معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور در شهرستان لامرد اظهار داشت: شهر لامرد در راس قطب اقتصادی فارس قرار دارد و از همین رو بایسته است بخش فرهنگی را برای حضور در جشنواره پایتختی کتاب ایران همراهی کند.
کد خبر: ۷۴۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ 22 May 2019

تابناک فارس به قنل از ایرنا:معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور در شهرستان لامرد اظهار داشت: شهر لامرد در راس قطب اقتصادی فارس قرار دارد و از همین رو بایسته است بخش فرهنگی را برای حضور در جشنواره پایتختی کتاب ایران همراهی کند.
مهدی امید بخش افزود: رسیدن به نتیجه مطلوب با همکاری نهادهای اقتصادی و نهادهای فرهنگی در اجرایی ‌کردن طرح‌های ترویج مطالعه میسر خواهد شد.
وی، با اشاره به ظرفیت‌های موجود در روستاها بیان کرد: از روستاهای شهرستان لامرد در سال 97 آمار مناسبی در حوزه کتاب‌ خوانی ارایه شد.
معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس افزود: این شهر خدمات ارزنده‌ای را در حوزه کتاب و مطالعه به ثبت رسانده است و می توان با اجرایی‌کردن طرح‌های جدید برای جذب و ایجاد شور و علاقه در قشر جوان، شاهد جامعه‌ای سرزنده و آگاه با تولید اندیشه‌های جدید و مبتکرانه باشیم.
امیدبخش، هدف از شرکت در جشنواره پایتختی کتاب ایران را تعالی‌ بخشی به آگاهی مردم به ویژه افرادی دانست که کمتر به وادی مطالعه و بوستان کتاب قدم گذاشته اند.
وی، همچنین به افتخار آفرینی روستای دهنو بخش چاهورز در جمع روستاهای دوستدار کتاب ایران در دوره گذشته اشاره کرد و گفت: این روستا در ارایه طرح‌های حامی کتابخوانی و ارتقای آگاهی، مطالعه و فرهنگسازی در حوزه کتاب برتر بود و رقابت بسیار تنگاتنگی با سایر رقبای خود داشت و امیدواریم امسال بتواند در جایگاهی مناسب قرار گیرد.
امام جمعه لامرد هم در این نشست بیان داشت: این شهرستان با صبغه و پیشینه‌ای تاریخی، شاهد بزرگمردانی در حوزه فرهنگ، کتاب و دانش بوده که در تاریخ جاودانه شده اند.
حجت الاسلام علی حسین زاده با تاکید بر مطالعه روزانه و اهمیت خواندن کتاب در زندگی فردی و اجتماعی گفت: امروز سرانه مطالعه و جایگاه کتاب در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته به مراتب کمتر شده و می طلبد که همه نهادهای فرهنگی با اجرایی ‌کردن طرح‌های بکر، جامعه را به مطالعه دعوت کنند.
امام جمعه لامرد ادامه داد: مهم کسب عنوان پایتختی کتاب نیست، مهم رسیدن به زمانی است که مطالعه تبدیل به نیاز شود.
شهرستان لامرد در فاصله 365 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال 1393 آغاز شد و تا کنون پنج دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.
لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.
استان فارس از نخستین دوره رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال 1393بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال 1394 توانست در میان پنج شهر نخست قرار گیرد و در سال 95 به رتبه سوم دست یافت.
در دوره سوم، چهار نامزد از استان فارس برای شرکت در رقابت ها معرفی شدند و علاوه بر شیراز، شهرهای اوز لارستان، صدرا شیراز و آباده نیز در این جمع قرار گرفتند.
در دوره چهارم این رویداد، شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتابخوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.
در دوره پنجم، شیراز، اوز لارستان و صدرا از استان فارس برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در جمع نامزد های نهایی قرار گرفتند، همچنین 2 روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار