غده‌های سیب زمینی وقتی در معرض نور یا جوانه زنی قرار بگیرند نوعی «آلکالوئید» سمی به نام «سولانین» تولید می‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰ 07 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان این که سیب زمینی جزو غذا‌های اصلی مردم جهان و در رده چهارم پس از ذرت، برنج و گندم است، اظهار کرد: این محصول از نظر مواد معدنی، نشاسته و ویتامین c دارای ارزش زیادی است.

او ادامه داد: غده‌های سیب زمینی وقتی در معرض نور یا جوانه زنی قرار بگیرند نوعی «آلکالوئید» سمی به نام «سولانین» تولید می‌شود.

الهام باباعلی اضافه کرد: سولانین در واقع عامل دفاعی در گیاه است که می‌تواند در برگ‌ها و خود میوه باشد و موجب محافظت سیب زمینی در مقابل بیماری‌ها و حشرات می‌شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان این که این ماده بسیار سمی است و حتی در مقادیر جزئی سمیت خود را حفظ می‌کنند، تصریح کرد: وجود آن در سیب زمینی با ظاهر شدن رنگ سبز به خصوص در قشر زیر پوست مشخص می‌شود.

او گفت: اگر چه حتی مواردی از مرگ در اثر مصرف سیب زمینی‌های دارای مقدار زیاد سولانین گزارش شده است، ولی به علت آن که به موازات افزایش این ماده (بیش از ۲۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) و گسترش رنگ سبز در سیب زمینی یک تلخی مشخصی نیز در آن ظاهر می‌شود، از این نظر چنین سیب زمینی‌هایی مورد مصرف قرار نمی‌گیرند.

الهام باباعلی بیان کرد: به طور طبیعی سیب زمینی دارای ۱۵-۲ میلی گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن خود از این ماده است، اما قرار گرفتن آن در معرض نور می‌تواند این رقم را تا ۱۰۰ میلی گرم افزایش دهد.

نشانه‌های مسمومیت با سولانین
این کارشناس افزود: مسمومیت با این سم شامل نشانه‌های گوارشی و عصبی مانند اسهال، درد‌های شکمی، احساس سوختگی در گلو، از دست رفتن حس ها، تب و فلجی است؛ علایم معمولا ۸ تا ۱۲ساعت بعد از مصرف و هضم پدیدار می‌شوند که این میزان می‌تواند به ۳۰ دقیقه بعد از مصرف میزان بالای سولانین کاهش یابد.

او با بیان این که سرخ کردن در حد ۱۷۰ درجه میزان سولانین را می‌کاهد، ادامه داد: آب پز کردن اثری ندارد و امواج مایکروویو تا حدی بر کاهش آن مؤثرند و پوســـت کنـــدن، اغلب تــا حـــدود زیــادی میـــزان این گلیکوآلکالوئیـــدها را کـــاهش مـــی دهــد، چــرا کــه تجمــع گلیکوآلکالوئیــدها در منطقــه پوســت و زیــر پوســت بیشــتر از ســایر قســـمت هـــای سیب زمینی اســـت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار