فارس تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 7هزار هکتار گلخانه داشته باشد،حال آنکه اکنون تنها 565 هکتار گلخانه در استان وجود دارد و این در حالی است که کشاورزی مهمترین رکن اقتصادی و استقلال کشور است.
کد خبر: ۷۶۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 13 July 2019

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مهم‌ترین راه نجات کشاورزی استان در شرایط فعلی است.

حسین پژمان تصریح کرد: توسعه گلخانه های کشور طی یک برنامه 10 ساله به 48 هزار هکتار از اولویت های دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه بوده و استان فارس با 7 هزار هکتار بیشترین سهم در این زمینه دارد.

به گفته وی گلخانه یک صنعت زود بازده است که در شرایط  فعلی علاوه بر تامین نیاز غذایی داخل کشور، زمینه صادرات غیرنفتی و خروج از درآمد تک محصولی را نیز فراهم می‌کند.

پژمان استفاده بهینه از آب و خاک به عنوان منابع پایه تولید و دستیابی به کشاورزی پایدار را از اهداف کشت در محیط‌های کنترل شده برشمرد و افزود: میزان محصول تولیدی در گلخانه به ازاء هر متر مکعب آب چندین برابر فضای باز است، در حال حاضر عملکرد دو محصول خیار و گوجه فرنگی در گلخانه به ترتیب  170 و 220 تن در هکتار و در شرایط هوای آزاد در استان فارس میانگین تولید خیار 25 تن و گوجه فرنگی 50 تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: کشاورزی سنتی، افزایش عمق چاه‌ها و کاهش میزان بارندگی باعث کاهش بهره‌وری منابع پایه تولید استان شده به شکلی که برخی از خاک‌ها حاصلخیزی خود را از دست داده‌اند که این مشکل با کاشت در شرایط گلخانه و استفاده از فناوری کشت هیدروپونیک و هیدروکالچرقابل حل است.

پژمان با اشاره به آلاینده‌های موجود در فضای آزاد و خاک گفت: کشت در گلخانه امکان مدیریت انواع آلاینده‎ها از جمله فلزات سنگین، نیترات و باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را فراهم ساخته و علاوه بر آن با ایجاد زمینه استفاده بهینه از نهاده‌ها، تولید محصول گواهی شده  را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تابناک فارس:به گفته وی با توجه به سبد غذایی مردم، تقاضا برای  برخی از محصولات در چهار فصل در بازار وجود دارد که با توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده امکان تامین نیاز جامعه در تمام فصول و تنظیم بازار فراهم می‌شود.

این مقام مسئول اشتغال‌زایی را از دیگر محاسن کشت در محیط‌های کنترل شده دانست و افزود: در نتیجه تشکیل زنجیره تولید محصولات گلخانه‌ای در همه مراحل از جمله احداث سازه، تامین نهاده‌های مورد نیاز به خصوص بذر،کودو سموم شیمیایی، نهاده‌ها و عوامل کنترل بیولوژیک، بسته‌بندی و برندسازی و بازاررسانی شرایط مناسب جهت اشتغال جوانان تحصیل‌کرده فراهم شده و زمینه جذب سرمایه‎گذار نیز ایجاد می‌شود.

با فرض بر اینکه تمام این مزایای بیان شده توسط جناب معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مورد مزایای فراوان گلخانه درست باشد باید پرسید که چرا روند احداث این واحدها انقدر کند است و آیا باید منتظر نابودی کامل کشاورزی باشیم تا تدبیری اندیشیده شود؟

ضمنا باید خاطر نشان کرد که اگر بخواهیم تا پایان برنامه هفتم توسعه که تا سال 1404 خواهد بود صبر کنیم با توجه به سرعت نابودی آب های زیرزمینی در استان فارس تا آن موقع چیزی از کشاورزی و آب در استان نمی ماند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار