معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از نظارت مستمر دامپزشکی استان بر تولید بهداشتی مزارع پرورش ماهی خبرداد و گفت: طرح پایش مالاشیت گرین در مزارع پرورشی ماهیان سردآبی آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۵۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 25 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سیدغلامرضا ملکی اظهارکرد: مالاشیت گرین یک ماده غیرمجاز در صنعت آبزی‌پروری است که وجود این ماده در گوشت ماهی موجب سرطان‌زایی وعوارض تنفسی می‌شود.

وی اضافه کرد: به منظور نظارت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، بازدیدهای مستمر در طول سال از کلیه مزارع پرورش ماهی اعم از گرم‌آبی و سردآبی و زینتی، آزمایشات ویروسی و باکتریائی، کنترل پارامترهای فیزیکو شیمیائی آب، نظارت بر تجویز دارو از طریق مسؤولین فنی بهداشتی مزارع و رعایت مدت زمان پرهیز از مصرف آن جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان و ارائه محصولی سالم جهت سفره غذائی خانوار انجام می‌شود و در این راستا نیز به صورت سالانه پایش باقیمانده سم مالاشیت گرین که از جهات زیست محیطی و ماندگاری در بافت ماهی خطرناک است، در کلیه مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی استان صورت می‌گیرد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اذعان کرد: دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان بوده و از آنجایی که یکی از مخاطرات موجود در رابطه با سلامت آبزیان، استفاده از ماده غیرمجاز مالاشیت گرین است، اداره‌کل دامپزشکی با نظارت و نمونه‌برداری‌های منظم و دوره‌ای به آزمایش و بررسی مصرف یا عدم مصرف این ماده در دوره پروش اقدام می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: برابر پایش‌های انجام شده و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته در قالب طرح تضمین کیفیت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در سطح استان از تمامی واحدهای تکثیر و پرورش ماهییان سردآبی نشان‌دهنده این امر است که ماده مالاشیت گرین در این واحدها مصرف نمی‌شود.

ملکی همچنین گفت: در راستای آگاهی‌بخشی و ممنوعیت مصرف این ماده تحت عنوان ضدعفونی کننده اقداماتی همچون کارگاه‌های آموزشی برای آبزی‌پروران نیز توسط اداره‌کل دامپزشکی استان برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، مالاشیت گرین سم ضد قارچ بوده که برای پاک‌سازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها مورد استفاده است. این ماده شیمیایی روی بافت ماهی باقی مانده و حتی با پختن هم از بین نمی‌رود. درعین حال این ماده مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار