ماسک‌های تنفسی نمی‌تواند به طور کامل افراد را در مقابل آلودگی‌های محیطی حفظ کند، بنابراین اصل بر این است که در شرایط آلودگی هوا، مردم از تردد‌های غیرضروری در محیط‌های آلوده و فعالیت‌های ورزشی در هوای باز خودداری کنند.
کد خبر: ۷۶۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 14 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مریم معافیان کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در زمان وقوع آلودگی هوا بسته به نوع آلاینده و غلظت آن، اقدام‌های حفاظتی و پیشگیرانه مختلفی توصیه می‌شود. برای افرادی که حضورشان در هوای آلوده اجتناب ناپذیر است، استفاده از ماسک‌های هوا یا ماسک تنفسی، یک راهکار موثر در کاهش عوارض ناشی از آلودگی محسوب می‌شود.

وی افزود: بهترین انتخاب در مواجهه با آلودگی هوا، استفاده از ماسک‌های فیلتردار است. این ماسک‌ها بر اساس استاندارد‌ها و علایم ویژه‌ای شناسایی و طبقه بندی می‌شوند.

معافیان ادامه داد: در استاندارد کشور آمریکا ماسک‌های غبارگیر با حروف انگلیسی N، R، P و اعداد ۹۵، ۹۹ و ۱۰۰ طبقه بندی می‌شوند. حرف N نشان می‌دهد ماسک برای پیشگیری از عوامل بیماری زا «بیوآئروسل ها» مناسب است و نمی‌تواند افراد را در برابر ذرات روغنی محافظت کند. حروف P و R نشان دهنده توانایی ماسک در جذب غبار حاوی روغن است و برای استفاده در محیط‌های صنعتی و آلودگی هوا مناسب است. همچنین اعداد درج شده بر روی ماسک، کارایی آن را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: ماسک‌های کاغذی «جراحی» رایج‌ترین نوع ماسک‌های موجود در بازار است. این نوع ماسک‌ها تنها به عنوان مانعی برای ذرات بزرگ پرتاب شونده از دهان و بینی بیمار به سوی کارکنان پرستاری و پزشکی کارایی دارد. از آنجا که این ماسک‌ها از نوع غیرچسبان هستند، هوای تنفسی از فاصله بین ماسک و اطراف صورت وارد بینی می‌شود و نباید از این ماسک‌ها در مواقع آلودگی هوا استفاده کرد. ماسک‌های سه لایه کش دار نیز در زمانی که کیفیت هوا بسیار بد اعلام می‌شود، مناسب نیست و بیشتر در آلودگی متوسط رو به کم، مورد استفاده است.

معافیان اظهار داشت: در شرایط آلودگی هوا می‌بایست از ماسک‌های دارای سوپاپ بازدمی استفاده کرد. این سوپاپ امکان خروج هوای بازدمی را فراهم می‌کند و، چون یک طرفه هستند، اجازه ورود هوای آلوده به داخل فضای ماسک را نمی‌دهد، چرا که هوای بازدمی دارای دی اکسید کربن و رطوبت است و در صورت استفاده از ماسک بدون سوپاپ بازدمی، احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد می‌شود.

کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: مدت زمان استفاده از ماسک‌ها بسته به نوع ماسک استفاده شده و کیفیت هوا متفاوت است. ماسک‌های فیلتردار دار نوع R حداکثر تا هشت ساعت کارکرد دارند و ماسک‌های فیلتردار نوع P از چهار ساعت تا سی روز متفاوت است. در هوای با کیفیت بسیار بد، استفاده از ماسک‌های فیلتردار بیشتر از یک روز توصیه نمی‌شود.

وی گفت: اگر دچار ناراحتی تنفسی هستیم، بهتر است از ماسک فیلتردار استفاده نشود، چرا که فیلتر این ماسک‌ها جلوی تنفس راحت را می‌گیرد. کودکان و افراد مسن نباید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و بهترین راه حل برای این افراد قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار