نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بدعهدی‌های متعدد اروپایی‌ها نسبت به ایران، گفت: هیچ پیشنهادی از سوی اروپایی‌ها مورد پذیرش نیست مگر اینکه مراودات بانکی برقرار شده و فروش نفت تسهیل شود.
کد خبر: ۷۷۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 13 August 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمدجواد جمالی نوبندگانی با بیان اینکه تا کنون در چند مرحله شاهد بدعهدی از سوی اروپایی‌ها بوده‌ایم، گفت: یکی از این بدعهدی ها بعد از امضای برجام بود که آنها صرفا گروه های دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی را به تهران گسیل کردند اما اقدام عملی در راستای برجام صورت ندادند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: فاز دوم بدعهدی آنها بعد از خروج آمریکا از برجام بود که در اردیبهشت 97 اتفاق افتاد و اروپایی ها در جلسه ای که با وزارت امور خارجه داشتند به 11 مورد متعهد شدند اما به هیچ یک از این تعهدات پایبند نماندند.

اقدامات اروپا حاکی از عدم حسن نیت آنها نسبت به منافع ایران و برجام بود

وی افزود: ایجاد کانال مالی SPV میان ایران و اروپا تعهد بعدی آنها بود که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفت و بعد از پیشنهاد اینستکس مطرح شد که به مراتب بسیار ضعیف تر از پیشنهادات قبلی بود لذا به طور کل اروپایی ها در چارچوب برجام هیچ اقدامی نداشتند.

جمالی نوبندگانی در ادامه با بیان اینکه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تصمیم گرفت در قالب بندهای 26 و 36 برجام اقداماتی در جهت کاهش تعهدات صورت دهد، عنوان کرد: بعد از آغاز این اقدامات باز هم اقدام سازنده ای از سوی اروپایی ها صورت نگرفت و در ابتدا اقدام به اظهار تأسف و درخواست برای بازگشت ایران کردند و بعد این درخواست را با لحن تندتر و از جنبه محکومیت و تهدید دنبال کردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: سپس با راهزنی دریایی اقدام به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق کردند که همه اینها حاکی از عدم حسن نیت اروپایی ها نسبت به منافع ایران و برجام است.

تنها اقدام مثبت از نظر جمهوری اسلامی بازگشایی مراودات بانکی با اروپایی‌ها است نه چیز دیگر

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اروپایی ها گاهی اظهاراتی در باب برجام داشتند اما بعد در سفرهایی که به کشورهای منطقه داشتند علیه ایران اظهاراتی کرده و سران کشورهای منطقه را تحریک می کردند که نمونه آن مکرون است که هماهنگ با ترامپ زمانی درباره اقدامات موشکی ایران می گفت و زمانی اعلام می کرد دنبال کاهش تنش ها است لذا صرفا یکی به نعل و یکی به میخ می زد.

جمالی نوبندگانی در ادامه درباره پیشنهاد اعطای وام بانکی به ایران و خرید نفت از سوی فرانسه اظهار داشت: این پیشنهادات برای جمهوری اسلامی مهم نیست و مورد مهم ارتباطات بانکی است که باید شکل بگیرد تا حسن نیت آنها ثابت شود همچنین روشی همچون عراق برای خرید نفت را نمی پذیریم که به جای پول آن، غذا و دارو در اختیارمان بگذارند بلکه باید حتما مراودات بانکی فعال شود تا پول نفت به داخل کشور بازگردد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که بتوانیم نفت خود را بفروشیم دیگر نیازی به دریافت وام هم نداریم لذا صرفا کافی است اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند اما در تقسیم کاری که آمریکایی ها صورت داده اند فقط به دنبال خرید زمان به نفع آمریکا برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار