نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه سیاست ما فقه دارد، تاکید کرد: متاسفانه ما فقه را به حلال و حرام، واجب و مستحب، مسائل طهارت و نجاست و نماز و روزه محدود می‌دانیم؛ اما امام حسین (ع) فرموده‌اند "حکومت دادن به فاسق بر شما حرام است." نمی‌شود کسی بگوید من پیرو امام حسینم اما زمینه را برای پشت میز نشستن فاسقی فراهم کند.
کد خبر: ۷۷۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ 06 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نخستین نماز جمعه ماه محرم با بیان اینکه عدل پلی است که باید از آن عبور کنیم، افزود: دهه عاشورا، ایام امر به معروف و نهی از منکر است و باید به این مسئله توجهی ویژه شود.

وی با یادکرد از اینکه امام حسین (ع) وظایف ما را در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در جملاتی تبیین کرده‌اند، گفت: وقتی والی مدینه از طرف بنی امیه از امام خواست که با یزید بیعت کند، حضرت فرمودند "انا لله و انا الیه راجعون" این بدان معناست که مصیبت بسیار سنگین است که مردم به حاکمی همچون یزید مبتلا شده‌اند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: بدترین وضعی که جامعه اسلامی بدان دچار می‌شود، همین ابتلا به حاکمانی از جنس یزید، معاویه، بنی امیه و بنی عباس با فسادهایشان است و مردم وظیفه دارند همیشه مراقب باشند که میدان به حکومت چنین کسانی ندهند.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: وقتی بنا می‌شود حکومت را با رای مردم اداره کنیم، وظیفه مردم در این مسئله سنگین‌تر می‌شود و هم‌اکنون وضعیت ما در نظام اینگونه است که مدیران و مسئولان مستقیم یا غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه پیرو امام حسین (ع) نباید به‌گونه‌ای رای دهد که مجال از مومنین گرفته شود، ابراز داشت: رای نادرست زمینه را برای حکومت فاسقان فراهم می‌کند و این موضوع مهمی است که اگر به آن توجه نکنیم، متضرر خواهیم شد.

فقه سیاسی را فراموش نکنیم

وی با اشاره به اینکه سیاست ما فقه دارد، تاکید کرد: متاسفانه ما فقه را به حلال و حرام، واجب و مستحب، مسائل طهارت و نجاست و نماز و روزه محدود می‌دانیم؛ اما امام حسین (ع) فرموده‌اند "حکومت دادن به فاسق بر شما حرام است." نمی‌شود کسی بگوید من پیرو امام حسینم اما زمینه را برای پشت میز نشستن فاسقی فراهم کند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه علما باید حرام بودن پذیرش حکومت فاسد و فاسق را برای مردم تبیین کنند، اظهار کرد: کسی که می‌خواهد از مردم رای بگیرد و برود در مجلس و برای مسائل یک کشور تصمیم بگیرد، باید عادل باشد و اگر فاسقی به اینجا راه یافت، دیگر جایی برای زندگی مردم باقی نمی‌ماند و میدان به دست کسانی می افتد که سر در آخور اروپا و آمریکا دارند.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه شهادت امام حسین (ع) برای بیداری ماست، گفت: شرب خمر، سگ‌بازی و میمون‌بازی و بدحجابی کار یزید است.

وی با تقدیر از نیروی انتظامی درباره برخورد با فروشندگان و سازندگان مشروبات الکلی پیش از ماه محرم، خواستار ادامه برخوردهای قطعی با این افراد شد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس به نقل از امام حسین (ع) که فرمود قمارباز و عرق‌خور به درد حکومت نمی‌خورد، عنوان کرد: باید مراقب باشیم که این نوع نگاه در جامعه ما حاکم نشود و کسانی در بین صفوف مدیران ما قرار نگیرند که خودشان به این مسائل گرایش دارند.

جامعه ایمانی برای اجتماع تصمیم‌گیری می‌کند

آیت‌الله دژکام بیان داشت: جامعه ایمانی ما که در آن پرچم عزای امام حسین (ع) بالا رفته تعیین تکلیف می‌کند که باید در اجتماع چه جهت‌گیری‌هایی شکل گیرد؛ نه اینکه چهار نفر که از غرب تقلید می‌کنند و خط می‌گیرند، برای مسائل کشور تصمیم بگیرند و ما خیال کنیم دربرابر این‌ها نباید کاری کنیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران که ۴۰ سال دربرابر همه انحرافات ایستاده است، همچنان ایستادگی می‌کند، گفت: مهم است در مجالس امام حسین (ع) با خودمان عهد کنیم درهر انتخاباتی که پیش می‌آید قصدمان این باشد که کسی را به میدان مدیریت بفرستیم که در چهارچوب دین اسلام مبادی آداب باشد و خائن به مردم نباشد.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، انجام نوافل و اطعام مساکین را از ویژگی‌های مومنان دانست و زیارت اربعین را جزو بشارات مومن عنوان کرد و گفت: اینکه می بینیم جمعیتی ۲۰ میلیونی برای اربعین حرکت می‌کنند، نشانه حضور مومنین و افراد با ایمان است.

آیت‌الله دژکام همچنین تاسوعا و عاشورای حسینی را از دیگر نشانه‌های مومن دانست و تاکید کرد که در همه هیات مذهبی، به ویژه در ظهر عاشورا و تاسوعا باید نماز جماعت اقامه شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم نشانه‌های مومن را در جامعه افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: به محض اینکه نشانه ایمان بیاید، نشانه‌های کفر و نفاق و سبک زندگی غربی رخت برمی‌بندد و امیدواریم بتوانیم جزو خدمتگزاران دین اسلام و کسانی باشیم که سبک زندگی اسلامی را چنان رواج می‌دهند که دیگران از روش و منش آن‌ها پیروی کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار