کد خبر: ۷۶۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 21 July 2019

 


از شیراز هم زیباتر شهری داریم؟ شیراز با باغ‌های باصفا، سروهای بلند قامت و بوته‌های گل سرخ، گل سرسبد شهرهای ایران است. اگر دلتان می‌خواهد هم به دل تاریخ هم به شهر شاعران شیرین سخن و هم باغ‌های زیبا سفر کنید، حتما به شیراز بروید.


شیرینی سوغات شیراز

سوغات شیراز: شیرینی ها

بخش عمده‌ای از سوغات شیراز انواع شیرینی های لذیذ است. البته این موضوع درباره بیشتر سوغات شهرهای ایران صدق می‌کند. اما ببینیم که این انواع شیرینی سوغات شیراز کدام‌ها هستند.

۱- مسقطی شیرازی

مسقطی سوغات شیراز

مسقطی شیرینی شناخته‌شده و خوشمزه‌ای است که انواع آن در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شود. مسقطی را با نشاسته، شکر و زعفران درست می‌کنند. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. روی برخی از مستقطی‌ ها را با آجیل پر می‌کنند که آن را بسیار لذیذ خواهد کرد، روی برخی از آنها گلپر می‌ریزند و برخی هم بادام یا پسته.

۲- یوخه

یوخه شیرینی سوغات شیراز

یکی دیگر از شیرینی های سوغات شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند.

۳- کلوچه شیرازی

نان برنجی سوغات شیراز

احتمالا با شنیدن نام کلوچه منتظر یک شیرینی شبیه به کلوچه های شمال هستید. اما اشتباه می‌کنید. کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد.

۴- بادام سوخته

بادام سوخته سوغات شیراز

بادام سوخته هم نوعی شیرینی سوغات شیراز است. برای تهیه بادام سوخته بادام را با آب و شکر می‌جوشانند. و این روند ادامه پیدا می‌کند تا آب بخار و شکر بلوری شود. در برخی موارد، برای خوش طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند.


 


فالوده شیرازی

فالوده شیرازی - سوغات شیراز

فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید. فالوده شیرازی خوب و خوشمزه را پشت ارگ کریمخانی می‌یابید.

حلوا شیرازی

حلوا شیرازی - سوغاتی شیراز

حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل کردن کلم‌پلو شیرازی معروف.

سوغاتی شیراز: عرقیات

عرقیات سوغات شیراز

شیراز شهر گل است. با وجود این همه گل خوشبو و زیبا، طبیعی است که تهیه عرقیات گیاهی و گلاب در این شهر رونق داشته باشد.


 


عرق بهار نارنج

عرق بهارنارنج سوغات شیراز

اگر اواخر فروردین یا اوائل اردیبهشت در شیراز باشید، از بوی بهارنارنج سرمست می‌شوید. با تقطیر گل‌های بهار نارنج، عرق بهار نارنج تهیه می‌کنند. عرق بهار نارنج سوغات بسیار خوبی برای دوستان و خانواده است. احتمالا هر بار که شربت بهار نارنج را می‌نوشند، یادی هم از شما می‌کنند.

عرق نسترن

یکی دیگر از عرق های معروف شیراز، عرق نسترن است. عرق نسترن را از گلی سفید و زیبا با همین نام می‌گیرند.

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک سوغات شیراز

بیدمشک هم گیاهی خوش عطر و زیبا است که گاهی برای تزئین خصوصا تزئین سفره هفت سین استفاده می‌شود. شیرازی ها که بیدمشک فراوان دارند، عرق خوش عطری از آن تهیه می‌کنند.

گلاب

گلاب سوغات شیراز

گلاب هم سوغات شیراز است و هم کاشان. وفور گل های محمدی در این دو شهر باعث تولید فروان گلاب شده است. گلاب را فقط برای تهیه شربت استفاده نمی‌کنند. در واقع گلاب نقش مهمی در آشپزی ایرانی دارد. شله زرد، شیربرنج و حلوا از جمله غذاهایی است که در آنها گلاب می‌ریزند.

آبلیمو

آبلیمو سوغات شیراز

شهرهای اطراف شیراز مانند جهرم آب و هوای مناسبی برای رشد لیمو ترش دارند. بنابراین در شیراز انواع بهترین آبلیموها را می‌یابید. ضمنا فالوده شیرازی با آبلیمو بسیار خوش‌ طعم خواهد شد.

 


صنایع دستی سوغات شیراز

صنایع دستی سوغات شیراز

در شیراز هم مثل سایر شهرها، هنرمندان خوش‌ذوقی زندگی می‌کنند که آثارشان در میان سوغات این شهر قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از صنایع دستی شیراز آشنا می‌شویم.

قلم زنی

قلم زنی سوغات شیراز

قلم زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع دستی ایرانی است. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

منبت کاری

منبت کاری سوغات شیراز

آثار منبت کاری نیز از دیگر صنایع دستی شیراز است. منبت کاری، حکاکی و انجام کارهای دستی روی چوب است. تابلوهای منبت کاری سوغات زیبا و نفیسی برای نزدیکان‌تان هستند.

خاتم کاری

خاتم کاری سوغات شیراز

آثار خاتم کاری هم از جمله صنایع دستی و سوغات شیراز به شمار می‌آیند. در این هنر، تکه‌های کوچک و رنگی چوب را با ظرافت فوق‌العاده‌ای کنار هم می‌چینند. جعبه‌های کوچک و بزرگ و قلمدان‌های خاتم کاری را در بازارهای شیراز پیدا می‌کنید.

سفر کنید و یادگاری جمع کنید

در سفر به نقاط مختلف ایران از جمله شیراز علاوه بر لذت بردن از دیدنی‌های شهر، با خرید سوغات از آن شهر یادگاری خواهید داشت. علاوه بر این به رونق اقتصادی آن منطقه نیز کمک می‌کنید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار