در کنار بوی بهار نارنج که کوچه پس کوچه ی شهر شعر و ادب ایران را غرق در عطر می کند، وجود عمارت و خانه های قدیمی شیراز در گوشه و کنار این شهر عاشقان هنر را از اقصی نقاط دنیا به سمت خودشان جذب می کنند.
کد خبر: ۷۵۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 17 June 2019


خانه سعادت شیراز

در این شهر بنا های بسیار زیبا که معماری و هنر ایرانی را به خوبی در هم تلفیق کرده اند به چشم میخورند و امروز اکثر آن ها چهره ی دیگری به خودشان گرفته اند. در ادامه معروف ترین خانه های قدیمی شیراز را معرفی خواهیم کرد.


در بین تمام خانه های قدیمی شیراز، اگر به دنبال مکانی برای لذت بردن از هنر کاشی کاری و آجرکاری هستید، خانه سعادت می تواند گزینه ای عالی به شمار آید. این خانه که به جای مانده از دوره قاجاریان می باشد، با داشتن اتاق های کاشی کاری شدع و سقف های چوبی و حیاطی زیبا با حوض فیروزه ای و باغچه های پر از گل و گیاه و درخت، یکی از بهترین ها برای لذت بردن از معماری اصیل ایرانی می باشد. با توجه به قرار گرفتن این خانه در بافت قدیمی شیراز در نتیجه می توانید براحتی از سایر جاذبه های این شهر نیز بازدید کنید.این خانه مانند بسیاری از خانه های دیگر این شهر تغییر کاربری داده و در حال حاضر به عنوان موزه خاتم شناخته میشود و فضایی عالی برای لذت بردن از تماشای هنر خاتم کاری که از اصلی ترین صنایع دستی شیراز می باشد محسوب میشود.

 

خانه فخرالملوک
فخرالملوک؛ دختر قوام بزرگ صاحب عمارتی بسیار زیبا با سه طبقه بود که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شد. این خانه مانند سایر عمارت های آن دوره دارای حیاط بزرگ با حوض و باغچه، اتاق های چند دری با شیشه های رنگی و گچ بری و کاشی کاری، عمارت شاه نشین غرق در هنر و زیبایی و سایر بخش ها از قبیل آشپزخانه و اسطبل و ... می باشد که البته برخی از آن ها تغییر شکل پیدا نموده اند.

گذر زمان کمی بر چهره ی این خانه غبار ویرانی نشانده بود و به همین خاطر مراحل بازسازی و مرمت آن در سال ۱۳۸۱ انجام شد و با توجه به هنر های مختلف به کار رفته در در و دیوار این عمارت، به عنوان موزه هنر های تجسمی مشکین فام تغییر کاربری داد. به عبارت دیگر، با بازدید از خانه فخرالملوک می تواند علاوه بر تماشای هنر تاریخی و اصیل ایرانی در بخش های مختلف عمارت، از آثار هنری هنرمندان ایران و مخصوصا شیرازی ها نیز بازدید کنید.

نمای داخل خانه فخرالملوک شیراز

آدرس: شیراز، گذر تاریخی سنگ سیاه

 

خانه زینت الملک
زینت الملک دختر حبیب الله قوام و یکی از زنان نیکوکار شیراز بود که در عمارت قجری زیبا واقع در ضلع غربی باغ نارنجستان زندگی می کرد. این عمارت محل زندگی زینت الملک و همسرش فروغ الملک بود که از زیر زمین آن به داخل باغ نارنجستان راه وجود داشت. بخش های مختلف این خانه شامل محوطه ای با حوض و باغچه های پر از درختان بهارنارنج، زیرزمین، سردر زیبا با کاشی کاری های هفت رنگ و نشان شیر خورشید و آیه ی قرآنی، اتاق هایی با سقف های پر از نقش و نگار و نقاشی و تالار پر از آیینه کاری و پنجره هایی با شیشه های رنگی می باشد. خانه زینت الملک در حال حاضر به موزه مشاهیر مشهور می باشد و مجسمه های فعالان سیاسی و مذهبی و ادبی و همچنین مجسمه زینت الملک در آن به نمایش گذاشته شده است

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کنار باغ نارنجستان قوام

خانه ضیائیان
اغلب خانه های قدیمی شیراز از نظر معماری شباهت بسیار زیادی به هم دارند و گچ بری، آیینه کاری و نقاشی بر در و دیوار آن ها براحتی به چشم میخورد، اما خانه ضیائیان که یکی از بنا های دوره قاجاریان می باشد کاملا ساده و بی آلایش است. مهم ترین ویژگی این خانه، وجود کاشی کاری های رنگارنگی می باشد که به بخش های مختلف آن رنگ و جلوه ای بی مانند را بخشیده است. این خانه هنوز مانند گذشته ابهت و شکوه خود را حفظ کرده و مکانی مناسب برای برگزاری کارگاه های هنر های سنتی شده است.

آدرس: شیراز، خیابان قاآنی ها، کوچه مقنی ها، پلاک ۱۲

 

خانه صابر
بهترین نمونه قرینه سازی در معماری ایرانی را می توان در خانه تاریخی صابر مشاهده کرد که بخاطر قدمت بسیار بالا و تعلق آن به دوره زندیه از شهرت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این عمارت تاریخی و باشکوه که هنوز چیزی از استواری آن کاسته نشده است، متعلق به حسن علی صابر سنگی؛ یکی از تاجران نام آشنای دوره زندیه می باشد و تزئینات به کار رفته در بخش های مختلف آن فوق العاده زیبا می باشد.

آدرس: شیراز، کوچه محله سرباغ، بن بست کدخدا، پلاک ۶۲

خانه صالحی شیراز
خانه صالحی یکی از خانه های قدیمی شیراز می باشد که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت و خانه ی تاریخی که به سبک خانه های دوره قاجاریان ساخته شده است، در حال حاضر به عنوان موزه لباس های سنتی مور استفاده قرار گرفته و شرایط مناسبی را برای تماشای زیبایی های لباس های محلی این مرز و بوم در کنار معماری با شکو ایران را برایتان فراهم نموده است.یکیاز زیباترین بخش های خانه صالحی، دیوار های حیاط آن می باشد که کاشی کاری های خارق العاده داشته و نقش پادشاهپان دوره های مختلف از قبیل کیانی، هخامنشی، ساسانی، صفوی، زندیه و قاجار را به شیوه ای کاملا هنرمندانه و با ظرافت خاص به نمایش گذاشته است.

آدرس: شیراز، بافت تاریخی شهر، روبروی شاهچراغ، کوچه هفت پیچ

خانه شوریده شیرازی
اگر کمی اهل شعر و ادبیات فارسی باشید، بدون شک نام شوریده شیرازی را شنیده اید. این شاعر نامی در خانه ای دو طبقه با معماری به سبک دوره قاجار زندگی می کرده است که هنر در در و دیوار آن نقش بسته است. این عمارت و بنای تاریخی در فاصله ی بسیار کم با خانه صالحی قرار ساخته شده و با کاشی کاری های رنگارنگ و گچ بری های ظریف چشم هر بیننده ای را به خودش جلب میکند.

آدرس: شیراز، کوچه هفت پیچ

از دیگر خانه های قدیمی شیراز می توان به خانه توکلی، محتشم، منطقی نژاد و عمارت شاپوری اشاره کرد که هر یک زیبایی و شکوه خاص خودشان را داشته و می توانند بهانه ای برای بازدید از زیبایی های نهفته در گوشه و کنار این شهر به شمار آیند. لازم به ذکر است که خانه منطقی نژاد در حال حاضر به عنوان موزه آرشیو آوا و نوا مورد استفاده قرار گرفته شده است.

خانه های قدیمی شیراز

 

رستوران و اقامتگاه در خانه های قدیمی شیراز


برخی از خانه های قدیمی شیراز بخاطر داشتن شرایط مناسب برای استراحت و میزبانی از مهمانان و گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا، به هتل و اقامتگاه های سنتی و همچنین رستوران های سنتی تبدیل شده اند. برای مثال، رستوران سنتی خانه پرهامی بنایی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال می باشد که مکانی مناسب برای خوردن غذا های شیراز در فضایی کاملا تاریخی و ایرانی در آن فراهم شده است و به شدت مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است.اقامتگاه سنتی فروغ نیز یکی از اقامتگاه های سنتی شیراز می باشد که در واقع بخشی جدا شده از خانه فروغ الملک محسوب میشود. فاصله ی کم با جاذبه های تاریخی شیراز و داشتن اتاق هایی با دکوراسیون کاملا سنتی و متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی از جمله ویژگی های این اقامتگاه می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار