مدیر کل بهزیستی فارس بیشترین تعداد کودکان کار و خیابانی در استان را مربوط به شهرستان‌های شیراز و مرودشت اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۳۲۱ نفر کودک کار در استان فارس شناسایی شدند.
کد خبر: ۷۵۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 25 June 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:سید مرتضی موسوی اظهارداشت: تعداد کودکان کاری که سال گذشته در فارس شناسایی شد‌ه‌اند 321 نفر بوده که 38 نفر از آنان دختر و مابقی پسر بوده‌اند در این تعداد شناسایی شده 214 نفر غیرایرانی، 25 نفر آنها زیر 6 سال، 50 نفر در سنین 6 تا 11 سال، 114 نفر در سنین 12 تا 14 سال و 32 نفر در سنین 15 تا 18 سال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: آمار واقعی کودکان کار و خیابانی حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از کودکان شناسایی شده است.

موسوی افزود: 230 نفر از این کودکان، کودک کار و 91 کودک خیابانی هستند که پس از جمع‌آوری و ساماندهی، 235 کودک به جمع خانواده بازگشت داده شده‌اند، 13کودک به مرکز شبانه‌روزی ارجاع داده شده‌اند، یک نفر از آنها فرار کرده است و 54 نفر دیگر نیز هم اکنون در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی فارس درباره فعالیت کودکان کاردر استان گفت: کودکان کار و خیابانی به دسته‌ای از کودکان زیر 18 سال اطلاق می‌شود که بخش عمده‌ای از وقت خود را در خیابان‌ها صرف تکدی‌گری و فروشندگی می‌کنند، درحالی که از دیدگاه مجامع بین‌المللی کار کردن افراد زیر 18 سال ممنوع است و کودکان و نوجوانان در این سنین باید وقت خود را صرف یادگیری مهارت‌های زندگی و اجتماعی کنند.

موسوی از اینکه متولی خاصی برای کودکان کار و خیابانی وجود ندارد ابراز تاسف کرد و افزود: تنها مرکزی که وظیفه ساماندهی این دسته از کودکان را بر عهده دارد ستادی با عضویت 11 دستگاه اجرایی به ریاست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری و اداره کل بهزیستی است.

وی ادامه داد: در این ستاد استانی که چند سالی تعطیل بود و از سال94 دوباره احیا شده است، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و تعدادی دیگر از دستگاه‌های دولتی عضویت دارند و طبق قانون وظایف هر کدام مشخص شده است.

به عقیده موسوی سال‌هاست که در ساختمان‌های اداری عده‌ای دور هم برای حل مشکلات این کودکان برنامه‌ریزی می‌کنند و در انتهای سال، آمارها را بازخوانی کرده و ابراز خرسندی می‌کنند اما پشت دیوارهای بلند این ساختمان‌ها هر روز شاهد افزایش تعداد کودکان خیابانی هستیم.

 

مدیرکل بهزیستی فارس تاکید کرد: در طول سال‌های گذشته تنها شهرداری و بهزیستی وظیفه قانونی خود را درباره کودکان کار و خیابانی انجام داده‌اند و متاسفانه دیگر دستگاه‌های متولی وظیفه خود را به خوبی انجام نداده و یا اگر اقدامی کرده‌اند، مقطعی بوده است.

وی از راه‌اندازی مرکزی در شیراز برای ساماندهی به وضعیت کودکان خیابانی خبر داد و افزود: 3 دسته کودک کار و خیابانی در میان آنها به چشم می‌خورد؛ دسته اول کودکانی هستند که در ابتدای ورود با مشارکت مددکار و روانشناس به خانواده بازگشت داده می‌شوند. دسته دوم کودکانی هستند که به دلیل مشکلات یکی از والدین مشغول به ‌کار و یا خیابانی شده‌اند که این گروه نیز پس از مدت کوتاهی به خانواده تحویل می‌شوند.

موسوی اضافه کرد: دسته سوم هم کودکانی هستند که والدین آنان از هم جدا شده‌اند و یا یکی از آنان فوت کرده‌ است که این گروه در طولانی مدت از سوی بهزیستی اداره می‌شوند و بعد از مدت مشخصی با حکم قضایی به خانواده بازگشت داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس همچنین به آمار شناسایی کودکان کار و خیابانی تا پایان خرداد امسال اشاره کرد وگفت: در این مدت نیز 126 کودک در فارس جمع‌آوری شده‌اند که 116نفر پسر و مابقی دختر بوده‌اند و از نظر تفکیک میان کودکان کار و خیابانی نیز 100 نفر از آنها کودک کار و 26 نفر دیگر خیابانی هستند.

وی ادامه داد: تعداد 11 نفر از این کودکان نیز زیر 6 سال، 7 نفر از آنان بین 6 تا 11 سال، 40 نفر بین 12 تا 14 سال، 5 نفر 15 تا 18 سال و 29 نفر از آنها ایرانی و97 نفر دیگر غیرایرانی هستند.

موسوی بیان کرد: به‌کار گیری کودکان زیر 18 سال تحت هر عنوان و شرایطی جرم محسوب می‌شود اما بسیار دیده شده که صاحبکاران این افراد را به کار می‌گیرند چرا که این گروه از افراد نه بیمه دریافت می‌کند و نه میزان حقوق آنان براساس قانون کار تعیین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس درباره آسیب‌های این مشکل اجتماعی گفت: ممکن است گروه‌های متخلف مانند توزیع کنندگان موادمخدر از این کودکان سوءاستفاده کنند اما خوشبختانه تاکنون در فارس هیچ موردی مبنی بر فعالیت شبکه‌ای کودکان کار در توزیع مواد مخدر دیده نشده است.

وی به تکلیف مردم در قبال این دسته از کودکان اشاره کرد و افزود: کمک کردن مردم هم به لحاظ اخلاقی و قانونی به کودکان کار و خیابانی تخلف است و آنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را در قالب مشارکت به خیریه‌ها و بهزیستی بسپارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار