احد فتوحی با بیان اینکه صنایع در جنگ اقتصادی بیشترین فشار را تحمل کردند، افزود: مدیران اقتصادی تلاش زیادی کردند تا بتوانند به تولید ادامه دهند و اشتغال زایی خود را کم نکنند تا در این تلاطم ارزی که به وجود آمده صادرات خوبی داشته باشند.
کد خبر: ۷۷۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 10 August 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در نشست خبری در آستانه روز ملی صنایع کوچک، سال گذشته را سال بسیار سختی برای حوزه صنعت توصیف و اظهار کرد: صنایع کوچک بنیان های اقتصادی مقاومتی است که با سرمایه کم و اشتغال زایی بالا، اثر بخشی زیادی در جامعه دارد.

 

احد فتوحی با بیان اینکه صنایع در جنگ اقتصادی بیشترین فشار را تحمل کردند، افزود: مدیران اقتصادی تلاش زیادی کردند تا بتوانند به تولید ادامه دهند و اشتغال زایی خود را کم نکنند تا در این تلاطم ارزی که به وجود آمده صادرات خوبی داشته باشند.

وی در ادامه برنامه های هفته صنایع کوچک را برشمرد و گفت: نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط به منظور نشان دادن توانمندی های این صنایع در سطح استان با حمایت کامل شرکت شهرک های صنعتی از 22 مرداد تا 25 مرداد در نمایشگاه بین المللی گلستان برگزار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس از حضور 170 واحد شرکت کننده در این نمایشگاه خبر داد و گفت: 6 رایزن اقتصادی از کشورهای روسیه، عمان، اندونزی و رئیس امور رایزنان اقتصادی وزارت خارجه و هیئت دوازده نفره از عراق، همچنین صنتعگران شش استان از جمله اصفهان، خوزستان، تهران و کهکیلویه و بویراحمد از میهمانان این نمایشگاه هستند.

فتوحی با بیان اینکه بیش از 95 درصد صنایع کوچک و متوسط در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مستقر است که اشتغال بالغ بر 50 درصد صنایع را در استان به خودش اختصاص می دهد، گفت: در یک سال گذشته در 61 شهرک و ناحیه صنعتی که داریم 6300 قرارداد منعقد شده و در سال گذشته 578 قرارداد واگذاری زمین در 147 هکتار داشتیم که از نظر تعداد 4 برابر سنوات قبل بوده و نشان دهنده استقبال مردم از صنعت و اعتماد مردم به دولت بوده است.

وی از انعقاد 100 قرار داد سرمایه گذاری در چندماه اخیر خبر داد و بیان کرد: تعداد 201 از قراردادهای منعقد شده در سال گذشته به بهره برداری رسیده که 1932 نفر اشتغال زایی و بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: برخی واحدها فصلی هستند مثلا انجیر در فصلی که به دست می آید واحدها فعال می‌شوند اما نباید در جنگ اقتصادی مردم را ناامید کرد و بیان داشت که واحدها تعطیل شده اند؛ سازمان صنعت و معدن و تجارت متولی امار واحدهای تعطیل و فعال هستند.

فتوحی نگهداری از واحدها را وظیفه شرکت‌های خدماتی دانست و تصریح کرد: این شرکت ها اطلاعاتی از واحدهای فصلی و غیرفصلی ندارند و مرجع مناسبی برای رائه آمار تعطیلی واحدها نمی باشند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته رفع موانع تولید و راه اندازی کلینیک صنعت و عارضه یابی واحدها گفت: سال گذشته 56 واحد به چرخه تولید بازگشت و 13 واحد صنعتی را در چهارماهه امسال عارضه یابی کردیم. ایجاد تسهیلات و دادن مشوق ها و حمایت هایی که می کنیم باعث شده در واگذاری و سرمایه گذاری ها 4 برابر نرخ رشد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: تقریبا 10 درصد زمین هایی که واگذار می شود به دلیل عدم ساخت و ساز قرارداد فسخ و زمین را آزاد سازی می کنیم تا سرمایه گذار واقعی بتواند اقدام کند. تا سال گذشته از قراردادهای سال 94 به قبل حدود 80 فقره را فسخ کردیم و به چرخه سرمایه گذاری برگشت داده شد.

فتوحی با بیان اینکه قوانین هرگونه نقل و انتقال را ممنوع کرده است و زمین با مزایده واگذار می شود، گفت: البته تغییر کاربری می تواند در کاربری های تعریف شده انجام شود و خارج از آن باید از محیط زیست مجوز گرفته شود.

وی مدت زمانی برای تکمیل ساخت و ساز در هر قرارداد را سه سال عنوان و اظهار کرد: اگر ساختمانی تکمیل نشود به مرحله فسخ می رود حتی اگر نیمه کاره باشد. در مرحله اول فقط واحدهایی را فسخ می کنیم که زمین بدون ساخت و ساز باشد، ولی چون در جنگ اقتصادی هستیم واحدهای نیمه ساخته را فرصت بیشتری می دهیم. در استان 49 واحد را هم بانک ها تملک کردند و منتظر هستند سرمایه گذار جانشین پیدا شود که به مرحله تولید برود.

فتوحی با بیان اینکه در استان فارس 17 خوشه کسب و کار شناسایی و 11 خوشه امکان سنجی شد، گفت: برای خوشه فرش یک پایلوت دائمی در گوانجو چین ایجاد کردیم، راه اندازی خوشه سنگ نی ریز و انجیر را هم در دستور کار داریم که آن ها را به صورت خصوصی ایجاد کنیم. 12 هزار نفر را در صنایع کوچک آموزش دادیم و در یک سال گذشته، کنسرسیوم نفت و پتروشیمی را ثبت کردیم. همچنین از 42 واحد صنعتی برای حضور در نمایشگاه چین حمایت کردیم.

وی درخصوص ارزش صادراتی محصولات تولیدی شرکت شهرک های صنعتی اظهار کرد: در سال گذشته 121 میلیون یورو از طریق شهرک و نواحی صنعتی صادرات داشتیم که این میزان در چهار ماهه امسال 25 میلیون یورو بوده است.

فتوحی با بیان اینکه دو شهرک صنعتی سرچهان و گیاهان دارویی در سپیدان امسال به بهره برداری می رسد و وارد چرخه صنعت می شود، گفت: طبق لیست بیمه 36 هزار نفر در شهرک های صنعتی استان مشغول به کار است و در استان 3 هزار و 68 واحد به بهره برداری رسیده و 3 هزار واحد نیز در حال ساخت و ساز است که اغلب واحدها تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با بیان اینکه کار ما ایجاد زیرساخت واحدهای صنعتی است، اعتقاد دارد که باتوجه به قیمت ارز هرچیزی که تولید شود صادرات محور است و اکنون اقبال از مسکن و دلار و سکه به سمت تولید و اشتغال آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار