یک متخصص طب سنتی گفت: همه افراد در آرزوی داشتن دندان‌هایی سالم و درخشان هستند که با رعایت رژیم غذایی صحیح و به کمک برخی نکات ساده می‌توان به این امر دست پیدا کرد.
کد خبر: ۷۶۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰ 16 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمودرضا فقیهی متخصص طب سنتی درباره تأثیر رعایت آداب غذا خوردن در سلامت دهان و دندان اظهار کرد: خوب نجویدن غذا و مصرف غذاهای مختلف روی همدیگر به سلامت دهان و دندان صدمه وارد می‌کند؛ زیاده‌روی در مصرف غذا هم به علت اختلال در فرآیند هضم غذا و تولید گازهایی که از طریق دهان خارج می‌شوند، سلامت دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: استفاده از غذاهای ناسازگار با همدیگر فرآیند هضم را در معده دچار اختلال می‌کند و به سلامت دهان و دندان آسیب می‌زند؛ برای حفظ سلامت دهان و دندان نباید مواد غذایی سرد و گرم را همزمان مصرف کرد؛ افراد باید استفاده از مواد غذایی خیلی ترش را هم محدود کنند؛ مصرف زیاد تره و سایر سبزی‌هایی که تند هستند هم رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهد.

این متخصص طب سنتی افزود: افرادی که به طور مکرر دچار رفلاکس یا استفراغ می‌شوند دندان‌های آنها آسیب می‌بیند؛ ترشحاتی (نزله‌هایی) که از سینوس‌ها و قسمت فوقانی سر به سمت حفره دهان وارد می‌شوند هم دندان‌ها را دچار پوسیدگی و رنگ آنها را عوض می‌کند.

 

فقیهی تأکید کرد: اشخاصی که دچار غلبه‌ صفرا هستند دندان‌های آنها معمولاً آسیب‌پذیر و رنگ آنها زرد می‌شود؛ برخی اشخاص هم به صورت مکرر دچار پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند یا رنگ دندان‌های آنها تغییر پیدا می‌کند، این افراد اغلب مبتلا به سوء مزاج هستند یا ترشحاتی (نزله‌هایی) را دارند که از قسمت فوقانی سر و سینوس‌هایشان وارد دهان آنها می‌شود که برای رفع این مشکل باید به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

مؤثرترین مسواک‌های طبیعی برای داشتن دندان‌هایی سالم و درخشان
وی تصریح کرد: مسواک زدن با چوب مخصوصی به نام اراک، ریشه شیرین بیان، چوب زیتون، بید، هلو و شفتالو به سلامت دندان‌ها کمک شایانی می‌کند؛ چرب کردن دندان‌ها پس از مسواک زدن با مقداری روغن گل سرخ هم در افرادی که مزاج گرم دارند، مفید است.

 

این متخصص طب سنتی درباره مؤثرترین روغن‌ها برای ماساژ دندان‌ها اظهار کرد: ماساژ دندان‌ها با روغن نارگیل یا دارچین نقش مؤثری در سلامتی دندان‌ها دارد؛ شستشوی دندان‌ها با محلول گلاب و عسل هم پس از مسواک زدن به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

فقیهی بیان کرد: مصرف ترکیباتی که اسیدیته بالایی دارند برای شستشوی دهان و دندان‌ها مضر است؛ برخی اشخاص برای سفید کردن دندان‌ها به طور مکرر از آبلیمو یا سرکه استفاده می‌کنند، در حالی که مصرف این ترکیبات اثر نامطلوب بر مینای دندان می‌گذارد.

 

وی افزود: استفاده از ترکیب پودر شده برگ سماق و زاج سفید در تمیز کردن دندان‌ها موثر است؛ برای این منظور افراد باید ۲ واحد از برگ سماق را به همراه یک واحد از زاج سفید به خوبی ساییده سپس دندان‌هایشان را با این ترکیب مسواک بزنند؛ مخلوط نمک کریستال (سنگ نمک) و کف دریا هم نقش موثری در سفید کردن دندان‌ها دارد؛ برای این منظور اشخاص باید نمک کریستال و کف دریا را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنند سپس دندان‌هایشان را با این ترکیب مسواک بزنند.

موثرترین روش‌ها برای سفید کردن دندان‌ها در مزاج‌های مختلف
این متخصص طب سنتی تاکید کرد: افرادی که مزاج گرم و تر دارند برای سفید کردن دندان‌هایشان باید عدس خام پوست گرفته را پودر و آن را به نسبت مساوی با نمک مخلوط کنند، سپس دندان‌هایشان را با ترکیب پودر شده عدس، نمک و مازو مسواک بزنند؛ اشخاصی که مزاج گرم و خشک دارند هم باید از گلنار فارسی و ریشه شیرین ‌بیان برای سفید کردن دندان‌هایشان استفاده کنند.

 

فقیهی تصریح کرد: افرادی که مزاج سرد و تر دارند باید هر یک از ترکیبات دارچین، زوفا، پر سیاوشان و مصطکی را به نسبت مساوی با هم ترکیب سپس این مخلوط را پودر کنند و دندان‌هایشان را با آن مسواک بزنند.

وی گفت: استفاده از ترکیب نمک کریستال، کف دریا و آرد جو سوخته هم تاثیر بسزایی در سفید کردن دندان‌ها دارد برای این منظور افراد باید جو را بسوزانند و خاکستر آن را به نسبت مساوی با کف دریا و نمک مخلوط کنند سپس دندان‌هایشان را با این ترکیب مسواک بزنند.

 

این متخصص طب سنتی افزود: ترکیب زاج سفید، چوب بید و جو هم تأثیر چشمگیری در سفید کردن دندان‌ها دارد، برای این منظور اشخاص باید مخلوط زاج سفید، چوب بید و جو را بسوزانند سپس خاکستر این مواد را به نسبت مساوی با کف دریا مخلوط کنند و دندان‌هایشان را با این ترکیب مسواک بزنند.

فقیهی تأکید کرد: سوخته مرزه کوهی خشک شده به سفید کردن دندان‌ها کمک شایانی می‌کند؛ افراد برای سفید کردن دندان‌هایشان باید عدس،‌ جو و گل ختمی را به نسبت مساوی با هم مخلوط سپس این ترکیب را پودر کنند و دندان‌هایشان را با این مخلوط پودر شده مسواک بزنند.

وی یادآوری کرد: افراد برای داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان باید۶ واحد مازو را با ۶ واحد زاج سفید، سه واحد گل سرخ، سه واحد پوست انار خشک شده، سه واحد گلنار فارسی، سه واحد مصطکی و سه واحد سنگ نمک (نمک کریستال) مخلوط کنند سپس این مخلوط را به خوبی ساییده و دندان‌هایشان را با این ترکیب ساییده شده مسواک بزنند؛ جویدن برگ گیاه مریم گلی یا گل زنبق همراه با نعناع هم نقش مؤثری در سفید کردن دندان‌ها دارد؛ اشخاص برای سفید کردن دندان‌هایشان باید پودر زردچوبه، روغن خردل و نمک را به نسبت مساوی با هم ترکیب سپس از این مخلوط برای مسواک زدن استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار