استان فارس با بهره‌مندی از پوشش جنگلی و گیاهان دارویی، آب و هوایی مناسب برای رشد گونه‌های مختلفی از میوه و سبزیجات بومی، از رژیم غذایی سالم و مغذی برخوردار است. انواع غذاهای بومی و سنتی توسط بانوان و آشپزان این خطه از کشور تهیه و طبخ می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد و جالب خواهد بود.
کد خبر: ۷۶۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 15 July 2019

پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد. بادام کوهی، بلوط، شیرین‌بیان، گل‌گاوزبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده‌‌اند، بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین دارد. غذاهایی مانند: آش‌ آلوک، پلو اسفندی، دوپیازه، کته‌شیرازی، شیرین‌پلو، کلم‌پلو شیرازی، کوفته گشنیز شیرازی، لالک بادمجان، آش بنک (آخورک)، دمپختک عدس کلم، آش آبغوره، کوفته‌سبزی شیرازی، کوفته‌هلو شیرازی، آش انار شیراز، شوله مجکی، دمپختک کازرونی و لورک و ریچال که تنها بخشی از این غذاهای بومی و سنتی را تشکیل می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین و مشهورترین غذاهای سنتی این استان خواهیم پرداخت.

 

پلو اسفندی

یکی از غذاهای سنتی و بومی استان فارس، شهرستان آباده، پلو اسفندی نام دارد که برای تهیه‌ی آن‌ از چندین نوع غلات استفاده می‌کنند. آشپزهای این استان معمولا این غذای سنتی را در اوایل اسفند‌ماه با استفاده از عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودرشده، ادویه‌ی پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره‌ی سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی)، طبخ می‌‌کنند. با توجه به ذائقه‌ی اعضای خانواده می‌‌توان از انواع مختلف لوبیا استفاده کرد. نکته‌ی دیگری که در مورد این غذا وجود دارد، تنوع جالبی از آش و شله‌ی اسفندی است که برای تهیه‌ی آن از قلم و سیرابی گوسفند استفاده می‌شود و به آش اسفندی معروف است. طعم جالب چندین غلات در کنار یکدیگر به همراه ادویه‌ی پلویی بسیار جالب و مطبوع به نظر می‌رسد. البته نباید فواید غذایی این غلات را نادیده گرفت.

دوپیازه آلو (سیب‌زمینی)

از دیگر غذاهای سنتی و بومی استان فارس انواع دوپیازه است که بسیار آسان و در مدت زمانی کوتاه می‌توان آنرا تهیه و طبخ کرد. دوپیازه‌های شیرازی علاوه بر داشتن طعمی لذیذ از عطر و بوی دلپسندی نیز برخوردار هستند. دوپیازه آلوی شیراز، یکی از این غذاهای سنتی و معروف است که مردم استان فارس با استفاده از سیب‌زمینی، پیازداغ، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه و روغن، آنرا طبخ می‌کنند. گاهی اوقات بانوان کدبانوی این خطه از سرزمین‌مان، با استفاده از گوشت خردشده یا چرخ‌شده، قارچ و گوشت مرغ، دوپیازه‌هایی متنوع و دوست‌داشتنی را برای اعضای خانواده‌ی خود تدارک می‌بینند.

شیرازی پلو

برنج، از اصلی‌ترین مواد غذایی است که در رژیم غذایی مردم کشور ما وجود دارد. انواع پلو و کته با سبک پخت و روش‌های تهیه‌ی مختلف، باعث شده است تا غذاهای سنتی و بومی در شهرها و استان‌های کشور ایجاد شود. کته‌شیرازی از جمله‌ی غذاهای سنتی استان فارس محسوب می‌شود و همانطور که از اسمش مشخص است، مختص شهر شیراز بوده و از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. مردم شهر شیراز برای تهیه‌ی شیرازی پلوی مخصوص خود از برنج، مرغ، زعفران، روغن، کره، ماست بدون آب، بادمجان، زرشک، تخم‌مرغ، زیره، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند. مردم این استان معمولا این غذای لذیذ و مغذی را با ماست، سبزی‌خوردن و سالاد شیرازی مصرف می‌کنند. پلو در نقاط مختلف کشور به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود و با توجه به ذائقه‌ی اعضای خانواده می‌توان برخی از مواد اولیه را حذف یا مواد دیگری به آن اضافه کرد. کارشناسان تغذیه معتقدند، بهترین نوع مصرف برنج، برنج کته است که تمامی خواص موجود در آن حفظ خواهد شد.

کلم‌‌پلو شیرازی

کلم یکی از مواد اولیه‌ی خوراکی است که مصرف آن، به دلیل داشتن خواص مهم و ارزشمند، توسط کارشناسان تغذیه و سلامتی به دفعات توصیه شده است. امروزه تنوع جالبی از انواع غذاهای طبخ‌شده با این ماده‌ی مغذی توسط آشپزها و مادران خانواده‌ها صورت می‌پذیرد که در نوع خود ستودنی است. کلم‌پلو شیرازی یکی از این غذاهای سنتی و بومی استان فارس به شمار می‌آید که با استفاده از کلم‌قمری، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، برنج، آرد‌نخودچی و سبزی (شوید، تره، ترخان و ریحان)، تهیه می‌شود. طبق گفته‌ی آشپزهای استان فارس، این غذا بومی شهر شیراز بوده و تهیه‌ی آن مستلزم حوصله و زمان تقریبا زیادی خواهد بود. البته طبخ  این غذا به دلیل طعم بی‌نظیر و عطر فوق‌العاده‌اش خالی از لطف نیست. مصرف این غذای اصیل و خوشمزه در کنار ماست و سبزی‌خوردن بسیار عالی و مطبوع به نظر می‌رسد.

پاچه پلو شیرازی

پاچه‌ پلو از غذاهای سنتی استان فارس، شهرستان شیراز است که با موادی مانند برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده (دم سینه)، سرکه شیره، نمک و فلفل تهیه می‌شود. مادران هنرمند استان فارس، این غذای لذیذ و محلی را با توجه به ذائقه‌ی اعضای خانواده‌شان همراه با سالاد معروف شیرازی و نان سرو می‌کنند. البته می‌توان ماست، سبزی‌خوردن یا انواع ترشی را جایگزین سالاد شیرازی کرد. استفاده از سرکه شیره در کنار کشمش پلویی طعمی منحصربه‌فرد را ایجاد خواهد کرد. مردم استان فارس، پاچه پلو را اغلب در فصل زمستان و هنگام وعده‌ی صبحانه میل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم این غذای سنتی را تهیه و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

شکر‌پلو شیرازی

هر استان با توجه به آب و هوا، جغرافیا و فرهنگ غذایی ساکنین خود، از غذاهای سنتی و بومی ویژه‌ای برخوردار است که در نوع خود، جالب، بکر و حتی ممکن است از طعمی کاملا متفاوت نسبت به غذاهایی که تاکنون میل کرده‌ایم، برخوردار باشد. شکرپلوی استان فارس که به نظر می‌رسد از غذاهای سنتی شهرستان شیراز محسوب می‌شود، نمونه‌ی بارزی از این خوراکی‌های محلی به شمار می‌آید. استفاده از مواد اولیه‌ی متنوع در کنار یکدیگر از جمله نکاتی است که در این غذای سنتی استان فارس به چشم می‌خورد. حضور طعمی شیرین در غذاهای محلی، شاید کمی منحصربه‌فرد به نظر آید، ولی قطعا بسیار لذیذ و دوست‌داشتنی خواهد بود. آشپزهای استان فارس با ترکیب موادی مانند برنج، خلال بادام، روغن، زعفران، شکر و برش‌های باریکی از نارنگی شکرپلوی مخصوص خود را طبخ می‌کنند. مردم استان فارس، این غذا را با خورشت قیمه میل می‌کنند.

لوبیا پلو شیرازی (چشم‌بلبلی)

پلوهای متنوع و لذیذی در برنامه‌ی غذایی مردم استان فارس وجود دارد که در سراسر ایران شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردار است. این غذاهای دوست‌داشتنی بخشی از فرهنگ و هویت مردم این استان تاریخی و کهن را به نمایش می‌گذارند. لوبیاپلوی شیرازی غذایی سنتی و مخصوص شهرستان شیراز است. با توجه به خواص موجود در این حبوبات مصرفی، ارزش غذایی لوبیاپلوی شیرازی قابل توجه به نظر می‌رسد که مصرف آن برای سلامت بدن، مفید خواهد بود. بانوان کدبانوی استان زیبا و شهرستان تاریخی شیراز با استفاده از برنج، لوبیا چشم‌بلبلی، شوید، زعفران، پودر دارچین، نمک و روغن، این غذای بومی و محلی را طبخ می‌کنند. عطر دارچین لذت مصرف لوبیاپلو را دو چندان خواهد کرد.

رب‌پلو شیرازی

انار یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین میوه‌هایی است که می‌توان در طبیعت یافت. خوراکی فوق‌العاده‌ای که به میوه‌ی بهشتی نیز معروف است. انسان‌ها نیز با استفاده از این خوراکی‌ مغذی و مفید، به تهیه و تدارک تنوع جالب و بسیاری از انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و چاشنی‌ها پرداختند. رب‌پلوی شهر شیراز، غذایی سنتی و بسیار مفید استان فارس محسوب می‌‌شود که با استفاده از رب‌انار، یکی از محصولات این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه تهیه می‌شود. بانوان و آشپزهای استان فارس با ترکیب موادی مانند: رب‌انار، برنج، گردو، شکر، کشمش، روغن و پیاز این غذای دوست‌داشتنی و پرطرفدار را طبخ کرده و همراه ماست، سبزی‌خوردن یا سالاد شیرازی برای اعضای خانواده‌شان سرو می‌کنند.

قنبرپلو شیرازی

یکی دیگر از غذاهای سنتی و بومی استان فارس، قنبرپلو نام دارد که می‌توان از آن به عنوان غذایی محبوب و دوست‌‌داشتنی بین مردم این استان یاد کرد. سحرهای ماه مبارک رمضان، میزبان این غذای لذیذ و فوق‌العاده خواهد بود که برای مردم استان فارس از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. غذایی لذیذ، خوش‌عطر و خوشمزه که با استفاده از برنج، پیاز، گردو، رب‌انار، نمک، زردچوبه، آردنخودچی، کشمش، گوشت چرخ‌کرده، شیره‌ی انگور و روغن تهیه می‌شود. حضور موادی همچون شیره‌ی انگور در کنار رب‌انار طعمی جالب و دلپسند را به این غذای سنتی خواهد بخشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به استان زیبای فارس و شهرستان دوست‌داشتنی شیراز، طعم لذیذ قنبر‌پلو را امتحان کنید.

هویج‌پلو با گوشت

از خواص بی‌نظیر هویج که بگذریم، طعم شیرین و دلچسبش در تهیه‌ی انواع غذاهای سنتی و بومی ایران بسیار دوست‌داشتنی و لذیذ است. مصرف این خوراکی خوش‌طعم، از جمله مواد اولیه‌ی پیشنهادی کارشناسان تغذیه و سلامتی است چرا که ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و برخی از ویتامین‌های ضروری بدن را تامین می‌سازد. مردم استان فارس، با استفاده از هویج به طبخ غذایی سنتی و بومی پرداخته و با معرفی آن به سراسر ایران، بخشی از فرهنگ غنی غذایی خود را به نمایش گذاشتند. هویج‌پلو غذایی است محلی و مخصوص استان زیبای فارس که به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده‌اش از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. آشپزهای این استان با استفاده از برنج، گوشت، هویج، روغن، نمک، پیاز، دارچین و شکر به طبخ این غذای سنتی می‌پردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار