مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اظهار داشت: آتش زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود و این مواد آلی موجود در خاک با هیچ کود شیمیایی به دست نمی‌آیند.
کد خبر: ۷۵۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 25 June 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:شاید در پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی از نزدیک مشاهده کرده باشید که در بعضی از مناطق؛ تعدادی از کشاورزان پس از برداشت محصولات خود بیشتر کشتزارهای نی‌شکر،‌ گندم و جو باقی‌مانده ساقه گیاهان را به آتش می‌کشند؛ که گاهی شعله‌های آتش و دود ناشی از آن کل منطقه را فرا می‌گیرد.

 اگر مسیر شما هرروز از کنار این کشتزارها باشد به یاد خواهید آورد که این کشتزار در فصل بهار بسیار سرسبز و دل‌نشین هستند اما امروز به سرزمین سوخته‌ای تبدیل‌شده که بوی سوختگی آن مشامتان را آزار می‌دهد.

باوجود هشدار جهاد کشاورزی و اداره حفاظت محیط‌زیست، کشاورزان گندم‌کار فیروزآبادی همچنان اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع می‌کنند به‌طوری‌که دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها تا مناطق مسکونی شهرها نیز گسترش‌ و سطح وسیعی از فضای شهرها را فراگرفته و مشکلات تنفسی را برای مردم موجب می‌شود.

 کشاورز گمان می‌کند روش‌هایی که برای جایگزینی آتش زدن به او گفته‌شده خیلی گران است و لذا می‌گوید که چرا خودمان را خسته کنیم، زمین را آتش می‌زنیم و به رایگان زمین را پاک و آماده کشت می‌کنیم. عجیب‌تر اینکه این آتش‌سوزی‌ها که هرساله در چنین ایامی اتفاق می‌افتد همچنان تکرار شده و ظاهراً این کار قابل‌کنترل و متوقف شدن نیست.

 

*سوزاندن مزارع؛ آتش‌ بر جان آینده کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اظهار داشت: آتش زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود و این مواد آلی موجود در خاک با هیچ کود شیمیایی به دست نمی‌آیند.

ایرج دهقانی با اشاره به اینکه این مواد آلی فواید بسیار زیادی دارند که اگر کشاورز آن را نداند ممکن است نادانسته کاری بکند که به خود و زمینش ضربه وارد کند، افزود: آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم بعد از برداشت محصول را می‌توان به‌عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی نام ‌برد چراکه این رویه که به‌غلط بین کشاورزان رایج شده، باعث نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان فیروزآباد و دیگر مناطق استان فارس پس از برداشت محصول اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی در مزرعه می‌کنند که این اقدام یکی از عوامل آسیب‌رسان به طبیعت و محیط‌زیست به شمار می‌رود که موجب نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد اضافه کرد: آتش زدن مزرعه بعد از برداشت محصول مانند سم‌پاشی، آسان‌ترین راه اما بدترین و پرخطرترین شیوه‌ای است که برای تسریع در آماده‌سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است که باید جلو این اقدام گرفته شود.

 

 

دهقانی بیان داشت: مواد آلی و موجودات زنده خاک منبع تأمین، تولید، آزادسازی و نگه‌دارنده بسیاری از عناصر موردنیاز گیاه مانند فسفر، گوگرد، آهن و روی هستند و مواد را برای گیاه قابل‌جذب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مواد آلی با جذب رطوبت باعث افزایش راندمان مصرف آب، کود و تولید می‌شوند، گفت: این مواد قابلیت نفوذ و ظرفیت نگهداری آب در خاک را زیاد و سبب کاهش تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه می‌شوند.

دهقانی ابراز داشت: مواد آلی با تشکیل خاکدانه و چسبندگی خاک سبب پایداری و نگهداری و اصلاح ساختمان خاک، افزایش کارآیی کودهای شیمیایی، کاهش فرسایش آبی و بادی خاک، کاهش دما در تابستان و افزایش دما در زمستان، کاهش سله بستن یا ترک خوردن خاک، افزایش رشد و گسترش ریشه‌ها و پایداری تولید می‌شوند.

رئیس جهاد کشاورز شهرستان فیروزآباد گفت: مواد آلی با جذب سطحی حشره‌کش‌ها از اثرات مخرب آن‌ها جلوگیری کرده و سبب کنترل بسیاری از آفات و بیماری‌ها در خاک می‌شوند که با آتش زدن مزارع گندم همه مواد آلی خاک را یکجا نابود می‌کنیم.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان بدانند با آتش زدن کاه و کلش گندم و از بین رفتن مواد آلی که مواد موردنیاز برای فعال شدن کودهای شیمیایی هستند روزبه‌روز اثرات کودهای شیمیایی‌بر میزان تولید کم می‌شود.

انتهای پیام/ر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار