حکمت نیا پژوهشگر شیرازی گفت :حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفهای داشته باشد و در این خصوص آموزشهای لازم داده شود.
کد خبر: ۷۸۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 07 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: چراغی مدیرعامل آرامستان‌های شیراز در گردهمایی معرفی جوانب مختلف تاریخی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی آرامستان دارالسلام درخصوص سرقت کتیبه سقاخانه در این آرامستان با بیان اینکه میراث فرهنگی به ما اعلام کرد این کتیبه قبل از سال ۱۳۹۲ مفقود شده است، گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشحص شد کتیبه سقاخانه در آرامستان دارالسلام اخیرا به سرقت رفته و از طرف مراجع قانونی در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه چه بسیار از کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌هایی که مفقود شده است اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر بتوانیم این آرامستان را ساماندهی کرده و از بروز چنین اقداماتی جلوگیری می‌شود.

چراغی درخصوص طرح بهسازی و ساماندهی آرامستان تاریخی دارالسلام تصریح کرد: قبل از سال ۱۳۹۲ این آرامستان محل محل تردد افراد ناباب و حیوانات وحشی بود و امنیتی نداشت.

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ شهرداری تصمیم گرفت براساس قوانین و وظایفی که دارد جا‌هایی که به صورت متروکه و یا محل تردد افراد ناباب است شهرداری باید آنجا را ساماندهی کند و به همین منظور از همان تاریخ شهرداری جلساتی را برگزار کرد.

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز با بیان اینکه این آرامستان چند مدیریتی بود، افزود: مالک اصلی این آرامستان اداره اوقاف، مدعی کتبه ها و سنگ نوشته‌ها میراث فرهنگی و قسمتی نیز بر عهده شهرداری است و به همین دلیل در سال ۱۳۹۲ جلس‌های برگزار و و تصمیم بر آن شد که مسئولیت‌ها بین این سه سازمان تقسیم شود و به امضای همگی رسید.

چراغی ادامه داد: پس از مدتی اوقاف اعلام کرد که هزینه‌ای در این آرامستان نمی‌توانم انجام دهم و اگر قرار باشد هزینه صرف شود برای بقاع متبرکه انجام می‌شود و از طرفی میراث فرهنگی نیز اعلام کرد که وظیفه ما تنها حفظ و نگهداری از بنا‌ها کتیبه را عهده دار است و قرار نیست هزینه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

او افزود: در ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۲ صورتجلسه‌ای تنظیم شد که در این خصوص اعلام شد که شهرداری ورود کند و اقدامات لازم را به عنوان بهره بردار نهایی انجام دهد، اما مشکل کار این بود که در این خصوص واگذاری صورت نگرفت.

چراغی ادامه داد: در این خصوص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تاکنون هزینه انجام شده و با وجود جلساتی که گرفته شد برای انتقال مالکیت آرامستان از اوقاف به شهرداری، اما اعلام کردند که ما باید مجوز‌های لازم را از تهران بگیریم و صرفا در اختیار شهرداری باشد و بهره برداری کند و الزامی به واگذاری نداریم.

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز تصریح کرد: این موضوع اشکالاتی را به وجود می‌آورد و به هر حال شهرداری می‌خواهد هزینه‌های هنگفتی را برای نگهداری آنجا انجام دهد و شاید روزی آنجا به عنوان مجموعه‌ای درآمدزا باشد و درخصوص مالکیت آن هیچ مدارکی شهرداری ندارد و در این خصوص دچار مشکل می‌شود.

او اضافه کرد: طی جلساتی که با استانداری انجام شده قرار است به ما مجوز‌های لازم را در این خصوص بدهند.

چراغی افزود: از سال ۱۳۹۲ اقداماتی را شهرداری انجام داد که ابتدا اطراف دیوارکشی شده و بر آن نگهبان گماردند چرا که بسیاری از کتیبه‌های موجود در آرامگاه سهوا یا عمدا در حال تخریب بود.

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز بیان کرد: سپس قسمت انبار و ساختمان اداری در آنجا بنا شد و در سال ۱۳۹۳ اقدام به بهسازی قبور شد و زمانی که شوع به این اقدام شد طرح و نقشه‌ای وجود نداشت و در و ورودی بهسازی شد دراین خصوص اشکالاتی وجود داشت که نه تنها برطرف نشد بلکه اشکالات جدیدی نیز بوجود آمد و آن اینکه ممکن است خیلی از سنگ‌ها را که می‌خواستند شکل و شمایل زیبایی داشته باشد جابجایی‌هایی صورت گرفته باشد.

او گفت: در فاز سوم که درِ ورودی است با یکسری کار‌های جدید انجام و اشکالاتی باز بوجود آمد و در سال ۱۳۹۶ من در مجموعه شهرداری وارد شدم و اعلام کردم که این طرح باید مصوب باشد و متولی آن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

چراغی افزود: نقشه‌ها را برای میراث فرهنگی تهیه و به آن‌ها اعلام کردیم که طرح‌ها حتما باید ممهور به مهر باشد و طرح مرحله چهارم هم شروع به کار شد و کدگذاری تک تک سنگ‌ها صورت گرفت و نقشه برداری و بوته کنی انجام شد.

او ادامه داد: پس از اقدامات انجام شده، باز صاحبنظران نسبت به اقدامات انجام شده انتقاد‌هایی کردند و بنابراین در آخرین اقدام اعلام کردیم اعتبار لازم و مهندسان خبره وجود دارند، اما اینکه طرح به چه شکل باشد بر عهده سازمان فرهنگی شهرداری است.

او گفت: ما آمادگی داریم در کنار سازمان فرهنگی شهرداری با ارائه طرح مصوبی که وجود دارد کار را ادامه دهیم.

حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفه ای داشته باشد
پژوهشگر شیرازی گفت: حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفه ای داشته باشد و در این خصوص آموزش های لازم داده شود.

حکمت نیا پژوهشگر شیرازی با انتقاد از استقبال نکردن مدیران و مسئولان استان و شیراز برای حضور در گردهمایی معرفی جوانب مختلف تاریخی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی آرامستان دارالسلام اظهار کرد: بررسی طرح مرمت دارالسلام به صورت فنی، بازشناسی قبور شاخص افراد، تعریف مسیر گردشگری، جایگاه مرمت، خوشنویسی و بازتاب آن در گورها، تاریخ ادبیات ملی و محلی و تاریخ علم با رویکرد شخصیتهای مدفون در دارلسلام از جمله موارد قابل بحث درخصوص این آرامستان است.

او ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی باید برای بهبود آرامستان دارالسلام افراد مطالبه گر حرفهای داشته باشد و در این خصوص آموزشهای لازم داده شود.

دارالسلام یادگاری از آداب و رسوم شیراز کهن است، در قلب این آرامستان بزرگان و افرادی آرمیده اند که هر یک در زمان خویش سرآمد روزگار خود بوده اند. دارالسلام پیش از آنکه آرامستانی در شیراز قدیم باشد جلوه گاه فرهنگ، مذهب، تاریخ، میراث معنوی، معرف شخصیت های نامدار اجتماع گذشته این شهراست که هر یک نامشان با خط زرین بر لوحه جاودان تاریخ نقش بسته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار