معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس با اشاره به پژوهش‌ها و مستند نگاری های انجام شده از احیای دو رشته منسوخ شده در این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۵۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 04 June 2019

تابناک فارس به نقل از روایط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس حیدر علی زاهدیان اظهار داشت: بنا به تعریف شورای احیا و باز زنده سازی رشته های صنایع دستی، اگر در رشته هنری، تولیدات به زیر 5 کارگاه فعال برسد، عنوان منسوخ شده به آن رشته تعلق می گیرد.

وی افزود: طرح احیا رشته سیاه چادربافی عشایر فارس اسفند ماه پارسال در شورای احیا و باز زنده سازی به تصویب رسید و مستند نگاری پرونده احیای رشته مسگری شیراز نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

زاهدیان نژاد با اشاره به تخصیص 5 میلیارد ریال تسهیلات به دو استاد مسگری اضافه کرد: این میزان تسهیلات به منظور تولید مواد اولیه مسگری سنتی و ساخت ظروف مسی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تا پایان سال گذشته ۱۵ رشته منسوخ شده در استان فارس احیا شده است، که شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی ، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی، دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نی ریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخشی از این رشته‌ها می باشند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس خاطرنشان کرد: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از ایام گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار