رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معادن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان قابلیت افزایش تا چهار برابر را نیز دارد.
کد خبر: ۷۷۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 16 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی امروز داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در سفری یک روزه به ارومیه سفر کرده و در این سفر در جلسه مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با حضور نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و خبرنگاران حضور پیدا کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این جلسات با اشاره به برگزاری ۶۰۰ دوره آموزشی برای افراد شاغل در بخش معادن کشور اظهار کرد: از این تعداد دوره، ۹۰ دوره مربوط به رانندگان معادن است.

داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازمان جذب سرمایه‌گذار است، افزود: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری در بخش معادن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان قابلیت افزایش تا چهار برابر را نیز دارد.

وی با اشاره به وجود دو معدن طلای بزرگ کشور در آذربایجان‌غربی ادامه داد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن دو معدن طلای زرشوران و آق‌دره تکاب و معادن سنگ‌های تزئینی در این زمینه یکی از سرآمدها بوده و حرفی برای گفتن داشته که برای این منظور مورد توجه سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه در وهله نخست اکتشاف مواد معدنی از معادن استان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: پس از اکتشاف فرآوری این مواد از جمله اهداف سازمان برای استفاده بهینه از معادن استان است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها کمترین اثر را بر روی بخش معدن داشته‌اند، تصریح کرد: برای این منظور سرمایه‌گذاری روی معادن یکی از بهترین گزینه‌ها برای دولت است و در حال حاضر ایران در زمینه تبدیل سنگ‌آهن به شمش آهن، ورق و میلگرد به پیشرفت‌های بسیاری رسیده به گونه‌ای که ۸۵ درصد گندله کشور در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به برخی اقدامات برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی خاطرنشان کرد: برای این منظور قانون مالیات بر فروش مواد خام در کشور حذف شده است در حالی که پیش از این برای فروش مواد خام به خارج از کشور مالیاتی پرداخت نمی‌شد که همین کار موجب تشویق برای فروش مواد خام به خارجی‌ها می‌شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معادن کشور از نوع معادن کوچک است، گفت: بیش از ۸۵ درصد اشتغال در معادن کشور نیز مربوط به همین معادن کوچک است و در کنار توجه به معادن بزرگ توجه به معادن کوچک اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه در شورای معادن استان‌ها بحث شد تا در هر استان شورای معادنی تشکیل شود تا بخش قابل توجهی از وظایف به استان‌ها واگذار شود، در این ارتباط استان‌ها کم و بیش نیز کار خود را شروع کردند.

وی با بیان اینکه نقشه راه معدن در ۷۲ بند مصوب و در ۲۵ شهریور ۹۷ ابلاغ شد، عنوان کرد: کارگروه اجرای نقشه راه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و هر دو هفته یک بار جلسات آن برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌های آن فعال‌سازی معادن کوچک است.

اسماعیلی گفت: مقرر شده است تا قانون نظام مهندسی معدن اصلاح و تا مهر ماه این طرح نهایی می‌شود و در این طرح آمده است که فارغ‌التحصیلان زمین‌شناسی در نخستین اقدام حتما در نظام مهندسی عضو شوند.

وی اظهار کرد: در تبصره ماده ۳۵ رفع موانع تولید، تبصره‌ای اضافه شده است تا دارندگان پروانه بهره‌بر‌داری بتوانند تا ۱۰ درصد حقوق دولتی از طریق قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را به پژوهش اختصاص دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: بر این اساس از یک هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان حقوق دولتی ۱۵۰ میلیارد تومان آن به پژوهش اختصاص می‌یابد.

وی با انتقاد از جذب بی رویه دانشجو در همه رشته‌ها گفت: ادامه روند جذب دانشجو با روند فعلی به صلاح کشور نیست و بنا به نظر بنده انتقال بیکاری از میان فار‌ٰغ‌التحصیلی کارشناسی به فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری در دانشگاه‌های غیردولتی خیانت است.

رتبه نخست آذربایجان‌غربی از نظر تنوع مواد معدنی در سطح کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دو هزار و ۱۶۴ نفر در استان عضو این سازمان هستند، گفت: از این تعداد ۶۱۷ نفر دارای پروانه اشتغال هستند.

محمدرضا عبدالله‌زاده افزود: ۷۲۹ معدن در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۸ معدن فعال بوده و ۵۱ نوع ماده معدنی در آنها تولید می‌شود و از این نظر رتبه نخست کشور به آذربایجان‌غربی اختصاص دارد و این استان از نظر تعداد معادن در جایگاه هفتم کشوری است.

بهره‌برداری از ۱۱ معدن جدید در آذربایجان‌غربی

سرپرست صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اشتغال در معادن استان اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۱۱ معدن جدید با استخراج سالانه ۳۰۸ هزار و ۲۰۰ تن مواد معدنی، با سرمایه‌گذاری ۱۱۳ هزار و ۹۹۱ میلیون ریال و با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۱۵ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

محمد دهقان تصریح کرد: در حوزه اکتشافات معدنی طی این مدت ۳۱ فقره پروانه اکتشاف و تعداد هشت فقره گواهی کشف در استان صادر شده است و در حال حاضر ۲۱۳ محدوده اکتشافی در آذربایجان‌غربی مشغول انجام اکتشافات معدنی بوده که امید است در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار