معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آمادگی تمامی مجموعه دانشگاه برای آغاز اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس خبر داد و افزود: استفاده از غذاهای پرنمک و آجیل و خوراکی هایی چون پفک و چیپس از مهمترین عوامل بیماری فشارخون بالا است که تاثیر خود را از بچگی ری انسان می گذارند.
کد خبر: ۷۴۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 19 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر عبدالرسول همتی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سرانه مصرف نمک در جامعه ما هم اکنون 12 گرم در روز برآورد شده در حالیکه توصیه سازمان جهانی بهداشت مصرف حداکثر پنج گرم نمک در روز است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آمادگی تمامی مجموعه دانشگاه برای آغاز اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون در استان فارس خبر داد و افزود: استفاده از غذاهای پرنمک و آجیل و خوراکی هایی چون پفک و چیپس از مهمترین عوامل بیماری فشارخون بالا است که تاثیر خود را از بچگی ری انسان می گذارند.
دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا ادامه داد : بر اساس مطالعه پژوهشی که 2 سال پیش در کشور آغاز شد، 22 تا 27 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور به فشارخون بالا مبتلا بودند که این میزان در فارس، حدود 22 درصد برآورد شد ، از هر چهار فرد بالای 30 سال، یک نفر دچار بیماری پرفشاری خون است.
وی این آمار را هشداردهنده خواند و افزود: در کنار این آمار، مورد نگران کننده این است که بیش از نیمی از مبتلایان، از بیماری خود آگاهی ندارند در صورت پیشرفت بیماری، دچار پیامدهای ناگواری می شوند، همچنین این مطالعه نشان می دهد نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون بالا نسبت به مصرف دارو، توجه کافی ندارند.
دکتر همتی با اشاره به آغاز این حرکت ملی از روز گذشته در سراسر کشور و تداوم آن تا 15 تیر، گفت: فاز نخست این پویش، به مدت 2 هفته، با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش آغاز می شود و چهار هفته بعد، به غربالگری جمعیت هدف اختصاص دارد.
وی در ادامه با معرفی سامانه خوداظهاری برای این پویش ملی افزود: همه افراد می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.salamat.gov.ir و ورود کدملی، اطلاعات خود را ثبت کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با معرفی بیشتر روند اجرایی این پویش ملی در مجموعه زیر پوشش دانشگاه گفت: انتظار می رود 10 درصد مبتلایان جدید در این پویش شناسایی شوند.
همتی گفت: پیش بینی می شود 477هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال در فارس، به فشارخون بالا مبتلا باشند که تاکنون با اجرای طرح پزشک خانواده، 277هزار نفر شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته اند و از مجموع 200 هزار نفر باقیمانده، 100 هزار نفر هدف این طرح هستند که هدف نهایی، شناسایی این افراد و تحت کنترل قرار دادن نیمی از آنان است.
این مقام مسوول ، فارس را در جایگاه نخست شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا در کشور عنوان کرد و گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دارا بودن هزار خانه بهداشت، بیش از 500 مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت، بیش از هزار و 100 پایگاه پزشک خانواده و دیگر مجموعه خود، برای پشبرد اهداف این پویش ملی بسیج شده است.
وی راه اندازی پایگاه های سیار در کنار استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و غیردولتی، دانشجویان، بسیج جامعه پزشکی، سازمان ورزش و جوانان و روحانیون را دیگر بخش های پیش بینی شده برای مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون عنوان کرد و ادامه داد: سازمان ها نیز ملزم شده اند تا نسبت به حضور تیم های سلامت و سنجش فشارخون کارکنان، همکاری لازم را داشته باشند.
عدد 140 روی 90 به بالا، نشان دهنده ابتلا به فشارخون بالاست و این میزان برای مبتلایان به دیابت و برخی بیماری، باید کمتر باشد؛ محدوده پیش فشارخون بالا نیز در فاصله 120 به روی 80 تا 140 به روی 90 است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار