اولین شکل تمدن‌ها میلیون‌ها سال پس از حیات انسان روی زمین آغاز شد. حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد بود که انسان‌های از کوچ‌نشینی به یکجانشینی روی آوردند.
کد خبر: ۷۶۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 08 July 2019
تابناک فارس به نقل ازبرترین‌ها: اولین شکل تمدن‌ها میلیون‌ها سال پس از حیات انسان روی زمین آغاز شد. حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد بود که انسان‌های از کوچ‌نشینی به یکجانشینی روی آوردند. به این ترتیب دانش و انرژی آن‌ها در یک جا جمع شد و توانستند پیشرفت کنند و شهر‌ها را به وجود آورند. درحالی که مردم حول این مراکز گروه تشکیل می‌دادند، ایده کشور‌ها و مرز‌بندی سرزمین‌ها به وجود آمد.

امروزه مفهوم کشور و ملت برای همه ما آشناست. در نهایت، همه قاره‌ها به جز قطب شمال و استرالیا به مرز‌های متعددی تقسیم شدند. اما اولین کشور‌هایی که شکل گرفتند کدام بودند؟

۷. ایران
 
باستانی ترین کشورهای دنیا

بیایید با کم‌قدمت‌ترین کشور شروع کنیم: ایران باستان. ایران حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد تحت حکومت هخامنشیان تاسیس شد. قبل از اینکه این امپراتوری قدرتمند تشکیل شود، ماد‌ها و ایلامی‌ها در این سرزمین می‌زیستند. ایلامی‌ها در مناطق غرب و جنوب‌غربی ایران امروز سکونت داشتند و مادها کنترل تقریبا همه ایران را تا قبول از ورود پارس‌ها داشتند.
 
امپراتوری هخامنشیان ۵۵۰ سال قبل از میلاد توسط کوروش کبیر تاسیس شد که بعدا کنترل ایران را به دست گرفت. تا قرن بیستم میلادی پادشاهان متعددی بر ایران حکومت کردند؛ از هخامنشیان تا سلسله قاجار.

۶. ژاپن
 
باستانی ترین کشورهای دنیا
 
اولین امپراتوری ژاپن را امپراتور جیمو در سال ۶۶۰ قبل از میلاد تاسیس کرد. پیدایش ژاپن در تاریخ آنقدر دور است که اولین امپراتور‌های ژاپن را یک افسانه می‌دانند، چون شواهد کمی از آن‌ها وجود دارد. با این حال در ژاپن ۱۱ فوریه، روز ملی تاسیس ژاپن توسط امپراتور جیمو را جشن می‌گیرند. چه اولین امپراتور‌های ژاپن افسانه باشند چه نباشند، قطعا انسان‌ها ۱۳هزار سال قبل از میلاد به ژاپن مهاجرت کردند. اما اولین مستندات از تاریخ ژاپن در دوره کوفون بوده که از سال 250 تا 538 میلادی بوده است.

۵. یونان
 
باستانی ترین کشورهای دنیا
 
چنین لیستی بدون نام یونان کامل نخواهد شد. پایه‌های تمدن مدرن غربی به لطف یونان باستان و دوران کلاسیک بنا شد. یونان در عصر تاریکی حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد ظهور کرد و اندیشه‌های بسیاری را بسط داد که منحصر به این بخش از جهان بودند. مردم یونان زندگی در پولیس یا دولت‌شهر‌ها را آغاز کردند. بسیاری از این شهرها در قلمروی یونان امروزی ظاهر شدند و زندگی سیاسی یونان را تا صدها سال تعریف کردند. این کشور باشکوه آثار زیادی در زمینه هنر، شعر، علم و سیاست به جای گذاشت که کاملا نشان می‌دهد این کشور یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های جهان است.

۴. اتیوپی
 
باستانی ترین کشورهای دنیا

احتمالا انتظار نداشتید نام اتیوپی را اینجا ببینید. با این حال، اکتشافات متعدد نشان می‌دهد که شکلی از موجوات شبه‌میمون (که ممکن است اجداد ما باشند) در اتیوپی پیدا شدند که تصور می‌شود ۳.۴ تا ۲.۹ میلیون سال قدمت داشته باشند. با گذشت زمان، انسان‌ها در جوامع پیچیده‌ای متمرکز شدند و یکی از اولین پادشاهی‌ها را تشکیل داد. این حدود ۹۸۰ تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد اتفاق افتاد. بررسی‌های بی‌شمار نشان می‌دهد کسانی که در این قلمرو زندگی می‌کردند کاملا پیشرفته بودند. آن‌ها برنامه‌ آبیاری داشتند، از گاوآهن استفاده می‌کردند و ابزار و سلاح‌های آهنی می‌ساختند.

۳. هند
 
کهن‌ترین کشور‌های دنیا

به نظر می‌رسد آسیا ریشه‌های بسیار دیرینه‌ای در تاریخ دارد. شبه‌قاره هند سکونتگاه مردمی بوده که ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد می‌زیسته‌اند، یعنی زمانی که اولین تمدن در دره رود سند ظاهر شد. اگرچه آن‌ها یکی از اولین تمدن‌های شهری جهان هستند، پیدایش هندوستان به عنوان یک کشور در دوره ودایی اتفاق افتاده که از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد و تا سال ۶۰۰ قبل از میلاد ادامه داشت.
 
این دوره با متون ودایی شناخته می‌شود که پایه‌های هندوئیسم، سانسکریت و فرهنگ ودایی بودند. وقتی دوره ودایی به پایان رسید، آئین هندو، جین و بودایی در هند گسترش یافت. 

۲. چین
 
کهن‌ترین کشور‌های دنیا

تاریخ مستند چین به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که سلسله شانگ بر امپراتوری چین رهبری می‌کرد. اما اخیرا مورخان ثابت کرده اند که قدمت کشور چین به سلسله شیا می‌رسد که ۲۰۷۰ سال قبل از میلاد ظاهر شد و تا سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد ادامه داشت. قبل از اکتشافات مهم در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، افراد زیادی باور داشتند که سلسله شیا فقط یک افسانه است.

۱. مصر
 
کهن‌ترین کشور‌های دنیا

قدیمی‌ترین کشور که ریشه‌های آن به ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد مصر است. پیدایش تمدن مصر حتی از این هم قدیمی‌تر و حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد بود، یعنی زمانی که شکارچیان در دره رود نیل ساکن شدند. پادشاهی مصر زمانی به وجود آمد که شاه مِنِس بالا و پایین مصر را به شکل یک پادشاهی واحد متحد کرد. او توانست کل قلمروی امتداد رود نیل را تحت کنترل خود درآورد و ممفیس را به پایتختی برگزید. سلسله شاه منس اولین سلسله‌ای بود که بیش از ۳هزار سال حکمرانی کرد تا اینکه اسکندر کبیر در سال ۳۳۲ مصر را فتح کرد.
 
 
برچسب ها: تمدن ، قدیمی ، کشور ، کهن
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایران بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
فکر گنم اشتباه کردید . تمدن های مربوط شهر سوخته جیرفت سیلک و کوههای لرستان و .... را فراموش کرده اید
ایران بان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
تمدن جیرفت نام یافته‌های باستانشناسی تازه‌ای‌ است که در استان کرمان در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود به دست تیم‌های چند ملیتی باستانشناس در دست بررسی و پژوهش است. یافتن چنین نقطه‌ای، افقی تازه در یافته‌ها و نگره‌های باستان‌شناسان دربارهٔ تمدن خاورمیانهگشوده است.این تمدن مربوط به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد است و این مردم، در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز هلیل رود سکنا داشته‌اند. تا مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است؛ اما کشف یک زیگورات عظیم با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال، آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه‌‌های آجری به خطی ناشناخته از منطقهٔ جیرفت ایران باعث شد باستان‌شناسان دربارهٔ دانسته‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار