رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: کشاورزان در گذشته در جنوب پایتخت حقابه ای داشتند که اکنون از آن بی بهره شده اند و به اجبار برای جبران این کسری هنوز از آب های سیاه (فاضلاب های شهری) استفاده می کنند.
کد خبر: ۷۴۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 22 May 2019

به گزارش تابناک تهران کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست شورای سلامت، بهداشت و امنیت غذایی استان تهران افزود: سه نوع آب برای آبیاری محصولات کشاورزی مصرف می شود که یکی آب سبز یا همان آب حاصل از باران یا چاه هاست، دیگری قهوه ای که پساب تصفیه خانه ها به شمار می رود و در نهایت سیاه که فاضلاب رها شده شهرها محسوب می شود.
وی در عین حال مدعی شد: البته بخش عمده ای از آب سیاه در استان تهران اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که عوارض بسیار کمی برای مصارف انسانی دارد.
ذوالفقاری یادآورشد: 1.5 میلیون تن ذرت تولیدی این استان که مصرف حیوانی دارد، 300 هزار تن گندم و 120 هزار تن جو با این آب سیاه آبیاری می شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مجموع تولیدات کشاورزی این استان را 5.7 میلیون تن اعلام و بیان کرد: این استان 12 درصد کل شیر خام و 17 درصد تخم مرغ کشور را تولید می کند.
وی یکی دیگر از مباحث مورد توافق برای نظارت و ارزیابی سلامت و امنیت غذایی محصولات کشاورزی با وزارت بهداشت، درمان و پزشکی را ارزیابی میزان سموم و کود شیمیایی باقی مانده در محصولات کشاورزی خواند.
ذوالفقاری تاکید کرد: در همین زمینه طرح ارتقای سلامت هشت محصول پرمصرف در کشور کلید خورده است که پنج مورد از آنها به شکل انبوه در استان تهران تولید می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خیار بوته ای و گلخانه ای، گوجه فرنگی بوته ای و گلخانه ای و سیب درختی را از جمله پنح محصول دارای تولید انبوه در این استان اعلام کرد و سه محصول دیگر را پیاز، سیب زمینی و پرتقال برشمرد.
وی ادامه داد: بناست در مرحله نخست این طرح برای کاهش بقایای سموم و کودهای شیمیایی اقدام شود و خود کشاورزان آموزش های لازم را ببینند و پایش از سطح مزرعه تا میادین میوه و تره بار انجام گیرد.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی به کشاورزی کد 16 رقمی که در 22 کشور جهان اعتبار دارد اعطا می شود و این مساله به بهبود صادرات محصولات کشاورزی کمک می کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی و اداره کل استاندارد اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با محوریت تولید غذای سالم با گواهی استاندارد تهیه شده است و در آن تلاش می شود تا محصولات کشاورزی استاندارد با بقایای سموم و کودهای شیمیایی کمتر از حد مجاز به دست مردم برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار