نقرس یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌هاست که انسان را درگیر می‌کند و دلیل آن تجمع اسید اوریک در بدن فرد و رسوب کریستال‌های ناشی از آن در مفاصل و بافت‌های نرم بدن است.
کد خبر: ۷۸۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 01 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:فاکتورهای ریسک متعدد می تواند با ابتلای فرد به بیماری نقرس ارتباط داشته باشند، عواملی نظیر چاقی، جذب بالای الکل، مسائل ژنتیکی، جذب بالای مواد غذایی که دارای سطح بالای پورین است نظیر بعضی از غذاهای دریایی و بعضی از انواع گوشت‌ها، مصرف داروهای خاص مثل دیورتیک، وارد شدن آسیب به یک مفصل، ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه، .... در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار اعلام شده است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مبتلایان به نقرس، سطح اسید اوریک خون به شکل غیرطبیعی بالا رفته و باعث تشکیل کریستال‌های مونو سدیم اورات و در نهایت رسوب این کریستال‌ها روی مفاصل و بافت‌های نرم می‌شود.

فاطمه نوری پور با یادآوری اینکه علت درد شدید خشک شدن مفاصل و بافت‌های نرم براثر رسوب کریستال‌های مونو سدیم اورات است، گفت: یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین باعث حمله نقرس می‌شود.

او ادامه داد: مصرف زیاد گوشت و بعضی از غذاهای دریایی مانند ماهی ساردین، ماهی کولی، شاه ماهی و صدف باعث افزایش سطح اسید اوریک سرم می شود، در صورتی که پروتئین‌های گیاهی چنین اثری ندارد. بنابراین این افراد باید مصرف گوشت، مرغ و ماهی را کاهش داده و بیشتر پروتئین های گیاهی مانند حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، سویا، مغزها و سبزی مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: بین سبزی‌ها تنها مصرف اسفناج، قارچ و مارچوبه باید کمتر باشد. در صورتی که فرد مبتلا به نقرس در فاز حملات حاد بیماری نباشند و عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را داشته باشند، نباید دریافت غذاهای دریایی را کاهش داد، بلکه باید میزان کافی از آن ها را مصرف کرد.

او ادامه داد: مصرف لبنیات کم چرب (شیر و پنیر)، قهوه، تخم مرغ و گیلاس در بیماری نقرس مفید است. دل، جگر، قلوه، مغز، گوزن، غاز، کبک، آبگوشت، عصاره گوشت، ماهی ساردین باید از رژیم غذایی این افراد حذف شود.

این کارشناس تغذیه گفت: افراد مبتلا به نقرس باید دریافت غذاهای دارای فروکتوز بالا مانند آبمیوه ها، کمپوت و نوشیدنی های شیرین شده با شربت ذرت را کاهش دهند. مصرف نوشیدنی های الکلی به ویژه آبجو نیز باعث افزایش خطر نقرس می شود.

نوری‌پور ادامه داد: مصرف بالای مایعات به میزان ۸ تا ۱۶ لیوان در روز برای دفع اسید اوریک و کاهش سنگ‌های کلیوی ضروری است. دست کم نصف مایعات دریافتی در روز باید آب باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: افراد مبتلا به نقرس باید از مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده پرهیز کنند و در صورت داشتن اضافه وزن، به آهستگی وزن خود را کاهش دهند. برای این هدف انجام ورزش و کاهش مصرف نان و برنج سفید و جایگزین کردن غلات حاوی سبوس، تاثیرگذار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار