با گرم شدن هوا حریق جنگل‌های بلوط، بنه و بادام‌کوهی مراتع سطح شهرستان فیروزآباد را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۷۵۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 15 June 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها یکی از عامل‌های تخریب جنگل‌هاست، به‌گونه‌ای که هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و خشک شدن گیاهان، میزان قابل‌توجهی از جنگل‌های مناطق خوش آب‌وهوا دستخوش حریق شده و در آتش می‌سوزد.

امسال با توجه به بارش‌های فراوان باران در فصل بهار و رویش انبوه گیاهان، طراوت و شادابی وصف‌ناپذیری در مراتع و جنگل‌های فیروزآباد و استان فارس وجود داشته است.

با گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان، خطر حریق در جنگل‌ها بیشتر می‌شود و ظرف ماه‌های اخیر این گیاهان خطری بزرگ برای حریق در جنگل‌ها به‌شمار می‌روند.

با توجه به اینکه این سال‌ها جنگل‌های فیروزآباد با پدیده زوال روبه‌رو بوده و عرض چند سال اخیر حجم انبوهی از جنگل‌ها نابودشده است، به نظر می‌رسد هوشیاری مسوولان و برنامه‌ریزی جدی برای صیانت از جنگل‌ها و همچنین آمادگی برای حریق ضروری است.

جای بسی تأسف است که سالانه بالغ‌بر صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع فیروزآباد در آتش می‌سوزد. درحالی‌که برای کاشت یک درخت بنه، بلوط و یا بادام‌کوهی یا یک درخت مثمر باید هزینه‌های زیادی صرف شود، به‌یقین حراست و هوشیاری در صیانت از جنگل‌های منطقه می‌تواند در کاهش آثار تخریب جنگل‌های شهرستان فیروزآباد مؤثر باشد.

علاوه بر خسارت‌های زیست‌محیطی حریق جنگل‌ها و مراتع، آتش‌سوزی تبعات بسیار سنگینی مانند فرسایش زمین‌، افزایش روان آب‌ها در مواقع بارندگی به دلیل از بین رفتن بخش زنده خاک و از بین رفتن هوموس و مواد آلی خاک دارد.

آلودگی هوا، از بین رفتن علوفه و بوته‌های مرتعی، به خطر افتادن جان انسان‌ها و حتی حیوانات و جانوران، صدمه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و خسارت به پناهگاه حیوانات وحشی از دیگر خسارات ناشی از حریق در مراتع و جنگل‌ها است.

 

 

پیش‌بینی ابزارهای کنترل قبل از وقوع برای کاهش تبعات حادثه، مدیریت هدفمند و هوشمندانه بحران جهت صیانت از جنگل‌های استان در مقابل حریق و شناسایی کانون‌های مستعد آتش‌سوزی و برنامه‌ریزی جدی برای مقابله با هرگونه حریق در جنگل‌های این منطقه ضروری است.

می‌توان بامطالعه ترکیب پوشش گیاهی و برخی پارامترهای فیزیکی محیط و با بهره‌گیری از تکنیک‌های پیشرفته سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) از حریق در جنگل‌ها پیشگیری کرد.

شناسایی نقاط بحرانی مستعد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین اقدامات مسوولان امر و ستاد بحران برای کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی است.

 

 

شهرستان فیروزآباد که هرساله بخش اعظمی از جنگل‌ها و مراتع آن مانند کوه برز، دشت وسیع موک، کوه سپیدار و ...طعمه حریق می‌شود لازم است امسال بیش از سال‌های پیش از سوی مسوولان و ستاد مدیریت بحران مورد اهمیت ویژه قرار گیرد که باوجود پوشش گیاهی چند برابری نسبت به سال‌های گذشته و استفاده از نیروهای باتجربه و مسوولیت‌پذیر به‌دور از شعار کمترین خسارت را شاهد باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد در خصوص خطر حریق در جنگل‌ها و مراتع شهرستان به خبرنگار فارس می‌گوید: با ایجاد راه‌حل‌های مختلف و بهره‌گیری از ظرفیت کارشناسان توانمند و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان حتی بدون صرف هزینه خسارت‌های ناشی از حریق را در جنگل‌های شهرستان کاهش داد.

 

 

عبدالحمید بهبودی با اشاره به نبود اعتبار کافی در این زمینه، افزود: با توجه به اینکه اعتبارات شهرستان محدود است، برای اطفاء حریق باید برنامه‌های راهبردی مختلفی تدوین شود.

وی، با اشاره به ظرفیت‌های مختلف شهرستان، ادامه داد: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها همچون پتانسیل مردمی برای اطفاء حریق باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد اضافه کرد: ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردمی، دهیاری‌ها، شوراهای روستا و همچنین شاخص‌های نهادهای اجرایی تأکید شده است.

وی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه، تأکید کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها، و سازمان‌هایی همچون بسیج، آموزش‌وپرورش و هلال‌احمر برای آگاه‌سازی مردم در جهت صیانت از جنگل‌ها بهره گرفته شود.

بهبودی ابراز کرد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده نقاط بحرانی مستعد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شناسایی‌شده است.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد گفت: اجرای مانور اطفاء حریق در شهرستان با حضور آتش‌نشانی، هلال‌احمر، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی در اوایل خردادماه به‌منظور آمادگی جهت مقابله با حریق احتمالی برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی اطفاء حریق در یک خردادماه ۹۸ با حضور جمعی از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها و عشایر، بخشدار مرکزی و مرتع‌داران خبر داد و گفت: احداث آتش‌بر در مناطق بحرانی دشت چوگان به طول ۴۷ کیلومتر و کوه سفیدار به طول ۳۷ کیلومتر با همکاری اداره راهداری و حمل‌ونقل و شرکت راه‌سازی تیراژه و همچنین تیغ‌زنی اطراف جاده‌های مواصلاتی اعم از روستایی و شهری در مناطق جنگلی و مرتعی با همکاری اداره راهداری و حمل‌ونقل شهرستان از دیگر اقداماتی بود که تلاش شود آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را در منطقه به حداقل برساند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار