بسیاری از شرکت کنندگان این حرکت را واقعیت کنونی کشورشان توصیف و این طور ادعا کردند که کشورشان به سوی گشودگی و رفع محدودیت‌ها گام برمی‌دارد؛ محدودیت‌هایی که تا پیش از این مشارکت زنان در زندگی عمومی را به چالش می‌کشید.
کد خبر: ۷۷۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ 24 August 2019

پنجشنبه گذشته، صد‌ها زن جوان عربستانی و زنان مقیم خارجی در خط آغاز یک ماراتن ورزشی و تفریحی مختلط در طائف صف آرایی کردند تا برای کسب جوایز مسابقه با مردان جوان رقابت کنند، موانع بین دو جنس به تدریج همراه با آغاز مسابقه برداشته شد.

برگزارکنندگان ماراتن تصمیم گرفتند روز اول را به خانواده‌ها اختصاص دهند تا زنان و مردان جوان به همراه کودکان و افرادی که نیاز‌های ویژه دارند (معلولین) مسابقه بدهند، در این مسابقه زنان از روی لباس‌های ورزشی شان، عبا پوشیده و از شروط مشارکت زنان تخطی نکرده بودند.

در حالی که همه نفس‌ها را در سینه حبس کرده بودند، علامت شروع مسابقه بالا برده شد تا همه در یک مسیر چهار کیلومتری بدوند. در کنار خط جاده، تعدادی از برگزارکنندگان جشنواره ایستاده بودند و پودر‌هایی با رنگ‌های مختلف را روی مسابقه دهندگان می‌پاشیدند تا جنبه تفریحی ماراتن طائف را به نمایش بگذارند.

پیش از خط پایان، جایی که جوانان برای کسب ده جایزه برتر ماراتن، سرعت خود را افزایش داده بودند، زنان دور از صحنه نبودند و برخی از آن‌ها قبل از بسیاری از شرکت کنندگان جوان وارد خط پایان شدند.

 
 

نادی، یکی از خانم‌های جوان شرکت کننده در ماراتن، مدال ویژه کسانی که به پایان مسابقه راه یافتند را به دست آورد. او روز خود را سرگرم کننده و پر از شور و شوق توصیف کرد، زیرا به گفته او تا همین چند وقت پیش شرکت در چنین فعالیت‌ها و مسابقه تفریحی مختلط برای زنان فراهم نبود.

زن جوان دیگری در این مسابقه رتبه آخر را به دست آورد، اما این باعث نشد که شادی او از تجربه جدید و بی نظیر کم شود و از فالوئرهایش در توئیتر خواست تا به او تبریک بگویند.

این رویداد با نام «ماراتن رنگ» در رسانه‌های محلی به طور گسترده‌ای پوشش داده و اخبار، عکس‌ها و فیلم‌های آن به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی پخش شد.

بسیاری از شرکت کنندگان این حرکت را واقعیت کنونی کشورشان توصیف و این طور ادعا کردند که کشورشان به سوی گشودگی و رفع محدودیت‌ها گام برمی‌دارد؛ محدودیت‌هایی که تا پیش از این مشارکت زنان در زندگی عمومی را به چالش می‌کشید.

برخی بر این باورند که حضور زنان در فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی، نشانه‌ای از تغییر در درک جامعه سعودی از زنان است، زیرا خانواده‌های سعودی با زنان خود مسامحه می‌کنند و مشارکت آن‌ها را در زندگی عمومی حتی خارج از چهارچوب تحصیل، کار و نیاز‌های ضروری آنان را می‌پذیرند.

وقتی مسابقه دهندگان اعم از زن و مرد، ماراتن را به پایان رساندند، یک استراحت طولانی شروع شد، از جمله نمایش‌هایی همراه با این مسابقه که تا نیمه‌های شب به طول می‌انجامید و کارناوال رنگ ها، محوطه هنری، تئاتر شادی و آتش بازی و همچنین یک فضای غذا خوری و یک منطقه بازی کودکان و دیگری برای بازی‌های مهارتی در حاشیه این مسابقه برپا شد./ح


 تابناک باتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار