اعتیاد به عنوان نخستین اولویت آسیب‏‌های اجتماعی کشور تعیین شده و یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است.
کد خبر: ۷۵۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 23 June 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اعتیاد به عنوان نخستین اولویت آسیب‏‌های اجتماعی کشور تعیین شده و یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف می‌شود.

علی باصری، اعتیاد را یک آسیب اجتماعی دانست که هیچ گاه به طور کامل ریشه‌کن نمی‌شود، اما با تدبیر، تلاش و راهبرد‌های پیشگیرانه می‏ توان آن را به کنترل درآورد.

او افزود: معضل اعتیاد به مواد مخدر قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می‌برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می‌کشاند.
باصری اضافه کرد: امروزه کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی اش نباشد، اما از جمله معضلاتی که امروزه در این بیماری با آن رو برو هستیم، رشد رو به افزایش مصرف مواد در بانوان از یک طرف و کاهش سن مصرف در جوانان و نوجوانان از طرف دیگر است و این درحالی است که روز به روز بر مصرف مواد صنعتی و جدید که عوارض غیرقابل جبرانی بر سیستم مغزی و زندگی فرد دارد؛ افزوده می‌شود.
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به عوامل مختلفی در بیماری اعتیاد دخیل هستند، از کمبود زمینه‌های مناسب برای افزایش نشاط اجتماعی، خانواده پرتنش، آگاهی پایین خانواده‌ها در زمینه فرزندپروری، روابط اجتماعی و خانوادگی ضعیف، نداشتن آگاهی پدر و مادر‌ها در خصوص اصول ارتباط با فرزندان و اعضای خانواده، پایین بودن مهارت‌های زندگی، در دسترس بودن مواد و بسیاری فاکتور‌های دیگر نام برد.
باصری گفت: هر ساله بیست و ششم ژوئن برابر با پنجم تیر، به عنوان روز جهانی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده و برگزاری این مناسبت، فرصتی است مناسب تا اجتماع را نسبت به این مشکل حساس کرده و حمایت­ آن‌ها را برای اقدام موثر جلب کنیم.
او، شعار امسال روز جهانی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر را «سلامت همگام عدالت و عدالت همگام سلامت» اعلام کرد و ادامه داد: مطالعه بار جهانی بیماری ­ها در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال ۱۹۹۰، روند افزایش بار بیماری­‌های قابل ­انتساب به مصرف مواد دخانی، الکل و مواد را نشان می‌دهد که این روند ضرورت توجه بیش از پیش به مداخلات اختلالات مصرف مواد را در کشور‌های در حال توسعه از جمله کشور ما گوشزد می‌کند.
به گفته مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه از جمله عوامل مهم و موثر در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد، داشتن خانواده سالم است، خانواده نقش بسیار پررنگی در پیشگیری از ابتلا به آسیب اجتماعی دارد؛ چرا که بی شک خانواده تاثیر عمیقی در رشد کودک دارد و شخصیت او را پی‌ریزی می‌کند و اگر محیط خانواده سالم باشد کودک مهر و محبت را آموخته و اعتماد به نفس و احساس مسوولیت در او افزایش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است خانواده‌ها به این امر توجه ویژه داشته باشند و از مهارت‌های گوناگون برای کاهش آسیب در خانواده استفاده کنند، که از جمله این مهارت‌ها گوش دادن فعال است.
باصری، نکاتی همچون نشان دادن علاقه و توجه به صحبت‌های کودکان، تشویق کردن کودکان به صحبت کردن، صبور بودن در گوش کردن به کودکان، همدلی کردن با کودکان، اجازه دادن به کودکان برای ابراز عقاید، پرسیدن سوالات باز از کودکان، وقت گذاشتن برای کودکان و دادن احساس ارزشمندی به کودکان را در گوش دادن موثر کمک کننده خواند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار