رازقی اظهار داشت: بخش‌های دولتی ما شامل نظام مالیاتی، بانکی، قوانین و مقررات استاندارد و غیره به مانعی بر سر راه تولید تبدیل شده‌اند و این درحالی است که هم اینک کشور در شرایط بحرانی تحریم قرار دارد و این شرایط تصمیم گیری ویژه را می‌طلبد و نمی‌توان انتظاری غیر از این داشت.
کد خبر: ۷۸۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 19 September 2019

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی در کمیسیون صنعت و رونق تولید این اتاق با موضوع بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی صنایع غذایی در شرایط تحریم که اظهار داشت: بسیاری از فعالان بخش خصوصی شاهد هستند که دستگاه‌های دولتی یکی از دلایل خود برای عدم کمک به بخش تولید و واحدهای تولیدی استان را، ترس و برخورد سازمان بازرسی عنوان می‌کنند و این موضوع به سدی در برابر بخش خصوصی و آسیب برای اقتصاد استان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال قوانین مربوط به غذا در کشور مربوط به سال 46 است و جوابگوی نیاز فعلی تولید و اقتصاد کشور نیست افزود: با قوانین کهنه و به روز نشده که در واقع مانع رونق تولید هستند، نمی‌توانیم شاهد رشد وتوسعه تولید در کشور باشیم و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

رازقی اظهار داشت: بخش‌های دولتی ما شامل نظام مالیاتی، بانکی، قوانین و مقررات استاندارد و غیره به مانعی بر سر راه تولید تبدیل شده‌اند و این درحالی است که هم اینک کشور در شرایط بحرانی تحریم قرار دارد و این شرایط تصمیم گیری ویژه را می‌طلبد و نمی‌توان انتظاری غیر از این داشت.

رئیس کمیسیون صنعت و رونق تولید اتاق بازرگانی فارس خاطرنشان کرد: در راستای هدفگذاری امسال استان فارس، مبنی بر افزایش 30 درصدی تولید و صادرات استان فارس، یکی از اساسی‌ترین دلایل عدم تحقق، مقررات پیچیده و دست و پاگیر است که مانع از رشد تولید و صادرات استان است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش تولید در صنعت غذا بعضی از ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو و استانداردهای به روز نشده است گفت: عمده مسایل و مشکلات تولیدکنندگان با دانشگاه علوم پزشکی عدم وحدت رویه در برخوردها با واحدهای تولیدی است.

 

رازقی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت مردم است و ما به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان معتقدیم این دانشگاه بنا به رسالت خود باید با خاطیان سلامت عمومی برخورد قاطع انجام دهد اما این انتظار را داریم که در مواردی که غیر از سلامت عمومی است، با تولید استان همراهی و همکاری شود زیرا هر دستگاهی در استان که با بخش تولید و اقتصاد استان همکاری نکند ضرر و زیان های آن به اقتصاد استان تحمیل خواهد شد.

رازقی افزود: معضلاتی از جمله مشکلات مربوط به تامین ارز اظهارنامه‌های گمرکی مواد اولیه کارخانجات و درخواست صدور مجوز فیزیکی ترخیص کالا بر خلاف رویه سازمان غذا و دارو، فقدان وحدت رویه دانشگاه های کشور در خصوص پیاده سازی ضوابط و مقررات، محدودیت های غیر سلامت و غیر ضروری موجود در ضوابط سازمان غذا و دارو و استانداردهای ملی، بدون درنظر گرفتن مزیت‌های کشاورزی و فرآوری استان از جمله محدودیت توزیع و حمل و نقل رب گوجه فرنگی فله و محصولات تراریخته را که بخش تولید استان با آن درگیر است را احصا و به مراجع مربوط ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت نیمی از سال رونق تولید، بسیاری از مشکلات هنوز پابرجاست اظهار داشت: با موانع موجود بر سر راه تولید داریم شرایطی را ایجاد می کنیم که کارخانه ها و واحدهای تولیدی استان تعطیل شود که این بسیار تاسف برانگیز است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت: ما از سازمان بازرسی انتظار داریم ضمن همراهی و حمایت از بخش تولید استان، این سازمان در زمانی که یک واحد تولیدی تعطیل می شود و عده زیادی کارگر بیکار می شوند ورود کرده و دلایل تعطیلی را ریشه یابی کند.

رازقی عنوان کرد: همچنین پیشنهاد ما این است که کمیته‌ای با حضور نمایندگان سازمان بازرسی، دستگاه‌های اجرایی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اتاق بازرگانی فارس با هدف بررسی و رفع موانعی که ممکن است بر اثر اجرای قوانین قدیمی ایجاد شده باشد و یا با نظر کارشناسی می‌توان موانع تولید را برطرف نمود، در این اتاق تشکیل و به صورت منظم برگزار شود.

وی گفت: با وجود مشکلات عدیده دستگاهی در بخش تولید نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور زده و تولید و صادرات را افزایش دهیم.

رازقی عنوان کرد: به منظور تسریع در رفع مشکلات بخش تولید استان، شورای حمایت از تولید استان با عضویت استاندار، رئیس دستگاه قضایی استان، رئیس مجمع نمایندگان استان و اتاق بازرگانی ایجاد شده که امیدواریم مصوبات این شورا عملیاتی باشد.

برگزاری جلسات هفتگی با تولید کنندگان و فعالان اقتصادی استان

رئیس بازرسی منطقه 3 کشور و بازرسی کل استان فارس در این نشست گفت: در راستای رونق و حمایت از تولید و رفع مشکلات بخش تولید استان، از ابتدای مهرماه جاری و فصل مشکلات بخش تولید استان یک روز در هفته را برای ملاقات با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان با هدف حل و فصل مشکلات بخش تولید استان در نظر خواهیم گرفت.

کاظم اکرمی بیان کرد: همچنین کمیته‌ای در اتاق بازرگانی فارس تشکیل می‌شود تا مسایل قابل حل استان با حضور نمایندگان سازمان بازرسی، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بررسی شود.

وی افزود: این کمیته یک روز در هفته برگزار و همکاران ما در اتاق بازرگانی فارس حضور پیدا کرده مشکلات بخش تولید و تولیدکنندگان استان را احصا کنند.

اکرمی اظهارداشت: در برخی موضوعات قوانین مربوطه وجود دارد اما در نحوه اجرا مشکلاتی وجود دارد که این موضوع را باید افرادی که با آن سر و کار دارند به ما اطلاع دهند.

رئیس سازمان بازرسی استان فارس عنوان کرد: سازمان بازرسی در استان بیش از ده‌ها آیین نامه را ابطال کرده است.

وی با بیان اینکه اولویت ما پیگیری قوانینی است که دستگاه اجرایی آن را رعایت نمی‌کند و یا به واسطه اجرای آن در حق تولید کننده احجاف شده باشد ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری برای ما حجت است و ما از هر کمکی برای رونق تولید در استان دریغ نمی‌کنیم.

اکرمی عنوان کرد: بر اساس قانون مسایل اعلام شده به سازمان خارج از نوبت رسیدگی می‌شود که در صورت مراجعه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان مسایل آنها در کمترین زمان و با اولویت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: انتظار ما از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان این است که مسایل، مشکلات و ایرادهای موجود را به ما اطلاع دهند.

اکرمی افزود: سازمان بازرسی باور دارد که تولید کننده مال، جان و آبروی خود را در خطر انداخته است و ما باید ساز و کاری فراهم کنیم که تولید کننده ما بتواند در دنیای امروز به نحوی فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد یا دستگاه‌های اجرایی عدم همکاری خود را ترس از سازمان بازرسی اعلام می‌کنند بیان کرد: ما ممانعتی با حمایت و کمک نداریم اما با متخلفین برخورد می‌کنیم.

گروه کارشناسی برای بررسی مشکلات تولید در فارس تشکیل شود

محمد مهدی رزمجو مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیر در این نشست گفت: در شرایط فعلی نیاز است یک گروه کارشناسی با حضور مدیران و کارشناسان ارشد در استان تشکیل شود و مسایل و مشکلات بخش تولید استان در آن مطرح و بررسی شود و ما اجرا کننده ماحصل و نتیجه آن باشیم.

وی با بیان اینکه این گروه باید تصمیم‌های ویژه برای تولید استان اتخاذ کنند اظهارداشت: ما مشکلات و ایرادها را با پیوست کارشناسی به این گروه اعلام می‌کنیم تا تصمیم‌های مورد نیاز اتخاذ و برای اجرا ابلاغ کنند.

رزمجو اضافه کرد: طولانی بودن فرآیند اصلاح قوانین و مقررات بحث مهمی در حمایت از تولید است که اگر این گروه کارشناسی تا زمان اصلاح ضوابط و قوانین مهلت و تصمیم‌هایی در نظر بگیرند، برای صنعت استان بسیار امید بخش و موثر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما نیاز به کمک دستگاه‌های بالادستی و مسئولان استان داریم ادامه داد: سلامت یک بحث کارشناسی است و که نیازمند تصمیمات کارشناسی و نه تصمیم بر روی کاغذ است و این درحالی است که چهارچوب های قدیمی جوابگوی اقتصاد و صنعت امروز نیست.

رزمجو عنوان داشت: ما مکلف به اجرای ضوابط هستیم و تا حد توان موضوع مهم رونق تولید را به صورت عملی در استان دنبال می‌کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار