دکتر رویا دهنوی با بیان اینکه تشنج‌ها معمولاً منجر به از دست رفتن یا اختلال هوشیاری می‌شوند، افزود: اگر تشنج تکرار شده و علتی برای آن پیدا نشود، به آن «صرع» می‌گویند.
کد خبر: ۷۸۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 16 September 2019
یک پزشک گفت: تشنج شامل انقباضات غیرارادی تعداد زیادی از عضلات بدن بوده که این وضعیت ناشی از وجود یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه تشنج در دوران کودکی اغلب به علت تب و در بزرگسالان به علل مختلفی، چون کاهش قندخون، ضربه به سر و عفونت است، خاطرنشان کرد: از دست دادن هوشیاری، منقبض شدن همه عضلات، لرزش و پرش اندام ها، از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع، خروج کف از دهان و لب‌های آبی رنگ و گیجی و خواب آلودگی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از تشنج را می‌توان از علائم تشنج برشمرد.

دهنوی ادامه داد: در چنین شرایطی ضمن تماس با اورژانس ۱۱۵ باید از بیمار در برابر صدمات محافظت کرده و بیمار را حرکت ندهید و سعی نکنید تا حرکات بیمار را مهار کنید چرا که ممکن است موجب شکستگی استخوان یا آسیب به بافت نرم بیمار شوید.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان حمله تشنج در کنار بیمار بمانید، تصریح کرد: در چنین شرایطی نباید سعی کرد با زور بین دندان‌های بیمار چیزی قرار داد چرا که ممکن است به بافت‌های دهان آسیب برسد.

پزشک اورژانس بیمارستان حضرت قائم (عج) اسدآباد همچنین با اشاره به اینکه پس از پایان حرکات انقباضی و پرشی بیمار را به پهلو قرار دهید، گفت: تا زمان هوشیاری کامل از دادن خوراکی یا نوشیدنی یا حتی دارو از راه دهان به بیمار خودداری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار