عمارت کلاه فرنگی فیروزی در شهر آباده با بنایی مدور در میان باغچه ای سرسبز واقع شده است و قدمتی از دوران قاجار دارد.
کد خبر: ۷۴۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 19 May 2019

تابناک فارس به نقل از تیتیر شهر: آباده نهمین شهر پر جمعیت استان فارس است. به استناد متون باستان شناسان سکونت در محدوده کنونی آباده به هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد. این شهر قدیمی در طی زمان تحت تاثیر دوران‌های تاریخی، تجربه‌ها و سرگذشت‌های متفاوتی را به خود دیده است.

یکی از آثار مشهود و برگرفته از گذر تاریخ در این شهر بناهای باستانی و تاریخی آن هستند که بخشی از زمان‌های گذشته را به نمایش می‌گذارند. این شهر نیز در دوران قاجار به سبک معماری کلاه فرنگی یا کوشک روی آورده است و عمارت کلاه فرنگی فیروزی نیز یادگاری از آن زمان است. ساخت بناهای کوشک یا کلاه‌ فرنگی که دستاوردی از سفرهای شاهزاده‌های ایرانی به اروپا است در دوران قاجار به اوج خود رسید و با تلفیق معماری سنتی ایرانی و اروپایی عمارت‌های باعظمتی در شهرهای مختلف ایران بنا شدند. کلاه فرنگی در حقیقت نوعی پاویون است که در فضای باز و مشجر قرار دارد و تمام اطراف یا برخی اطراف آن باز است. این نوع معماری سلطنتی در ایران، امپراتوری عثمانی و شبه‌ قاره هند دیده می‌شود.

عمارت  آباده

 

عمارت کلاه فرنگی فیروزی در شهر آباده مرکز شهرستان آباده در استان فارس قرار دارد و از آثار دوران قاجاریه است که دارای نقشه تقریبا دایره‌ای بوده و درمیان باغچه‌ای کوچک واقع شده است. این عمارت یک طبقه با وسعتی در حدود ۲۰ متر مربع ، دارای چهار در ورودی و پنجره‌های بلند بوده است. این بنای یک طبقه به سبک کلاه فرنگی شیراز زندیه، هشت گوش ساخته شده است که از سطح زمین حدود یک متر بلندتر است.

عمارت کلاه فرنگی آباده

خود بنا از خشت و گل است و داخل بنا با آجرهای مربع شکل فرش شده است. سقف بنا توسط نجاری بنام علی کاکا منصور ساخته شده است که او نیز از برادران امامی که منبت کاران قابلی بودند دعوت می‌کند تا سقف را آینه کاری یا منبت کنند.

عمارت کلاه فرنگی فیروزی

این اثر تاریخی که در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و در حال حاضر در تملک شهرداری است و برخلاف سایر عمارت‌های کلاه فرنگی که امروزه کاربری موزه و فرهنگی دارند از این بنا استفاده‌ای نمی‌شود.

عمارت کلاه فرنگی فیروزی

عمارت کلاه فرنگی فیروزی در حاشیه میدان ولیعصر (عج) شهر آباده واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار