مدیر کل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه گروه خونی A و O بطور خاص دچار کمبود است و خون قابل دخیره سازی نیست، گفت: ذخائر این گروه خونی در استان بسیار پایین است و از همشهریان درخواست داریم برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کنند.
کد خبر: ۷۶۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰ 29 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مسعود ترابی مدیر کل انتقال خون استان فارس در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت نهم مردادماه روز ملی اهدای خون، اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال ۵۳ هزار نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه کرده که ۳۸ هزار نفر با داشتن شرایط، خون اهدا کرده اند.

وی با بیان اینکه آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون در استان ۱.۹ دهم درصد رشد داشته، افزود: این میزان اهدای خون در سال ۹۸ در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال نشان از رشد ۱.۳ دهم درصدی اهدای خون در استان دارد.

به گفته ترابی، بهترین زمان برای اهدای خون را سن ۱۸ تا ۶۰ سالگی است و هر فرد سالمی که به بیماری خاصی مبتلا نباشد می‌تواند خون اهدا کند.

مدیر کل انتقال خون استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ پایگاه ثابت و سیار در شهر‌ستان‌های شیراز، فسا، جهرم، لارستان، داراب، اباده مرودشت و کازرون آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

ترابی ادامه داد: پایگاه انتقال خون استان فارس به عنوان یک مرکز جامع و به لحاظ وسعت، خدمات و فعالیت بعد از استان تهران دومین رتبه در اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه گروه خونی A و O بطور خاص دچار کمبود است و خون قابل دخیره سازی نیست، گفت: ذخائر این گروه خونی در استان بسیار پایین است و از همشهریان درخواست داریم برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش مرکز انتقال خون فارس کمبود نیروی انسانی است، اظهار کرد: امسال درصدد هستیم پایگاه انتقال خون در شهرک استقلال راه اندازی کنیم و با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی این پایگاه بعنوان چهارمین پایگاه انتقال خون فارس در جهت خدمت رسانی به مردم در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون فارس مهمترین تولید کننده خون در جنوب کشور است، گفت: امسال آمار اهدای پلاکت و پلاسما ۶۴ درصد افزایش داشته است که از دستاورد‌های روز دنیاست و پیشرفته‌ترین نوع اهداء در سطح جهان و رکورد بینظیری است.

ترابی عنوان کرد که پلاکت برای درمان بیماران صعب العلاج، سرطانی و سوختگی کاربرد دارد و بیش از ۹۰ درصد نیاز مراکز درمانی با راه اندازی بخش پلاکت تامین می‌کنیم.

مدیر کل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه پایگاه انتقال خون فارس در حوزه ایمنی خون در سطحی بالاتر از استاندارد‌های جهانی قرار دارد، گفت: یکی دیگر از دستاورد‌های دیگر پایگاه انتقال خون فارس، سطح ایمنی بالای خون و فرآورد‌های آن است که برای سومین سال امار الودگی به بیماری ایدز به صفر رسیده است.

ترابی افزود: در بیماری‌های هپتاتیت B و C نیز میزان الودگی در حدود ۵۳ هزارم درصد است که امکان آلودگی فرآورد‌ها تقریبا نزدیک به صفر است.

وی در خصوص استقبال بانوان از مراکز اهدا خون، گفت: متاسفانه حضور بانوان با ۳.۷ دهم درصد کمرنگ و کم شمار است و از آن‌ها درخواست داریم برای این امر خداپسندانه اقدام کنند.

ترابی قطب پزشکی بودن استان، آمار بالای تصادف در فارس و حضور بیماران از نقاط مختلف کشور و دنیا را از دلایل افزایش نیاز به خون در استان برشمرد.

ترابی اهدای خون را ضرورتی مهم دانست و عنوان کرد: برای پیوند کلیه ۱۵ واحد خون و فراورده خونی، قلب ۱۲ واحد و کبد ۳۰ واحد خون نیاز است.

ترابی اعلام کرد: پایگاه انتقال خون قصردشت شیراز، واقع در منطقه آسیاب قوامی همه روزه در دو نوبت آماده خون گیری از داوطلبان است.
ترابی گفت: پایگاه انتقال خون در میدان نمازی (جنب درمانگاه امام رضا) همه روز‌های هفته از ۸ صبح تا ۲۰ شب به خون گیری می‌پردازد.

وی گفت: پایگاه خون گیری میدان ولیعصر واقع در بوستان ولیعصر در شرق شیراز صبح‌ها از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه آماده خون گیری از همشهریان است.

مدیرکل انتقال خون فارس افزود: همه مراکز سازمان انتقال خون در شهرستان‌های فارس هم پذیرای افرادی است که با اهدای خون خود زندگی را به دیگران هدیه می‌بخشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار