می‌دانید بلندترین آبشار دنیا کجاست؟ دیدن آبشار بسیار بزرگی که صدها متر به‌سمت پایین، و میان مسیل یا درهٔ عمیقی سرازیر می‌شود، از آن تجربه‌هایی است که شاید یک‌بار در زندگی انسان رخ بدهد. به همین خاطر است که وقتی آدم فهرست بلندترین آبشارهای دنیا را می‌خواند، با تمام وجود می‌خواهد این آفریده‌های فوق‌العادهٔ طبیعت را از نزدیک تماشا کند.
کد خبر: ۷۵۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 01 June 2019

این ۱۰ آبشار بلند دنیا، علی‌رغم آنکه مناظر باشکوهی دارند، اما اکثرا در مناطق دورافتاده واقع شده‌اند و به همین خاطر دسترسی به آن‌ها سخت است. علاوه‌براین، نمی‌توان با قطعیت گفت که همهٔ آبشارهای بلند دنیا کشف شده‌اند. شاید چند وقت دیگر خبر برسد که آبشاری بلندتر از همهٔ آبشارهای این فهرست کشف شده است. اصلا اگر شما هم اهل طبیعت گردی و ماجراجویی هستید، کوله‌بار سفر را ببندید و به کشف آبشارهای نادیده بروید. کسی نمی‌داند؛ شاید شما روزی بلندترین آبشار دنیا را کشف کردید!

اگر چنین رویایی در سر دارید، فعلا این مقاله را تا انتها بخوانید و ببینید، و با بلندترین آبشارهای دنیا آشنا شوید.

 

۱. آبشار آنخل، ونزوئلا

آبشار آنخل؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۹۷۹ متر

آبشار آنخل (Angel) در پارک ملی کانایما (Canaima) در ایالت بولیوار (Bolivar) کشور ونزوئلا واقع شده و طولانی‌ترین ریزشگاه آن از سطح صاف تخت‌تپهٔ اویان (Auyán-Tepuí) تقریبا ۸۰۷ متر است. آنخل، بلندترین آبشار دنیا محسوب می‌شود که به‌صورت دائمی جریان دارد. این آبشار را به‌خاطر جیمز کروفورد اینجل (James Crawford Angel)، ماجراجوی آمریکایی نام‌گذاری کردند که در زبان اسپانیایی آنخل تلفظ می‌شود. اینجل در سال ۱۹۳۳ برفراز این منطقه پرواز می‌کرد که هواپیمایش دچار نقص فنی شد و به‌ناچار اینجا فرود آمد؛ بعد هم به‌طور تصادفی بلندترین آبشار دنیا را کشف کرد. این آبشار یکی از شاخه‌های رودخانهٔ کاراو (Carrao) را تشکیل می‌دهد و در میان محلی‌ها به‌نام‌های کرپاکوپای مرو (Kerepakupai Merú)، پارکوپا مرو (Parecupa Merú)، سالتو آنخل (Salto Angel) و سالتو چورون مرو (Salto Churún Merú) هم مشهور است که همگی به‌معنی آبشار عمیق‌ترین مکان هستند.

 

۲. آبشار توگلا، آفریقای جنوبی

آبشار توگلا؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۹۴۸ متر

در زمان مناسب سال و به‌ویژه پس از بارانی شدید، آبشار توگلا (Tugela) را می‌توان از جادهٔ اصلی به‌راحتی دید. این آبشار در سرچشمهٔ رودخانهٔ توگلا در کوه‌های دراکنزبرگ (Drakensberg) در استان کوازولو ناتال (KwaZulu-Natal) واقع شده و بلندترین آبشار آفریقای جنوبی است. ناگفته نماند که بعضی‌ها معتقدند توگلا بلندترین آبشار دنیا است، نه آنخل.

 

۳. آبشار ترس هرماناس، پرو

آبشار ترس هرماناس؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۹۱۴ متر

ترس هرماناس (Tres Hermanas) در زبان اسپانیایی به‌معنای سه خواهر است و به‌خاطر سه ردیفی که دارد به این نام معروف شده است. آبشار ترس هرماناس در منطقهٔ آیاکوچو (Ayacucho) واقع شده که جنگل‌های استوایی سرسبزی دارد. دو ردیف این آبشار ۹۱۴ متری به یک حوضچهٔ بزرگ و سومی به رودخانهٔ کوتیویرنی (Cutivireni) می‌ریزند.

 

۴. آبشار اولوپنا، ایالات متحده
آبشار اولوپنا؛ بلندترین آبشار دنیا

 

ارتفاع آبشار: ۹۰۰ متر

آبشار اولوپنا (Olo’upena) در شمال‌شرقی مولوکای (Molokai) از جزایر هاوایی واقع شده است. یکی از بلندترین صخره‌های ساحلی دنیا، بستر این آبشار برای سرازیر شدن است. این آبشار از جریان کوتاه و فصلی نشئت می‌گیرد و آن را فقط از آسمان یا اقیانوس می‌توان تماشا کرد، چون در دل صخره‌ها پنهان شده و به پایین سرازیر می‌شود.

 

۵. آبشار یومبیلا، پرو

آبشار یومبیلا؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۹۶ متر

یومبیلا (Yumbilla) در زبان کچوا (Quechua)، زبان مردم منطقهٔ آمازوناس (Amazonas) به‌معنای قلب عاشق است. شکل آبشار تماشایی یومبیلا هم که در جنگل کوییسپس (Cuispes) واقع شده، شبیه قلب است. پنجمین آبشار بلند دنیا علی‌رغم اینکه حجم آب کمی دارد، اما چشم آدمی را به خود خیره می‌کند، چون آب آن به قطره‌های نقره‌فامی می‌ماند که راه خود را از میان ابرهای جنگل باز کرده و به پایین سرازیر می‌شوند.

 

۶. آبشار وینوفوسن، نروژ

آبشار وینوفوسن؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۶۰ متر

آبشار وینوفوسن (Vinnufossen) بلندترین آبشار اروپاست. این آبشار پیش از آنکه به انتهای دره برسد، چهار ریزشگاه دارد. وینوفوسن بخشی از رودخانهٔ وینو (Vinnu) را تشکیل می‌دهد که سرچشمهٔ اصلی آن یخچال طبیعی وینوفونا (Vinnufonna) است.

 

۷. آبشار بالایفوسن، نروژ

آبشار بالایفوسن؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۵۰ متر

آبشار بالایفوسن (Balåifossen) دومین آبشار بلند نروژ و قارهٔ اروپاست و در استان هوردالاند (Hordaland) واقع شده است. این آبشار با برف‌های فصلی تغذیه می‌شود و حجم آب کمی دارد.

 

۸. آبشار پوئکاوکو، ایالات متحده

آبشار پوئکاوکو؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۴۰ متر

آبشار پوئکاوکو (Pu’uka’oku) در امتداد ساحل شمالی جزیرهٔ مولوکای قرار گرفته و دومین آبشار بلند امریکا است. این آبشار درون درهٔ سرسبزی می‌ریزد و فقط از درون هلیکوپتر می‌توان آن را تماشا کرد.

 

۹. آبشار جیمز بروک، کانادا

آبشار جیمز بروک؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۴۰ متر

آبشار جیمز بروک (James Bruce) از پهنهٔ برفی کوچکی سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۸۴۰ متر، به خلیجک پرینسس لوئیزا (Princess Louisa) می‌ریزد. این آبشار به‌همراه چند آبشار دیگر، در پارک استانی دریایی پرینسس لوئیزا در بریتیش کلمبیا (British Columbia) واقع شده است.

 

۱۰. آبشار براون، نیوزلند

آبشار براون؛ بلندترین آبشار دنیا

ارتفاع آبشار: ۸۳۶ متر

آبشار براون (Browne) در پارک ملی فیوردلند (Fiordland) (در نیوزلند) واقع شده است. این آبشار از دریاچهٔ براون سرچشمه می‌گیرد و به خلیجکی در اقیانوس می‌ریزد. نیمهٔ پایینی آن از میان پوشش متراکم گیاهی عبور می‌کند، به همین خاطر به‌راحتی دیده نمی‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار