امام جمعه شیراز با اشاره به پیش رو بودن انتخابات در پایان سال 98، ضرورت توجه به تقوا را مورد تاکید قرار داد و گفت: شکوفه درخت ایمان حیا و میوه‌اش بخشندگی است؛ انسان با ایمان حیا و شرم دارد؛ بی حیایی هم انواع و اقسامی دارد که یکی از ارکان آن بی حیایی در پوشش و لباس است.
کد خبر: ۷۶۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 26 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در خطبه‌های نماز جمعه 4 مرداد شیراز در ادامه مباحث طرح شده پیرامون ابعاد معنوی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از این نکات مهم را ایمان دانست و گفت: ایمان یکی از صفات مهم معنویست که باید در هر فردی تقویت شود.

او با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) در موضوع ایمان، خاطرنشان کرد: اگر به خدا، قیامت، پیامبر و امامان یقین داشته باشیم، پایه ایمان ما مستحکم خواهد بود، اگر این یقین نباشد مانند درخت بی ریشه و تنه خواهد بود که رشد نمیکند.

آیت‌الله دژکام یکی از جنبه‌های یقین را این دانست که انسان مطمئن باشد در این عالم کاری انجام نمیشود مگر با اذن و اجازه خداوند و گفت: یقین بسیاری از انسان‌ها حتی در جامعه ایمانی هم ضعیف است، چه رسد به دیگر جوامع.

 

او شریک قائل شدن برای خداوند را ناشی از ضعف یقین دانست و گفت: معمولا به نظرمان میرسد که دیگران باید کاری را برایمان انجام دهند؛ این یعنی شریک قرار دادن برای خداوند، بسیاری از ما مسلمانان به این شرک مبتلا هستیم، چه رسد به غیرمسلمانان و غیر مومنان.

امام جمعه شیراز گفت: اینکه وقتی گرفتاری برایمان پیش بیاید، قبل از اینکه در خانه خدا برویم در خانه این و آن میرویم، به دنبال این هستیم که یکنفر کارمان را انجام دهد و اعتقاد داریم اگر او بخواهد کار انجام خواهد شد، این شریک قائل شدن برای خداوند است.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر ضرورت تقویت یقین برای رسیدن به ایمان کامل، گفت: همانگونه که در حدیث ذکر شده آمده شاخه درخت ایمان تقوا است و پرهیزکاری است.

امام جمعه شیراز با اشاره به پیش رو بودن انتخابات در پایان سال 98، ضرورت توجه به تقوا را مورد تاکید قرار داد و گفت: شکوفه درخت ایمان حیا و میوه‌اش بخشندگی است؛ انسان با ایمان حیا و شرم دارد؛ بی حیایی هم انواع و اقسامی دارد که یکی از ارکان آن بی حیایی در پوشش و لباس است.

او خاطرنشان کرد: بعضی لباسی می‌پوشند که یک نوع بی حیایی در آن وجود دارد، برای اینکه جلوه گری و خودنمایی می‌کند.

امام جمعه شیراز در نهایت بخشندگی را میوه و ثمره ایمان برشمرد و یادآور شد آنانی که در عین داشتن و برخورداری از نعمت‌های دنیا، دست بخشنده ندارند، ایمانشان ضعیف است و از ثمره ایمان برخوردار نشده‌اند.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز با اشاره به قرارداشتن در آستانه چهلمین سال اقامه نماز جمعه در ایران، ویژگی‌های این آئین و ابعاد اهمیت آن را یادآور شد و تاکید کرد خوف ظالم نسبت به اطلاع امام جمعه از ظلم او، یکی از تاثیرات مهم نماز جمعه محسوب می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد که هر ظالمی در جامعه ما نگران است و می‌ترسد که ظلم او به گوش امام جمعه برسد و در تریبون نماز جمعه آن را گوشزد کرده به ظالم تشر بزند، این یک فایده مهم نماز جمعه برای مردم و جامعه ایران محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه برخی می‌خواهند عظمت نماز جمعه را بشکنند و آن را تضعیف کنند، گفت: باید متوجه یان قضیه باشیم که این سنت برپا شده توسط حضرت محمد مصطفی(ص) است و امروز هم به نیابت امام عصر(عج) اقامه می‌شود و آنان اگر هم بخواهند نمی‌توانند عظمت آن را بشکنند.

 

آیت‌الله دژکام تصریح کرد که چراغ نماز جمعه را خداوند روشن کرده و هیچ فرد و گروهی قادر نیست آن را خاموش کند؛ همه مردم و مسئولان هم باید تلاش کنند و وظیفه خود را در قبال این فریضه انجام دهند.

وی یکی دیگر از تاثیرات نماز جمعه را اثر بر رفع فقر دانست و گفت: اینکه مومنان به شکل هفتگی به مکان اقامه نماز جمعه آمده و در حد وسع خود به فقرا و نیازمندان کمک می‌کنند، در جای خود بر رفع فقر اثرگذار خواهد بود، هرچند اندک.

آیت‌الله دژکام با اشاره به توصیه‌اش به مدیرکل کمیته امداد و مسئول ستاد اقامه نماز شیراز در خصوص ایجاد یک مرکز مددکاری در محل نماز جمعه، بر لزوم ایجاد چنین مرکزی با هدف یاری رساندن به افراد نیازمندی که به شکل موردی برای حل یک مشکل به این مکان می‌آیند، تاکید کرد.

امام جمعه شیراز، تلاش برای رفع فقر را از اثرات این فریضه دانست و خاطرنشان کرد که باید مبارزه با فقر را از محل اقامه نماز جمعه دنبال کرد ولو اینکه اقدامات اندک و کوچک باشد اما اثرگذار خواهد بود.

آیت‌الله دژکام یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نماز جمعه را توصیه مکرر و اکید بر تقوا دانست و با بیان اینکه در قرآن تقوا کلید حل مشکلات ذکر شده است، گفت: نماز جمعه به رشد تقوا در جامعه کمک می‌کند.

 

او گفت: در تحریم فلج کننده آمریکا، افراد با تقوا گیر نیفتادند، اما دیدیم که نظام‌های کاپتالیسم و کمونیسم و سرمایه‌داری در مقابله با این تحریم‌ها و به دلیل نداشتن تقوا، از بین رفتند؛ اما امروز ما می‌گوئیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند زیرا بر تقوا تکیه داریم.

آیت‌الله دژکام، نماز جمعه را مرکز دعوت و توصیه به تقوا دانست و با بیان اینکه تقوا عامل ایجاد امید به آینده در جامعه است، گفت: اینکه دولت محترم بر لزوم ایجاد امید در جامعه تاکید دارد، با رشد تقوا می‌توان امید در جامعه ایجاد کرد و نماز جمعه تضمین کننده چنین امری است.

امام جمعه شیراز همچنین در خصوص وضعیت صوت محل مصلای این کلانشهر و لزوم همراهی افراد متخصص در رفع اشکالات آن مطالبی را بیان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار