نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین مناسب قیمت گندم اقدام کند؛ چرا که در غیر اینصورت با توجه به نرخ ارز کنونی باید هزینه بسیار زیادی را صرف واردات گندم از دیگر کشورها کند.
کد خبر: ۷۶۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ 09 July 2019

تابناک ک فارس به نقل از مقاومتی نیوز:علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: چنانچه بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی کاهش پیدا کرده باشد باید مسئولین امر نسبت به این موضوع توضیحات خود را ارائه دهند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی دولت موظف است هر ساله با اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات مندرج در این قانون اقدام به خرید تضمینی این محصولات از کشاورزان نماید. اما متاسفانه طی سال های اخیر قیمت گندم متناسب با هزینه های تولید افزایش پیدا نکرده و این موضوع باعث ایجاد نگرانی های زیادی میان تولیدکنندگان، نمایندگان مجلس و کارشناس بخش کشاورزی شده است.

به خطر افتادن تامین امنیت غذایی با کاهش خرید تضمینی گندم
اکبری با اشاره به بررسی میزان و نحوه قیمت گذاری گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: کمیسیون کشاورزی در سال گذشته جلسات متعددی را برای تعیین قیمت این محصول اساسی تشکیل داد و قیمت پیشنهادی این کمیسیون نیز برای هر کیلوگرم گندم ۲۱۰۰ تومان بود که با موافقت دولت روبرو نشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: تعیین نادرست قیمت گندم توسط دولت منجر به کاهش انگیزه کشاورزان برای فروش گندم های خود به دولت شده است؛ به نحوی که دلالان و واسطه گران با خرید محصولات تولید شده کشاورزان به قیمت بالاتر، آن ها را ذخیره می کنند.

وی تصریح کرد: مسلما یکی از دلایل کاهش خرید تضمینی گندم در سال جاری مربوط به ورود دلالان و واسطه گران برای خرید گندم از کشاورزان است و باید هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود. امنیت غذایی کشور یکی از ضروری ترین نکات در جنگ اقتصادی اخیر برای کشور به شمار می رود.

بررسی دلایل کاهش خرید تضمینی گندم در کمیسیون کشاورزی مجلس

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین مناسب قیمت گندم اقدام کند؛ چرا که در غیر اینصورت با توجه به نرخ ارز کنونی باید هزینه بسیار زیادی را صرف واردات گندم از دیگر کشورها کند.

اکبری اظهار داشت: به احتمال زیاد در هفته آینده یکی از دستور جلسه های کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در کشور خواهد بود. همچنین به احتمال زیاد نمایندگان مجلس قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده را نیز بررسی خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای دولتی هر چه سریعتر نسبت به تغییر مناسب قیمت گندم اقدام نمایند تا در سال رونق تولید شاهد افزایش واردات گندم نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار