معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه بیماری فشارخون بالا، از سن سی سال و بالاتر بروز بیشتری دارد، آمار فارس در زمینه ابتلای گروه سی ساله‌ها به این بیماری را نگران کننده دانست.
کد خبر: ۷۴۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 18 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر عبدالرسول همتی، شنبه ٢٨ ارديبهشت در يك كنفرانس خبري با یادآوری اینکه ۲۲ تا ۲۷ درصد جمعیت بالای ٣٠ سال کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند، گفت: آمار ابتلای گروه سی ساله‌های فارس به فشارخون بالا حدود ۲۲ درصد است.

او با اشاره به اینکه اکثر افراد از ۳۰ تا ۷۰ سال به فشار خون مبتلا می‌شوند، افزود: در ايران از هر سه نفر و در استان فارس از هر چهار نفر یکنفر به بیماری فشارخون بالا مبتلا است.

همتی ادامه داد: متاسفانه نیمی از افرادی که مبتلا به فشار خون هستند و بیماری آن ها با تجویز دارو توسط پزشک کنترل شده، از دارو استفاده نمی‌کنند و این موضوع نگران کننده است .

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بیان اینکه مصرف نمک در کشور ۱۲ درصد بالاست که حداکثر باید ۵ گرم باشد، گفت: مطالعات نشان می‌دهد باید نمک خوراکی مصرفی کاهش یابد و این مهم فرهنگ سازی شود .

همتی با تاکید بر اینکه کم کردن ۳ گرم مصرف نمک ۳۰ درصد بروز فشارخون را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: مصرف دخانیات، الکل، کم تحرکی و کاهش مصرف میوه و سبزی در ابتلا به این نوع بیماری موثر است .

او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۴۷۷ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان فارس دچار فشار خون باشند که ۲۷۷ هزار نفر از این تعداد شناسایی شده و از شناسایی یکصد هزار نفر دیگر در دستور کار قرار دارد .

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بیان اینکه فشار ۱۲۰ طبیعی است و اگر فشار خون ۱۴۰ به ۹۰ باشد در شمار فشار خون بالا محسوب می‌شود، گفت: در این حالت ربع ساعت بعد مجدد باید فشارخون گرفته شود. برای افراد دیابتی اگر ۱۲۰ به ۸۰ باشد به عنوان فشارخونی ثبت می‌شود.فشار خون ۱۳ نیز پیش فشارخون تلقی می‌شود .

همتی با بیان اینکه فارس در اجرای طرح کنترل فشار خون در کشور مقام اول دارد، تصریح کرد: در این طرح یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مورد هدفگذاری قرار می‌گیرند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار