در مقالات غذاهای سنتی استان فارس، شما دوستان عزیز را با برخی از معروف‌ترین و رایج‌ترین غذاهای سنتی و محلی طبخ‌شده توسط زنان و مادران باسلیقه و هنرمند این سرزمین آشنا کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم به معرفی و بررسی تعدادی از مشهورترین شیرینی‌های لذیذ و فوق‌العاده‌ی مردم استان فارس بپردازیم.
کد خبر: ۷۶۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 16 July 2019

استان فارس، یادگاری است برجای‌مانده از پادشاهانی غیور و حاکمانی عدالت‌پیشه‌ همچون کوروش کبیر که شهرت کردار نیک و اخلاق پسندیده‌‌ی او، افتخاری جهانی را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورده است. قطعا مردم استان فارس با پیشینه‌ای بالغ بر چندین هزار سال، از رژیم غذایی بومی و سنتی فوق‌العاده‌ای برخوردارند که پیش‌تر به معرفی غذاهای سنتی آن‌ها پرداختیم. حضور شیرینی‌های لذیذ و بومی نیز در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد است. از جمله‌ی این‌ خوراکی‌های سنتی را فالوده شیرازی، کلوچه، مسقطی، نان یوخه (کاک)، نان فسایی، بادام‌سوخته، شکرپنیر، رنگینک، حلوای خارک، خرماکنجدی، نان‌ مشت، آرد روغنی، باسما، بولاما، دارتی و بریشلیگ  تشکیل می‌دهد  که با طعم و عطری دلپسند، هر انسان غذادوستی را به امتحان مزه‌ی فوق‌العاده‌اشان ترغیب می‌سازد.

 

فالوده‌ شیرازی

یکی از مشهورترین خوراکی‌هایی که در برنامه‌ی غذایی مردم استان فارس وجود دارد، فالوده‌ی شیرازی است که قدمت آن به بیش از ۸۰ سال بازمی‌گردد. محصولی سنتی که با شنیدن نام آن، بی‌اختیار شهر زیبای شیراز در ذهن شنونده تداعی می‌شود. این دسر خوشمزه و لذیذ، برای فصول گرم سال بسیار دوست‌داشتنی و مناسب است. البته در استان‌های دیگر کشور مانند یزد و کرمان نیز فالوده‌ی سنتی و مخصوصی سرو می‌شود که کمی با فالوده‌ی استان فارس متفاوت است. مردم این استان فالوده مخصوص خود را با استفاده از آب، شکر، گلاب و نودل چینی تهیه می‌کنند. ترکیب بستنی با این دسر لذیذ، طعمی فوق‌العاده را به ارمغان خواهد آورد. البته اضافه کردن مقداری شربت میوه‌ای، هل و آبلیمو، عطر و مزه‌ای بی‌نظیر را به این خوراکی سنتی خواهد بخشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به شهر زیبای شیراز و بازدید از آثار تاریخی آن، فالوده‌ی اصل شیرازی را تهیه کرده و طعم لذیذ و سرمای  مطبوع این دسر دوست‌داشتنی را تجربه کنید.

کلوچه و مسقطی شیراز

از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی استان فارس، کلوچه و مسقطی شیراز است که طرفداران بسیاری را در سراسر ایران از آن خود کرده است. این خوراکی سنتی فوق‌العاده، از عطری وسوسه‌انگیز و مطبوع برخوردار است که مصرف آن همراه فنجانی چای تازه دم، بسیار دل‌پسند به نظر می‌رسد. آشپزهای استان فارس با استفاده از آرد برنج، پودر شکر، آرد سفید، تخم‌مرغ، روغن جامد و گلاب به طبخ کلوچه و با ترکیب موادی مانند: آب، نشاسته، گلاب، زعفران، روغن مایع، شکر و جوهرلیمو به تهیه‌ی مسقطی می‌پردازند. کمتر گردشگری است که هنگام سفر کردن به این خطه از کشورمان، مسقطی‌های خوش‌طعم و لذیذ محلی را تهیه نکرده و از طعم بی‌نظیر آن‌ها مسرور نشود.

رنگینک

رنگینک یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی و بومی استان فارس است که در مناطق دیگری ازجمله استان خوزستان و کرمان به عنوان خوراکی محلی شناخته شده و از طرفداران زیادی برخوردار است. رنگینک بسیار مقوی بوده و گزینه‌‌ی مناسبی برای وعده‌ی افطار ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. کارشناسان تغذیه و سلامتی مصرف خرما را که به دلیل خواص بی‌نظیرش بسیار محبوب و دوست‌داشتنی است، یکی از ملزومات برنامه‌ی غذایی دانسته و آن‌ را جایگزینی مناسب برای قند، هنگام نوشیدن چای معرفی می‌کنند. بانوان هنرمند استان فارس با ترکیب آرد‌گندم، روغن، خاک‌ قند، خرما، پسته‌ی چرخ‌شده، پودر هل، پودر‌ دارچین و مغز گردو به تهیه و طبخ آن پرداخته و با پودر قند، پودر هل، پودر دارچین و پودر پسته تزئین می‌کنند.

نان فسا

تنوع شیرینی‌های بومی و سنتی در استان فارس جالب و ستودنی است. از جمله‌ی این خوراکی‌های بومی و محلی می‌توان به نان فسا اشاره کرد که بسیار لذیذ بوده و از لطافتی دوست‌داشتنی برخوردار است. این شیرینی در شهرستان فسا تهیه و به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین خوراکی‌های این منطقه و دیگر نواحی استان فارس شناخته می‌شود. مردم شهرستان فسا، با استفاده از آرد گندم (آرد نان سنگک)، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، زعفران، کنجد و پودر شکر این شیرینی خوشمزه را تهیه می‌کنند. اضافه کردن مقداری تخم‌خرفه برای تزئین، علاوه بر زیبایی، طعم لذیذی را نیز به نان‌ فسا خواهد بخشید.

حلوا خارک (خرمای کال) 

همانگونه که می‌دانید، حلوا از جمله شیرینی‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی است که بسیار لذیذ و خوش‌عطر بوده و در تنوع قابل توجهی تهیه و طبخ می‌شود. در واقع می‌توان در هر منطقه‌ی جغرافیایی از کشور، حلوای مخصوص آن‌ را تهیه و میل کرد. خوراکی بسیار مقوی و مفیدی که مصرف غیر اصولی آن به دلیل داشتن میزان کالری بالا، توصیه نمی‌شود. در استان فارس نیز تنوع جالبی از حلوا تهیه و طبخ می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد و بکر به شمار می‌آید. حلوای خارک (خارک: خرمای کال) از شیرینی‌های سنتی شهرستان جهرم محسوب می‌شود که معمولا هنگام پذیرایی از میهمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این خوراکی سنتی به دلیل وجود خرما که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد بسیار مفیدی از جمله فیبر طبیعی، روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم است، راهکار بسیار مناسبی برای درمان برخی از ناراحتی‌های گوارشی از جمله اختلالات روده‌ای، یبوست و نیز مشکلات قلبی خواهد بود. بانوان باسلیقه‌ی این شهرستان با استفاده از خارک چرخ‌شده، رطب چرخ‌شده، آرد برنج، آرد گندم، زعفران، روغن، گلاب و پودر هل، این خوراکی بومی و لذیذ را تهیه می‌کنند.

نان‌مشت

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی استان فارس نان‌مشت نام دارد که متعلق به شهرستان جهرم بوده و از طعمی لذیذ و دل‌پسند برخوردار است. این شیرینی سنتی به دلیل استفاده از دارچین و زنجبیل دارای عطر و طعمی فوق‌العاده و بی‌نظیر بوده و طرفداران زیادی را در سراسر استان فارس، از آن خود کرده است. خوراکی که بانوان این خطه از کشور با استفاده از خرما، خمیرمایع، آرد گندم، دارچین، زنجبیل، روغن و زردچوبه به طبخ آن می‌پردازند. همچنین این شیرینی سنتی به دلیل استفاده از زنجبیل، دارچین و خرما از طبیعتی گرم برخوردار است که مصرف آن برای بدن بسیار مفید است.

بادام سوخته

مصرف آجیل یکی از عادات غذایی مردم کشور به شمار می‌آید که به دلیل طعم دوست‌داشتنی و لذیذ آن، بسیار محبوب و پرمصرف است. تنوع جالبی از این خوراکی‌های خوشمزه که بیشتر در ایام نوروز و شب یلدا تهیه و مصرف می‌شود، نشات گرفته از ذائقه‌ و سلیقه‌ی مردم نواحی مختلف این سرزمین است. از طعم شور، شیرین و ملس انواع آجیل که بگذریم، خاصیت غذایی آن‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. البته مصرف این خوراکی‌های دوست‌داشتنی که معمولا به عنوان تنقلات شناخته می‌شوند، در صورتی‌که فاقد هرگونه افزودنی خوراکی مانند: نمک، شکر و ... باشد، توسط کارشناسان تغذیه و سلامتی توصیه شده است. بادام‌ سوخته از جمله این خوراکی‌های لذیذ است که به عنوان شیرینی سنتی استان فارس محسوب می‌شود. مردم این استان با استفاده از مغز بادام، آب، شکر، روغن و آبلیمو این شیرینی بومی و پرطرفدار را تهیه می‌کنند.

برشلیگ

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی استان فارس برشلیگ نام دارد که مختص شهرستان زیبای فیروزآباد است. این خوراکی لذیذ و بومی با استفاده از روغن حیوانی، آرد گندم، پودر قند، هل، میخک، زنجبیل و میخک تهیه می‌شود. از نکات جالبی که می‌توان در مورد این شیرینی خوش‌عطر بیان کرد، مصرف آن به صورت گرم و بلافاصله پس از طبخ است. بیشتر مردم این شهرستان ترجیح می‌دهند برشلیگ را داغ میل کنند. عطر فوق‌العاده‌ی هل و طعم دوست‌داشتنی روغن حیوانی، برشلیگ را در گروه خوراکی‌های محبوب شهرستان فیروزآباد قرار داده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار