از این رو کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند یکی از نگرش های حوزه گردشگری ، توجه به گردشگری کشاورزی است که می تواند زمینه های تبدیل شدن کشاورزی معیشتی به اقتصادی را گسترش و بازوی قدرتمند رسیدن به ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشد. بزرگترین تاکستان دیم کشور که از دیر باز همسایه ی بلوط های بی نظیر دامنه های زاگرس بوده اند، محور مهم گردشگری کشاورزی شهرستان ممسنی است.
کد خبر: ۷۷۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸ 14 August 2019

تابناک فارس به نقل از خبرنورآباد:برداشت غوره از تاکستانهای ممسنی بخصوص در بخش دشمن زیاری که از نیمه دوم تیرماه شروع و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد یکی از محورهای مهم گردشگری کشاورزی است.

آداب و روش برداشت غوره ، نحوه بارگیری، بسته بندی، نوع بارگیری، و شعارهای بازار غوره دشمن زیاری ، جاوید و بوان و دیگر تاکستانهای شهرستان ممسنی هنگام فروش از پدیده های زندگی کشاورزی است.

گردشگری کشاورزی بر پایه اقتصاد روستا محور می تواند ابزار توسعه و درآمدزایی کشاورزان قرار گیرد.

از این رو کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند یکی از نگرش های حوزه گردشگری ، توجه به گردشگری کشاورزی است که می تواند زمینه های تبدیل شدن کشاورزی معیشتی به اقتصادی را گسترش و بازوی قدرتمند رسیدن به ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشد.

بزرگترین تاکستان دیم کشور که از دیر باز همسایه ی بلوط های بی نظیر دامنه های زاگرس بوده اند، محور مهم گردشگری کشاورزی شهرستان ممسنی است. این تاکستانها علاوه بر تامین معیشت مردم زیستگاه بسیاری از حشرات و جانوران مانند مار و لاکپشت میباشد.

بخش های تمام روستایی شهرستان ممسنی، که دارای ویژگی های منحصر بفرد در حوزه ی کشاورزی است، حلقه ی مفقوده گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم در این شهرستان است و لازم است مسئولان با توجه ویژه خود به این روستاها قدم در مسیر توسعه پایدار شهرستان و گسترش صنعت گردشگری همراه با تولید قدم بردارند.

محصول نارس تاکستان های ممسنی که رنگ و لعاب آن در دل تاک های این منطقه ، زمینه تولید یاقوت سبز کشاورزی ایران را به وجود آورده است، پتانسیل گمنام درآمدزایی اقتصادی است.

شرایط جغرافیایی و آب و هوایی تاکستان های ممسنی بخصوص دشمن زیاری بعنوان بزرگترین تاکستان دیم ایران در فصل تابستان از دیگر مولفه های جذب گردشگر در حوزه ی کشاورزی است که در برنامه های مدیریتی در این حوزه جایگاه ویژه ای دارد.

برداشت غوره در ممسنی با همه ی آداب و رسوم وابسته به سرعت است که در بین محصولات کشاورزی منحصر به فرد است. غوره و دوره ی برداشت آن به دلیل زمان کوتاه و غیر قابل تکرار، از جاذبه های مهم کشاورزی کشور است.

این در حالی است که مولفه های گردشگری کشاورزی نظیر، نحوه ی برداشت و کیفیت محصول در دل دانه های سبز غوره نهفته است و نیاز به عزم جدی برای استفاده از این توانایی دارد.

نحوه ی باغداری و کشت درختان غوره در مناطق مختلف ممسنی از دیگر محورهای گردشگری کشاورزی است که می تواند پژوهشگران و محققان حوزه های کشاورزی،منابع آب، زمین شناسی،منابع طبیعی،محیط زیست، زیست بوم،جغرافیا و آب و هوایی را به سمت این منطقه سرازیر کند.
 
برچسب ها: برداشت ، غوره ، نوراباد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار