متخلفان برداشت غیر مجاز فرآورده گیاه دارویی آنغوزه در ار تفاعات خرمنکوه شهرستان فسا شناسایی و دستگیر شدند.
کد خبر: ۷۶۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰ 16 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مجید کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فسا گفت: با هوشیاری و سرعت عمل نیرو‌های یگان حفاظت شهرستان و عوامل قضایی متخلفان برداشت غیر مجاز ضمغ گیاه دارویی آنغوزه دستگیر و پس از تکمیل پرونده، تحویل مراجع قضایی شدند.

وی با اشاره به کشفیات بدست آمده از این متخلفان اظهار داشت: افراد متخلف در ارتفاعات خرمنکوه شهرستان فسا بدون اخذ پروانه اقدام به برداشت میزان سه کیلوگرم صمغ از گیاه دارویی و ارزشمند آنغوزه کرده بودند که پس از پیگیری‌های انجام شده توسط مامورین یگان حفاظت و عوامل قضایی و امنیتی شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

کشاورزیان با اشاره به دریافت تماس‌ها و گزارشات مکرر مردمی از روستا‌های همجوار در ارتفاعات جنگلی خرمنکوه شهرستان فسا مبنی بر تخریب منابع جنگلی این منطقه، هماهنگی‌های لازم با پاسگاه انتظامی شهرستان در کمترین زمان ممکن انجام و بلافاصله اکیپ ویژه منابع طبیعی به منطقه مورد نظر اعزام شد.

وی افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده با دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فسا دو فرد متخلف دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به پاسگاه انتظامی تحویل داده شد و در این راستا دوفرد دیگر نیز پس اطلاع از حضور ماموران در محل متواری شدند که تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری افراد متواری همچنان ادامه دارد.

کشاورزیان با اشاره به نقش تاثیر گذار مردم در امر حفاظت از منابع طبیعی افزود: مردم عزیز در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی بویژه برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در مراتع شهرستان، مراتب را از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان حفاظت از منابع طبیعی گزارش دهند.

آنغوزه گیاهی علفی، چند ساله از خانواده چتریان با ارتفاع حداکثر ۵/۲ متر است که دارای ساقه و برگ‌های محکم و ضخیم با گل‌های زرد رنگ و میوه دو فندقه‌ای بیضی شکل و تقریبا مسطح بوده که با تیغ زدن یا قطع ریشه یا قسمت پایین ساقه و یقه این گیاه شیره‌ای به نام"الیوم گوم رزین "ترشح می‌شود که به آنغوزه مشهور است و کاربرد‌های فراوان دارویی و صنعتی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار