دهقانی در این باره گفت: از اینکه گندم تولیدی ثبت سامانه خرید رسمی کشور نمی‌شود نگران هستیم و احتمال می‌رود در لیست تولید قرار نگرفتن بخشی از تولید و عدم نظارت بر مصرف آن قاچاق گندم را به دلیل تفاوت قابل توجه قیمت با کشورهای همسایه به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 23 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گرچه قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی هزار و 700 تومان اعلام شده است اما بیشتر کشاورزان فروش گندم با این قیمت را نپذیرفته و روی خوش به خرید تضمینی دولت نشان نداده‌اند.

به گفته مدیر زراعت جهادکشاورزی فارس از سطح 260 هزار هکتار گندم آبی و گندم دیم پیش‌بینی می‌شود حدود 1 میلیون و 400 هزار تن گندم برداشت شود. احمد دهقانی در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: درحالی در سال زراعی 96_95 سطح قابل برداشت گندم آبی و دیم نسبت به سال جاری کمتر بود اما بیش از 900 هزارتن گندم مازاد بر مصرف و بیش از50 هزارتن بذر گندم خریداری شد.

وی ادامه داد: حتی سال زراعی گذشته 97_96 که خشک‌ترین سال زراعی 40 سال گذشته بود فقط 240 هزار هکتار گندم آبی و دیم برداشت شد، بیش از 100 هزار هکتار از گندم آبی و دیم استان به برداشت نرسید و خرید گندم نان و بذر بیش از 650 هزار تن شد.

دهقانی با بیان اینکه در سال گذشته هم کشاورزان از قیمت تضمینی راضی نبودند، تصریح کرد: در این سال به دلیل قیمت بالای جو میزان قابل توجهی از گندم تولیدی استان به جای جو در خوراک دام مصرف شد.

کاهش 60 درصدی خرید تضمینی گندم

وی درباره گندم تولیدی در سال زراعی جاری نیز گفت: در سال زراعی جاری در حالی که به دلیل بارش بسیار خوب و به برداشت رسیدن بیش از 300 هزار هکتار مزارع گندم آبی و دیم در استان پیش‌بینی تولید حدود یک میلیون و 400 هزارتن گندم داریم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه کار برداشت گندم از اواخر فروردین در لامرد و مهر شروع شده و تا اواسط مرداد ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 650 هزار تن گندم نان و بذر خریداری شده که کمتر از 60 درصد خرید مورد انتظار است.

 

دهقانی بیان کرد: با وجود دو مرحله اصلاح قیمت خرید تضمینی، باز هم مورد رضایت کشاورزان نیست و به همین دلیل میزان نگهداری گندم توسط کشاورزان برای خود مصرفی و بذر افزایش قابل توجه یافته است.

وی با بیان اینکه به دلیل گرانی جو احتمال مصرف میزان قابل توجهی از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام می‌رود، ابراز کرد: همچنین نگهداری گندم به وسیله واسطه‌ها و احتمال خرید گندم توسط کارخانه‌های ماکارونی و آرد، بخشی از آن ثبت سامانه خرید دولتی نشده است.

قاچاق گندم به دلیل عدم ثبت در سامانه خرید رسمی

هر چند خرید گندم با قیمت بیشتر از قیمت تضمینی برای کشاورزان مطلوب‌تر است اما در این حالت که خرید تضمینی صورت نمی‌گیرد، نگرانی‌های دیگری را به وجود آورده است.

دهقانی در این باره گفت: از اینکه گندم تولیدی ثبت سامانه خرید رسمی کشور نمی‌شود نگران هستیم و احتمال می‌رود در لیست تولید قرار نگرفتن بخشی از تولید و عدم نظارت بر مصرف آن قاچاق گندم را به دلیل تفاوت قابل توجه قیمت با کشورهای همسایه به همراه داشته باشد.

همچنین مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از کاهش خرید تضمینی گندم به دلیل قیمت ارزان گفته است: پیشنهاد مجلس مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم 2500 تومان باید به شدت دنبال شود.

به گفته اسمعیل اسفندیاری‌پور پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری 14 تا 14.5 میلیون تن گندم برداشت شود. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین یادآورشده است که خرید گندم از کشاورزان در مقایسه با سال گذشته چهار تا پنج درصد کمتر است.

وی گفته است: این در حالی است که با توجه به افزایش تولید در سال زراعی جاری انتظار بر این است که روند خرید و تحویل گندم دست کم 10 تا 15 درصد نسبت به سال قبل بیشتر باشد که متاسفانه به دلیل وجود نشتی‌ها در این مسیر شرایط به نحو دیگری رقم خورده است.

 کاهش خرید تضمینی گندم و نگهداری گندم توسط کشاورزان موضوعی است که به صورت سراسری شامل تمامی گندم کاران کشور شده است و این موضوع در آینده تبعاتی مانند قاچاق گندم، افزایش قیمت بذر در سال آینده و عدم اطلاع دقیق از میزان گندم برداشت شده را به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار