مدیر کل بهزیستی فارس گفت: فارس رکوردار بیشترین آمار کودک آزاری در کشور است.
کد خبر: ۷۶۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 16 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی استان فارس درنشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، با ابراز نگرانی از این موضوع که خیلی از افراد از کودک آزاری اطلاع درستی ندارند، ادامه داد: استان فارس رکوردار بیشترین آمار کودک آزاری در کشور است.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: پارسال ۱۴۲ کودک شامل ۸۳ دختر و ۵۹ پسر به خانواده‎‌های متقاضی فرزند، واگذار شد و هم ‎ اینک بیش از هزار خانواده در استان در نوبت واگذاری کودکان بهزیستی قرار دارند.

موسوی با بیان این که در حال حاضر ٥١٥ کودک زیر ١٨ سال در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان نگهداری می ‎ شوند افزود: ٩٠درصد از آن‌ها بدسرپرست هستند.

وی به روند واگذاری کودکان تحت پوشش بهزیستی هم اشاره و با ابراز خرسندی از ارتقای فرهنگ فرزندخواندگی در استان، گفت: فرهنگ فرزند خواندگی برای تحکیم خانواده و سامان عاطفی این کودکان بسیار موثر است.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: اگرچه روند اداری واگذاری‌ها تسهیل شده، اما همچنان مسیری طولانی برای واگذاری باید پشت سر گذاشته شود.
سید مرتضی موسوی با اشاره به شعار شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی به عنوان محوریت کار امسل این سازمان در سطح کشور، گفت: توانمندسازی حلقه تکمیلی سازمان بهزیستی در قالب پیشگیری، توانمندی فردی و اجتماعی است.

وی با بیان این که ورود و مداخله بهنگام به آسیب ‎ها و توانمندسازی هدفی است که در این سازمان دنبال می‎ شود، افزود: بهزیستی در بخش‌هایی همچون مهارت‌های فردی و اجتماعی، خانواده، فرزندپروری و مهارت زندگی به خوبی ورود کرده و در این راستا پارسال یک میلیون و ٧٩٢ هزار نفر در این آموزش ‎‌ها با همکاری ٦٣٣ گروه اجتماع محور و بیش از ١٢٠ سازمان مردم نهاد شرکت کردند.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: باوجود وضعیت نامطلوب بودجه ا‎ی دولت، هیئت وزیران دو هفته پیش مصوب کرد که اعتبارات بهزیستی در همه پرداخت‌ها ١٠٠ درصد تحقق پیدا کند.

موسوی با اشاره به وجود ۱۸ هزار و ۷۰۰ معلول مستمری بگیر تحت پوشش بهزیستی استان فارس گفت: پارسال ٤٤ هزار نفر در صف انتظار پیوستن به جمع مستمری بگیران بودند که به مجموع آن‌ها با دریافت ماهانه ۱۴۷ هزار تومان اضافه شدند. وی با بیان این که اعضای خانواده معلولان نیز تحت پوشش مستمری قرار گرفته ‎ اند افزود: در حال حاضر ۳۲۱ هزار و ٧٥٥ نفر از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی استان فارس بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: پارسال ٣٢ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی سهم این اداره‌کل بود که امسال به ٨٣ میلیارد تومان رسیده است.

موسوی همچنین سهم بیمه کارفرمایی پارسال را ٤ میلیارد و ٨٠٠ میلیون بیان کرد و گفت: این سهم امسال به ٦ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی گفت: امسال سهم اشتغال دو هزار و ٩٠٠ نفری برای بهزیستی پیش‎ بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان این که استان فارس پس از تهران با هزار و ۲۶۴ سهمیه بیشترین خانوار دو معلولی کشور را دارد افزود: ساخت مسکن خانوار دو معلولی از سال ۱۳۹۴ دولت تفاهم‌نامه پنج جانبه، ساخت مسکن برای خانوار‌های دو معلول به بالا را در دستور کار قرار داد.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: تاکنون ٥٥٧ واحد به معلولان تحویل داده شده و ۱۷۳ واحد دیگر در دست ساخت است که ۴۲ واحد آن به پایان رسیده که در هفته بهزیستی به مددجویان تحویل داده می‎شود و بقیه هفته دولت آماده بهره‌برداری است.

موسوی با بیان این که ساخت پروژه ٤٠ واحدی فاضل در هفته دولت آغاز می‌شود، افزود: در شهر شیراز ٢٢٠ واحد در مجموع در دست ساخت است که تا پایان سال ٩٩ به پایان می‌رسد.

وی سهم آورده معلول، بهزیستی، بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز و بنیاد مستضعفان جهت ساخت مسکن برای خانوار دو معلولی را به ترتیب ۴۰، ۱۵، ۱۰، ۵ و ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: برای ترغیب کارفرمایان جهت ایجاد شغل پایدار و بکارگیری معلولان در واحد‌های تولیدی تا سقف ٥٠ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ٥ ساله داده می‌شود و علاوه بر آن سهم بیمه مددجو را پرداخت و کارایی را نیز جبران می‌کنیم.

موسوی با بیان این که بیش از ٦٠ درصد معلولان فارس بیکار و بیشتر آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، افزود: بیشترین آمار تحصیلات دانشگاهی بین معلولان استان را نابینایان ما تشکیل می‌دهند.

وی به مناسب سازی محیط برای تردد معلولان در فارس هم اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ٣٥ درصد از فضا‌های اداری و شهری استان برای تردد معلولان مناسب سازی شده است. در سال ٩٣ حدود ١٨ درصد فضا‌ها مناسب سازی شده بود.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه طی مصوبه‌ی مقرر شده بود که در مدت زمان پنج ساله شیراز به شهر بدون مانع در طراحی‌های شهری تبدیل شود، گفت: در حال حاضر بیشترین مشکل ما در فضا‌های بانکی است.

موسوی با تاکید بر اینکه مناسب سازی تنها مبلمان شهری و رمپ نیست بلکه باید استاندارد‌های خاصی برای معلولان در ابعاد مختلف اعمال شود، عنوان کرد: مناسب سازی فضا‌ها برای معلولان باید به مسیری منتهی شود که مشکلی برای تردد استاندارد این قشر از جامعه ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مهندسان، طراحان و ناظران ما اطلاعی از مصوبات شورای مناسب سازی ندارند، افزود: نهضت مناسب سازی فضا‌های شهری و اداری برای معلولان در حال پیشگیری است و هر معلول و شهروندی که احساس مسئولیت اجتماعی کند، می‌تواند با سامانه معبر با شماره ٣٠٠٠٠٣٢٢ تماس بگیرد و فضا‌های نامناسب تردد معلولان را منعکس کند.

مدیرکل بهزیستی فارس به مناسب سازی محیط برای معلولان در مترو شیراز هم اشاره کرد و گفت: در ابتدای ساخت قطار شهری استاندارد‌های لازم را ارسال کردیم که تقریبا رعایت شد.

موسوی گفت: ۳۰ درصد نمره ارزیابی دستگاه‌های اجرایی فارس به مناسب سازی محیط برای معلولان اختصاص داده شده که بیشترین نمره را اداره‌کل بهزیستی با عدد ٢٩ گرفته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار