تا سفر نرفته باشی، متوجه وضعیت نه چندان مناسب جاده‌های استان فارس خصوصاً نقاط نزدیک به شهرها نخواهی شد؛ مشکلاتی که شاید یکی از عوامل تأثیرگذار بر حوادث هم باشد؛ اگرچه طی این سال‌ها اقدامات فراوانی برای کاهش عدد و شدت حوادث رانندگی در راه‌های فارس انجام شده است.
کد خبر: ۷۴۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 19 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:سال‌هاست که استان فارس مقام اول را در تعداد حوادث جاده‌ای و مرگ ناشی از آن، در اختیار دارد و ظاهراً قرار نیست از این عنوان چشم پوشی کند؛ عنوانی که همایش‌ها و کنفرانس‌ها و نشست‌های مختلف و ابراز نظرها و انتشار اخبار و البته اقداماتی که در راستای رفع نقاط حادثه خیز و بخشنده کردن جاده‌ها انجام شده است، نتوانسته آن را از فارس بگیرد.

طی سال‌های گذشته بارها مسئولان از تلاش برای ایمن سازی جاده‌های استان فارس و رفع نقاط حادثه خیز و بخشنده کردن جاده‌ها گفته‌اند و مدام آمارهایی از عملکردهایشان در رسانه‌ها منتشر شده است اما هر مسافری که جاده‌های فارس، تفاوتی نمی‌کند از کدام مسیر، را برای سفر انتخاب کند، متوجه حال بد آسفالت و علائم رانندگی در مسیرهای مختلف خواهد شد.

مشکلات جاده‌های فارس هرچه به مرکز استان، شیراز جنت طراز، نزدیک می‌شوی، وخیم‌تر می‌شود، جاده‌هایی که نه تنها ایمنی را به ارمغان نمی‌آورد بلکه خود عاملی تأثیرگذار بر وقوع حوادث نیز خواهد بود؛ همان حوادثی که سرعت حرکت خودرو و راننده هم سهمی در وقوع یا پیشگیری از وقوعش دارد اما آسفالت و علائم و خط کشی مناسب و … هم قطعاً تأثیری بسزا در وقوع یا پیشگیری آن دارد.

دست‌اندازها، مسیرهای ناهموار، آسفالتی تراشیده یا خرده شده و شکسته، نبود علائم ایمنی مناسب، از بین رفتن رویه علائم راهنما، خوانا نبودن علائم، مخدوش بودن بسیاری از علائم و … تنها بخشی از مشکلات جاده‌های فارس است.

جاده‌هایی که علی‌رغم وجود هشدارهای متعدد در خصوص لزوم استراحت در محل مناسب، فاقد محلی مناسب برای رانندگانی است که در محورهای پرخطر و خسته کننده نظیر ایزدخواست به آباده و ایزدخواست به شهرضا، برای یافتن توقفگاهی امن، چشم می‌دوانند؛ جایی که آبی باشد و آبادی!!

مشکلات تنها در مسیر شیراز به اصفهان، نمود ندارد، بلکه در محور شیراز به سمت بوشهر نیز آسفالت خراب، جاده ناهموار، نبود یا کمبود علائم، مخدوش شدن تابلوها و.... به چشم می‌آید. اگرچه وفور این مشکلات در محدوده شهرستان شیراز، بسیار مشهودتر از سایر شهرستان‌هاست.

یک راننده کامیون که برای تعویض لاستیک پنچر شده، کنار جاده توقف کرده بود، به ایسنا منطقه فارس گفت: متأسفانه نظارتی وجود ندارد؛ فقط اگر تخلفی بکنی، یا مرگ انتظارت را می‌کشد یا پلیس راه و جریمه.

این راننده جوان، در حالی که تایلورش را روی لاستیک پرتاب می‌کرد، به گردنه بعد از پلیس راه شیراز مرودشت اشاره و اضافه کرد: این گردنه اسفند سال گذشته آسفالت شده، حالا خودتان عبور کرده و دیده‌اید که آن را تراشیده اند.

او گفت: یکی از دلایل از بین رفتن لاستیک و صدمه خوردن به تمام سیستم فرمان و چرخ، همین جاده‌های رنده شده است!!

 راننده اتوبوس مسافربری که برای مهر کردن دفترچه در پلیس راه شیراز اصفهان، توقف داشت به ایسنا گفت: ما که خسته شدیم از بس برای رد کردن دست انداز، فرمان چرخاندیم.

او گفت: آنقدری که مراقب دست انداز بودن آدم را خسته می‌کند، رانندگی و راه طولانی خستگی ندارد؛ متأسفانه همه راننده‌ها هم به جاده آشنا نیستند، خصوصاً خودروهای سواری که یکدفعه با دیدن یک دست انداز حتی کوچک یا خرابی آسفالت، فرمان را می‌چرخانند یا ترمز می‌زنند.

این راننده خودروی مسافربری گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نفت دارد، قاعدتاً نباید جاده‌ها اینقدر نا بسامان باشد؛ تردید نکن که همین خرابی جاده در تصادف تأثیر دارد.

راننده دیگری که با خودروی سواری عمومی مسافران را بین شیراز و مرودشت جابه جا می‌کند، به ایسنا گفت: باور کنید که هر از مدت کوتاهی باید جلوبندی ماشین را تعمیر یا حتی تعویض کنیم.

او با تاکید براینکه استهلاک لاستیک خودرو به دلیل خرابی جاده بالا رفته است، گفت: با توجه به هزینه قطعات و لاستیک، مشکلات ناشی از وضعیت بد آسفالت جاده، فشار مضاعفی را به رانندگان وارد می‌کند؛ بیشتر ضرر متوجه کسانی است که رانندگی شغل آنان است اگرنه مسافر که یکی دو بار در سال شاید از یک مسیر عبور کند.

این راننده با تأیید اینکه بسیاری از علائم رانندگی در مسیر شیراز به مرودشت، مخدوش و تخریب شده است، گفت: در یک مسیر اداره راه روی تابلوی قدیمی تابلوی دیگری نصب کرده و حداکثر سرعت را از ۱۱۰ کیلومتر به ۹۵ کیلومتر کاهش داده است؛ احتمالاً قصدشان صرفه جویی در هزینه بوده است؟

راهداری مطلوب مردم نیازمند اعتبار است که نداریم!

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در گفت و گو با ایسنا گفت: اگر راهداری خوب و معقول مورد نظر مردم را اجرا کنیم سالانه هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم!

علیرضا سیاهپور اعتبارات سال گذشته این سازمان را تنها ١٤٠ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: با این میزان اعتبار به ناچار باید سطح سرویس حداقلی و ایمنی حداقلی برای کاهش مشکلات مردم ارائه کنیم.

او با بیان اینکه اداره کل راهداری فارس سیاست خود را در نوروز ٩٨ بر انجام اقدامات زود بازده و کم هزینه گذاشته است، گفت: براساس تصمیم جلسات شورای ترافیک استان برای پنج شهر شیراز، مرودشت، کازرون، داراب و فیروزآباد کاهش سرعت از ١١٠ کیلومتر به ٩٥ کیلومتر تصویب و پلیس هم موظف به اعمال نظارت تصویری بر همین اساس شد.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه اطلاعیه نیز در محورهای منتهی به این شهرها نصب شد تا مردم بدانند سرعت خود را کاهش دهند، مدعی شد که کاهش ٤٨ درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز امسال در فارس ناشی از اجرای طرح کاهش سرعت در محورهای پرتردد بوده است.

سیاهپور با بیان اینکه نوروز ٩٨ آمار کشته شدگان حوادث جاده‌ای فارس به ٤٤ نفر رسید، در خصوص کمبود علائم رانندگی در بعضی نقاط پرتردد مانند جاده شیراز-مرودشت هم گفت: نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی به طور مرتب رصد می‌شود.

او با بیان اینکه در محورهای اصلی و شریانی کمبود تابلو جزئی است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم راهداری خوب و معقول مورد نظر مردم ایجاد کنیم، سالانه به اعتباری بالغ بر یکهزار و ٢٠٠ میلیارد تومان برای کل محورهای فارس نیاز داریم.

سیاهپور ادامه داد: اعتبار کل محورها در سال گذشته تنها ١٤٠ میلیارد تومان بوده و با این میزان اعتبار به ناچار باید سطح سرویس حداقلی و ایمنی حداقلی برای کاهش مشکلات مردم ارائه کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، خراشیدن آسفالت در بخشی از محور شیراز – زرقان را که اسفند سال گذشته آسفالت شده بود را با هدف کاهش سرعت دانست و گفت: مشکلات جاده در محور مرودشت به آباده به دلیل سرمای شدید هوا بوده است!

سیاهپور گفت: در محدوده شمال استان ماه‌های انتهایی سال گذشته و ابتدای امسال شاهد تغییرات دمایی تا منفی ١٩ درجه نیز بودیم، به همین دلیل آسفالت یخ می‌زد و منجر به خرابی‌هایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: مطالبات پیمانکاران این اداره‌کل نیز زیاد است اما در تلاش برای ترغیب آنها برای رفع موانع فوق هستیم.

به گزارش ایسنا، تردد در جاده‌هایی با آسفالت نامرغوب، خراش داده شده و دارای علائم راهنمایی مخدوش و ناخوانا، گاه به قیمت جان و گاه به قیمت وارد شدن خسارت‌های مالی به مردم تمام می‌شود.

جدای از اینکه مردم خسارت وارده به دلیل خرابی جاده و آسفالت را باید از چه سازمان و نهادی مطالبه کنند، اگر مسئولان زیان‌های ناشی از وضعیت بد محورهای برونشهری را محاسبه و با اعتبارات مورد نیاز مقایسه کنند، برد با حفظ مال و جان مردم است!!.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار