد شده در شهرستان‌های تازه ارتقا یافته، نهایت بهره‌وری انجام شود.

او همچنین عنوان کرد: دستور اجرای تغییر ساختار اداری شهرستان‌های جدید به استانداری فارس ابلاغ شده و مجموعه مدیریت ارشد استان باید نسبت به پیش‎بینی و تجهیز ساختمان اداری این شهرستان‎ها اقدام کنند.

رضایی تاکید کرد: با توجه در پیش بودن انتخابات در پایان سال، ضروری است که هر چه سریعتر این مهم انجام شود تا خللی در روند تشکیل هیئت اجرایی و ستاد انتخابات در این شهرستان ایجاد نشود.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس نیز در این باره با بیان اینکه امروز امنیت استان در سایه همدلی و اتحاد و هم افزایی شورای تامین استان بسیار مطلوب است، خاطرنشان کرد: در سایه تلاش های این شورا تحقق انتظار چندین ساله مردم استان در قالب تقسیمات کشوری را مدیریت کردند و مردم بدون هیچ حاشیه ای به مطالبات به حق خود دست یافتند.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تقسیمات جدید کشوری، خصوصا برای مناطق ارتقاء یافته استان فارس، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ای مناسب با استفاده از تمام ظرفیت‌های بومی و محلی و فرصت‌های فراهم شده، باشد.

جعفر قادری با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی تقسیمات جدید کشوری و افزایش شمار شهرستان‌ها در فارس، گفت: اگرچه ارتقاء بخش‌ها به شهرستان به دلیل افزایش هزینه‌های دولت و افزایش کادر اداری و ساختارهای سازمانی دولت شاید در سطح ملی قابل قبول نباشد، اما از نگاه استانی و شهرستانی، این یک اقدام ارزشمند محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: تقسیمات جدید کشوری، کار ارزشمندی است که هم در مسیر توسعه استان و هم برای توسعه شهرستان‌های ایجاد شده، تاثیرگذار و مهم خواهد بود.

این اقتصاددان استاد دانشگاه ادامه داد: این اقدام می‌تواند پتانسیل‌های بالفعل را به بالقوه تبدیل کرده و امکان ارتباط مدیران میانی با رده‌های بالای کشوری و دنبال کردن سریعتر خواسته‌های منطقی را فراهم خواهد کرد.

قادری با بیان اینکه تقسیمات جدید در استان فارس به توسعه مناطق کمتر برخوردار و محروم نقاط ارتقاء یافته کمک خواهد کرد و در نهایت توسعه بیشتر استان را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه تجربه ارتقاء بخش‌ها به شهرستان در موضوع تقسیمات کشوری، نشان از رشد این مناطق و فراهم شدن بسترهای توسعه دارد، گفت: البته این امر به سیستم مریض کشور خصوصا در نحوه بودجه ریزی باز می‌گردد، قطعا تا زمانیکه این روند اصلاح نشود، مردم به حق انتظار ارتقاء بخش‌ها و مناطقی را دارند که ساکن در آن هستند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید در سطح کلان تلاش کرد تا بودجه براساس جمعیت و به صورت سرانه توزیع شود، این موضوع باعث خواهد شد تا نیازی به توسعه تقسیماتی و افزایش واحدهای تقسیمات کشوری وجود نداشته باشد.

قادری با یادآوری اینکه شخصا با روند کار در بعضی از نقاط مشمول ارتقاء نظیر زرقان و بیضا آشنا بوده است، گفت: این مناطق به حتم فرصت خوبی برای توسعه پیدا کرده‌اند؛ البته استان فارس هم فرصت مناسبی دارد که بستر را برای توسعه مناطق محروم و توسعه نیافته فراهم کرده و عقب ماندگیها را در این مناطق جبران کند.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که از ارتقاء حادث شده در تقسیمات جدید کشوری، به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

قادری وجود تعداد 36 شهرستان در فارس را نشان از اهمیت این استان در کشور دانست و بر لزوم تلاش برای رفع کاستی‌ها و محرومیت‌ها در نقاط کمتربرخوردار با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی و فرصتی که ارتقاء تقسیمات کشوری فراهم کرده است، تاکید کرد.

دیدگاه اکثر مسئولان ارشد استان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که مناطق‌شان آباد شود و یکی از راه‌هایی که می‌تواند در روند توسعه و پیشرفت مناطق آنها اثرگذار باشد، بودجه است و راه سریع دستیابی به بودجه مدنظر نیز ارتقای مناطق به شهرستان یا بخش در پرتو تقسیمات کشوری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار