کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اعلام اینکه حدود سه میلیون نفر از سال 2015میلادی از بحران ونزوئلا گریخته اند، تاکید کرد که اکثر این افراد را باید آواره تلقی کرد.
کد خبر: ۷۴۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶ 22 May 2019

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، «لیز تروسل» سخنگوی این کمیساریا گفت که با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در ونزوئلا در اوج نزاع قدرت بین «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و «خوان گوایدو» رهبر مخالفان، به طور متوسط در هر روز سه هزار تا پنج هزار نفر ونزوئلا را ترک می کنند.
براساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، 460 هزار ونزوئلایی عمدتا در کشورهای همسایه رسما خواستار پناهجویی شده اند. 
این سازمان در بیانیه ای یادآور شد که با انتشار دستورالعملی، به کشورهای همسایه ونزوئلا توصیه کرده است که اکثر بی خانمان های ونزوئلایی محق برخورداری از حمایت بین المللی هستند. 
کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه خود دلیل این توصیه را تهدیدهای جانی، امنیتی و یا آزادی برای این افراد در نتیجه شرایطی دانست که نظم عمومی در ونزوئلا را به طور جدی برهم می زند. 
نهاد سازمان ملل همچنین از همه کشورهای پذیرای پناهندگان خواست اطمینان دهند که مردم ونزوئلا صرف نظر از موقعیت حقوقی شان، از کشورهای میزبان اخراج نشده یا مجبور به بازگشت به ونزوئلا نمی شوند. 
اقتصاد کشور نفت خیز ونزوئلا قبل از اینکه مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر در منصب رئیس جمهوری سوگند یاد کند، روندی نزولی داشته است.
'خوان گوایدو' خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرده و بیش از 50 کشور، وی را در این مقام و موقعیت به رسمیت شناخته اند. 
در همین حال، مادورو از حمایت روسیه و چین برخوردار است و پشتیبانی ارتش مقتدر ونزوئلا را با خود به همراه دارد. وی پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع ملی این کشور را که ریاست آن بر عهده گوایدو است، مطرح کرده است.
مخالفان در سال 2015 اکثریت مجمع ملی را به دست آوردند و انتخابات بعدی این مجمع اواخر سال 2020 برگزار خواهد شد.
ونزوئلا ماه هاست که با بدترین چالش های اقتصادی به دلیل فشار و تحریم اقتصادی آمریکا رو به رو بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار