ايمنا گزارش مي دهد؛
تابناک: سيگارش را روشن مي كند، پايپ را آماده مي كند، فندك كهنه اش را از جيبش در مي آورد و در مقابل چشم فرزندش پودر شيشه را روي زرورق مي ريزد، با دستاني لرزان فندك را روشن مي كند و بي اعتنا به اشك هايي كه پشت پرده ي اتاق خواب ريخته مي شود آينده اجتماعي خانواده اش را دود مي كند.
کد خبر: ۷۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 12 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ايمنا، زن حافظ کانون خانواده است. اعتياد يك زن به خاطر اهميت جايگاه اجتماعي او موجب می شود که همه اعضای خانواده و با سرعت بیشتری در معرض ابتلا قرار بگیرند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که اکثر زنان معتاد توسط شوهر یا فرزندانشان به مواد مخدر معتاد شده اند.

مواد مخدر یک بلای خانمانسوز برای خانواده، آسیب اجتماعی بزرگ برای جامعه، تجارت کثیف پرسود برای قاچاقچیان و معضل امنیتی و اجتماعی برای دولت است.

بر اساس گفته هاي استاندار اصفهان در نشست خبري اعتياد تيرماه 94، یک میلیون و 20 نفر با پدیده شوم اعتياد درگیر هستند که در مجموع با خانواده‌هایشان به پنج میلیون و 500 هزار نفر می‌رسند، همچنين هر روز هشت نفر در کشور به خاطر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

زرگرپور ادامه داد: در سال‌های گذشته استان اصفهان، به لحاظ مرگ‌ومیر معتادان جایگاه مطلوبی نداشت اما با توجه به برنامه‌ریزی‌هاي صورت گرفته در خصوص مبارزه با مواد مخدر در سال 1393 شاهد کاهش 40 درصدی مرگ‌ومیر معتادان نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

آثار تخريبي استفاده از مواد مخدر در زنان بعد از يك سال آشكار مي شود

سرهنگ تقي حسيني رييس پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، با اشاره به رشد مواد صنعتي تصريح كرد: متاسفانه در 6 ماه اول سال 93 در زمينه اعتياد زنان در استان اصفهان رشد نامحسوسي داشتيم كه با اقدامات فرهنگي صورت گرفته در زمينه گرايش به مواد مخدر صنعتي اين رشد متوقف شده است.

وي ادامه داد: زنان معتاد بيشتر توسط خانواده خود معتاد مي شوند كه شامل همسر، پدر يا مادر، برادر يا فرزند مي شود.

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، با اشاره به حضور كم زنان در باندهاي مواد مخدر، اظهار كرد: در 4 ماه اول سال جاري كمتر از 4 نفر در باندهاي دستگير شده مواد مخدر حضور دارند همچنين در بحث خريد و فروش مواد مخدر زنان به عنوان كمك كننده در توزيع و خرده فروشي ها حضور دارند.

حسيني تاثير مواد مخدر بر زنان را بسيار بالاتر از مردان دانست و تاكيد كرد: با توجه به مواد مخدري كه هر كس مصرف مي كند، آثار تخريب همان مواد در مردان بين 3 تا 4 سال و در زنان بعد از يك سال آشكار مي شود.

آسيب سوء مصرف مواد مخدر در زنان 50 برابر مردان است

مصطفي هادي زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، نرخ ابتلا به اعتیاد در کشور 2.69 درصد و در اصفهان 1.9 درصد عنوان کرد و افزود: رتبه استان اصفهان در آمار معتادان از بين 31 استان، 19 ام کشور است و آمار معتادان در استان اصفهان 100 هزار معتاد برآورد شده است كه 10 درصد آن ها را زنان تشكيل مي دهند، همچنين جرایم 53 درصد زندانیان زندان های استان مرتبط با مواد مخدر است.

وي با اشاره به افزايش مرگ و مير زنان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر، اظهار كرد: سن اكثر بانواني كه بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت مي كنند، حداكثر 35 سال است و علت، آسيب زياد مواد صنعتي مخصوصا شيشه مي باشد، همچنين آسيب اين سوء مصرف در معتادان زن 50 برابر معتادان مرد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ادامه داد: اگر ميانگين فوت يك جوان بر اثر مصرف مواد مخدر صنعتي و روانگردان را 3 تا 5 سال بر آورد كنيم اين ميانگين در زنان بين 1 تا 3 سال بر آورد شده است.

استان اصفهان رتبه سوم مبارزه با عرضه مواد مخدر در كشور را دارد

هادي زاده با اشاره به مشكل فرهنگي عدم پذيرش اعتياد زنان، خاطرنشان كرد: برآورد ها نشان مي دهد كه 20 درصد مردان و پسران معتاد به سراغ درمان مي آيند، اما اين آمار در بانوان معتاد به 10 درصد كاهش مي يابد و اين موضوع به خاطر آن است كه بانوان با فهميدن اعتياد همسرانشان فداكاري مي كنند با اينكه هزينه ي درمان آنها زياد است اما اين در مورد آقايان كم تر از بانوان است و يك مرد سخت تر اعتياد همسرش را مي پذيرد.

وي گفت: در پيمايش ملي شيوع شناسي كه 5 سال يك بار انجام مي شود نرخ ابتلاي زنان به اعتياد در كشور 9.8 درصد است و در استان اصفهان متاسفانه از ميانگين كشور بالاتر و 10.2 درصد مي باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به رتبه سوم مقابله با عرضه مواد مخدر در كشور توسط ستاد رياست جمهوري تصريح كرد: در حوزه بانوان در زمينه پيشگيري و درمان اقدامات زيادي صورت گرفته است.

فاصله زماني اولين استفاده از مواد مخدر تا اولين تزريق در زنان 1 تا 2 سال است

دکتر مرضیه فرشاد معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، با اشاره به رشد اعتياد در زنان در استان اصفهان، افزود: مراكزي براي درمان سرپايي معتاديني كه اعتياد آن ها نسبتا كم است در نظر گرفته شده است كه ابتدا با مصرف روزانه متادون تحت نظر پزشك قرار ميگيرند و بعد از آن متادون را هم ترك مي كنند، اما براي بانواني كه اعتياد آن ها زياد است دو مركز اقامتي ميان مدت شامل مركز اقامتي معجزه خاموش زندگي واقع در خيابان امام خميني خيابان مينو و مركز اقامتي آينده روشن اصفهان واقع در خيابان امام خمنيني بابوكان در نظر گرفته شده است كه مدت 28 روز در اين مراكز بستري مي شوند و تحت درمان قرار مي گيرند.

وي با اشاره به مراجعه 670 نفر در سال 93 براي درمان به اين دو مركز، تصريح كرد: متاسفانه به خاطر برچسب هايي كه به زنان معتاد زده مي شود، اعتياد در زنان مخفي مي ماند و براي درمان به اين مراكز مراجعه نمي كنند و ترجيح مي دهند به شهر هاي اطراف براي درمن اعتياد مراجعه كنند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: فاصله زماني اولين استفاده از مواد مخدر تا اولين تزريق در مردان بين 6 تا 8 سال است و اين در حالي است كه همين مورد در زنان بين 1 تا 2 سال مي باشد، همچنين وابستگي زنان به مواد مخدر بسيار بيشتر از مردان است و عوارض جسماني بيشتري هم براي آن ها دارد.

فرشاد از راه اندازي مركز توانمندياري و جامعه پذيري بانوان خبر داد و تاكيد كرد: در اين مركز درصدد هستيم براي زناني كه بهبود پيدا مي كنند دوره ي درمان 2 تا 3 ماهه برگزار كنيم و وام اشتغال 5 ميليون توماني براي زناني كه از پاكي آن ها 6 ماه تا 1 سال مي و با كمك بهزيستي دوره هاي فني و حرفه اي را گذرانده اند در نظر گرفته شده است.

وي ادامه داد: متاسفانه در باشگاه ها و آرايشگاههاي استان اصفهان مصرف شيشه براي لاغري و شفاف سازی پوست شفاف توصيه مي شود همچنين اخيرا به افرادي كه هروئين مصرف ميكنند پيشنهاد مي شود كه براي ترك از شيشه استفاده كنند و به دانشجويان قرص شب امتحان كه همان ويتالين است فروخته مي شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به خدمات ارائه شده در مراكز درماني خاطرنشان كرد: در اين مراكز اقدام به برگزاري خدمات خانواده،جلسات مشاوره و گروه درماني كرده ايم، همچنین خط تلفني 1480 بهزيستي استان اصفهان از 8 صبح تا 8 شب آماده ارائه مشاوره رايگان به خانواده ها است.

راه اندازي مددسراي بانوان آسيب ديده معتاد بي خانمان در اصفهان

مسعود مهدويان فر مدير امور اجتماعي و مشاركت مردمي شهرداري اصفهان در گفتگو با ايمنا گفت: بر اساس تحقيقات شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در مورد نگرش مردم به مواد مخدر و روان گردها ميزان تمايل افراد به مصرف مواد مخدر در استان اصفهان 12 درصد و ميانگين وجود باورهاي نادرست نسبت به آثار جسمي مواد مخدر 25 درصد است.

وي با اشاره به لزوم حمايت هاي اجتماعي از زنان معتاد خاطرنشان كرد: در هر كلانشهرمانند اصفهان 14 مركز نياز است تا به واسطه اين مراكز بانوان آسيب ديده و يا در معرض آسيب مورد حمايت اجتماعي قرار گيرند و ساماندهي شوند.

مدير امور اجتماعي و مشاركت مردمي شهرداري اصفهان هدف اصلي راه اندازي مددسراي بانوان را حمايت از بانوان آسيب ديده معتاد بي خانمان عنوان و افزود: برخي از اين 14 مركز براي ساماندهي بانوان آسيب ديده شامل مركز بازپروري دختران و زنان آسيب ديده اجتماعي، مركز مداخله در بحران (اورژانس اجتماعي)، خدمات سيار، خانه سلامت، مركز زنان ويژه، كمپ هاي ترك اعتياد (ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر)، كمپ هاي ترك اعتياداجباري (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر)، مركز بيماران رواني، مركزكودكان خياباني، مركز ترك اعتياد TC سرپناه شبانه (گرم خانه) است.

مهدويان فر ادامه داد: تامين مكان در راه اندازي سرپناه شبانه در حيطه وظايف و اختيارات بهزيستي است ولي با تعامل و همكاري بهزيستي و شهرداري اصفهان و همچنين نگاه مثبت مديران شهري به حل معضلات شهر، شهرداري در تامين مكان مددسراي بانوان مساعدت و همكاري كرده است.

وي هدف اصلي راه اندازي مددسراي بانوان را حمايت از بانوان آسيب ديده معتاد بي خانمان عنوان كرد و ادامه داد: كاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از اعتياد و بي خانماني زنان آسيب ديده، سالم و زيباسازي چهره شهر، تقويت بنيان خانواده هاي ساكن در شهر، پيشگيري از بيمارهاي عفوني مثل ايدز و هپاتيت، تسريع در ارائه خدمات فوريتي به افراد بي خانمان، پيشگيري ازبروز مخاطرات و تهديدات جاني ناشي از فصل سرما براي بي خانمان از ديگر اهداف راه اندازي اين مركز است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار