مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از 2200 رشته قنات در این استان به دلیل خشکسالی و حفرچاه، تنها 1700 رشته فعال است.
کد خبر: ۷۶۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ 06 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایانا: امیر اسلامی افزود: این قنوات با آبدهی تقریبی 44 هزار لیتر، بالغ بر 135 هزار هکتار را مشروب می‌کند و حدود صد هزار نفر بهره بردار دارد.

به گفته وی، آب محدودیت اصلی کشت و کار در استان فارس است از این رو مرمت و بازسازی قنوات که معمولا با افزایش معنی دار آبدهی همراه بوده تاثیر قابل توجهی در رفع این محدودیت در اراضی مشروب دارد.

اسلامی با بیان اینکه در سال‌های 96 و 97، با اعتباری معادل 12 میلیارد تومان، حدود 110 کیلومتر از قنوات استان مرمت و بازسازی شد، بیان داشت: این امر باعث افزایش آبدهی حدود 475 لیتر بر ثانیه شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی 140 رشته قنات به طول 45 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

اسلامی با بیان اینکه تاکنون قنوات با کول‌گذاری مرمت می‌شد، گفت: در سال جاری برای اولین بار در مرمت و احیای "قنات پشته قالینی" واقع در شهرستان جهرم با استفاده از لوله‌های بتی با استحکام خیلی بالا در دست اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: مرمت، بازسازی و لوله‌گذاری این قنات با اعتباری بالغ بر 140 میلیون تومان و در طول 110 کیلومتر در حال انجام است.

 

 

برچسب ها: قنات ، قنات فعال ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار