مسئول واحد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز به مادران تاکید کرد که زردی نوزدان را جدی گرفته و بلافاصله بعد از بروز علائم، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.
کد خبر: ۷۶۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 23 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: مژگان وطن‌پرست سه‌شنبه اول مرداد در یک کارگاه آموزشی گفت: اقدام دیرهنگام یا استفاده از روش‌های سنتی برای درمان زردی نوزادان، ممکن است به قیمت بروز عوارض بسیار خطرناکی بر مغز، شنوایی و یادگیری نوزاد، تمام شود.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: درمان‌های سنتی مورد استفاده برای زردی نوزاد، نظیر شیرخشت و ترنجبین، آب قند و حتی بعضی داروها مانند بیلی ناستر یا قرص‌های خواب آور، به هیچ عنوان جنبه درمانی در این زمینه ندارد.

او گفت: زردی نوزادان به علت تجمع ماده‌ای به نام «بیلی روبین» در خون نوزاد به دلیل تخریب گلبول‌های قرمز به وجود می آید؛ گلبول‌های قرمز در نوزادان طول عمر کمتری نسبت به بزرگسالان داشته و سریعتر تخریب می‌شوند، بنابراین در نوزادان شاهد تولید بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان هستیم.

این کارشناس ادامه داد: کبد نوزاد نیز توانایی لازم برای تغییر و تحولات طبیعی و دفع بیلی‌روبین را ندارد، بنابراین مقداری از این ماده در خون نوزاد تجمیع شده و باعث زردی می‌شود، به همین دلیل بروز زردی در بسیاری از نوزادان خصوصا روزهای اول تولد، امری طبیعی و گذرا است.

وطن‌پرست در عین حال گفت: بالا رفتن غیرطبیعی زردی بدن نوزادان امکان دارد به دلیل وجود عفونت، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، عفونت‌های ادراری و خونی بروز کند، بنابراین نوزادان حتما در چند روز اول بعد از تولد باید از نظر ابتلا به زردی غیرطبیعی توسط پزشک متخصص کودکان بررسی شده و برحسب اینکه مقدار بیلی روبین خون نوزاد چه مقدار است، توسط پزشک تصمیم‌گیری انجام شود.

او گفت: اگر زردی در حد کم باشد، نیازی به درمان خاصی نیست و تنها معاینه مجددی نوزاد توسط پزشک و کنترل میزان بیلی‌روبین کفایت می‌کند که بر مبنای آن پزشک راهنمایی لازم را به والدین ارائه می‌دهد؛ اما اگر زردی نوزاد در حدی بود که نیاز به درمان داشت، متناسب با تشخیص پزشک درمان‌هایی نظیر فتوتراپی (نوردرمانی)، انجام خواهد شد.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: اگر دوره زردی در نوزاد طولانی شود؛ باید حتما نوزاد از لحاظ سایر موارد نظیر عفونت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری های مادرزادی ارثی و همچنین گرفتگی مجاری صفراوی بررسی شود .

وطن پرست تاکید کرد: خانواده‌ها باید از مصرف داروهای خانگی و درمان‌های سنتی یا قطع شیر مادر برای درمان زردی نوزاد و همچنین از قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی‌های معمولی پرهیز کنند، زیرا این روش‌ها امید کاذب به خانواده خواهد داد و درمان کننده زردی نیست.

مسئول واحد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت انقلاب شیراز خاطرنشان کرد که افزایش زردی در نوزاد، اگر به حد خطرناکی برسد و برای درمان آن توسط پزشک متخصص اقدام نشود، عوارضی دائمی و خطرناک در فرد ایجاد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار